تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱

این‌روزها دانش‌آموزان مدرسه‌ای در شرق تهران از دوچرخه برای رفت‌وآمدهایشان استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه با مشارکت مدیریت دبیرستان شهید افتخاری، نخستین مدرسه دوچرخه‌سواری تهران را راه‌اندازی کنند.

همشهری - سعیده مرادی: کانونی هم با مشارکت دانش‌آموزان مدرسه شکل گرفته‌است تا این بچه‌ها به‌عنوان سفیران حمل‌ونقل پاک، فرهنگ دوچرخه‌سواری را در میان دیگران ازجمله همسالان خود ترویج کنند.

استقبال مدیریت شهری

سر ظهر، با به صدا درآمدن زنگ آخر، دانش‌آموزان از کلاس‌های درس بیرون می‌آیند و به سمت دوچرخه‌هایشان می‌روند. دوچرخه‌ها درحیاط مدرسه به بندها زنجیر شده‌اند. مهدی اسدی، مدیر مدرسه وسط حیاط سرگرم تماشای شاگردان است. او که مبتکر و ایده‌پرداز مدرسه دوچرخه‌سواری است می‌گوید: هرروز تعداد زیادی از دانش‌آموزان برای تردد به مدرسه از دوچرخه استفاده می‌کردند. وقتی موضوع را با شهرداری منطقه در میان گذاشتم و پیشنهاد مدرسه دوچرخه را دادم، استقبال کردند؛ به‌ویژه که مدرسه فضای کافی هم دارد.

تشویق دوستان به دوچرخه‌سواری

دقایقی از ساعت پایانی مدرسه می‌گذرد؛ اما هنوز تعدادی دانش‌آموز در حیاط مشغول دوچرخه‌سواری و گفت‌وگو با هم هستند. محمدمهدی عصاری، دانش‌آموز مقطع نهم هم که شور و اشتیاق درصورتش نمایان است، می‌گوید: قبل از شکل‌گیری مدرسه دوچرخه‌سواری دوچرخه‌سوار بودم؛ اما اجرای این طرح راهی برای تشویق همسن‌هایم به حمل‌ونقل پاک است. همچنین استفاده از دوچرخه باعث می‌شود که دیگر در ترافیک نمانم و صبح‌ها زودتر به مدرسه می‌رسم. به اعتقاد من ‌ باید کاری کنیم تا همه به‌ویژه دانش‌آموزان از مزایای استفاده از دوچرخه مطلع شوند.

افزایش تحرک بین دانش‌آموزان

مهزیار کوهستانی از دیگر دانش‌آموزان و عضو کانون دوچرخه‌سواری دبیرستان است. مهزیار دوستانش را که در حال رکاب‌زدن در حیاط مدرسه هستند، نشان می‌دهد و می‌گوید: وقتی دیدم که در مدرسه بچه‌ها از دوچرخه برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند، من هم تشویق شدم و به سمت دوچرخه‌سواری رفتم. دوچرخه نه‌تنها وسیله‌ای مناسب برای تردد آسان و ارزان است، بلکه از کم‌تحرکی هم جلوگیری می‌کند. همین ورزش و تحرک صبحگاهی باعث می‌شود از همان اول صبح با شادابی بیشتر سر کلاس درس حاضر شویم.

کاش همه دوچرخه‌سوار شوند

در مدرسه شهید افتخاری ۵۰نفر از بچه‌ها عضو کانون دوچرخه‌سواری هستند. امیرعلی تعالی یکی از همین افراد است. او با ابراز خوشحالی از راه‌اندازی مدرسه دوچرخه‌سواری می‌گوید: خیلی خوشحالم که در مدرسه ما شرایطی فراهم شده است تا بچه‌ها با دوچرخه رفت‌وآمد کنند و در موضوع حمل‌ونقل پاک بین مدارس تهران پیشقدم شده‌اند. من با این شیوه در ترافیک معطل نمی‌شوم و تا جایی که بتوانم دیگران را تشویق می‌کنم که آنها هم از دوچرخه استفاده کنند.

رایزنی با ۲۰مدرسه دیگر



زینب حنیفی، مجری طرح دوچرخه‌سواری مدرسه:
دبیرستان شهید افتخاری نخستین مدرسه و کانون دوچرخه‌سواری است که فعالیت خود را با برگزاری یک مسابقه در روز دانش‌آموز آغاز کرد. شهرداری منطقه برای حمایت از این طرح و اعضای آن ۲دوچرخه‌بند و ۵۰قفل به مدرسه و دانش‌آموزانش اهدا کرد. کانون دوچرخه‌سواری هم با حضور دانش‌آموزان شکل گرفت؛ کانونی که اعضای آن درواقع مبلغان فرهنگ دوچرخه‌سواری هستند. طرح مدرسه دوچرخه اگرچه در مقطع دبیرستان شروع شده است، اما قرار است در مقاطع دیگر هم اجرایی شود. ما در حال رایزنی با ۲۰مدرسه دیگر نیز هستیم.

ترویج دوچرخه‌سواری ایمن

هاشم رضایی، مشاور سازمان حمل‌ونقل و ترافیک: باید دوچرخه‌سواری ایمن را بین شهروندان به‌ویژه نسل جوان ترویج کنیم. با آموزش و ارائه ابزار تشویقی مانند کلاه ایمنی و دیگر تجهیزات امیدواریم به نتیجه برسیم. حتی در این میان مسابقات و همایش‌های دوچرخه‌سواری هم برگزار خواهیم کرد. البته فعالیت‌های ما تنها به ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری محدود نمی‌شود. با توجه به اینکه حمل‌ونقل پاک اولویت ماست، ترویج اسکوترسواری و... را نیز در برنامه‌های آینده داریم تا با آموزش‌هایی از این دست شاهد کاهش بار ترافیک در شهر و آلودگی‌های ناشی از آن باشیم.

منبع: روزنامه همشهری