در سال‌های اخیر، رسانه‌های خبری به دلیل پتانسیل رویکردهای مبتنی بر فناوری در ایجاد، تولید و توزیع محصولات و خدمات با تحولات زیادی مواجه شده‌اند. در این میان، هوش مصنوعی طبقه‌بندی محتوا را ساده می‌کند و محتوای مرتبط بر اساس ژانر موردنظر را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: در حال حاضر هوش مصنوعی (AI) از قلمرو داستان‌های علمی تخیلی به ابزاری بسیار واقعی تبدیل شده است که می‌تواند به جامعه در پرداختن به بسیاری از مسائل از جمله چالش‌های پیش روی صنعت خبر کمک کند. فراگیر بودن محاسبات آشکار شده است و رویکردهای مختلفی را که می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی به دست آورد، نشان داده است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که سه زیرشاخه بیشتر در رسانه‌های خبری درحال‌توسعه هستند: یادگیری ماشین، بینایی کامپیوتر، و برنامه‌ریزی.
در نشستی هم که با حضور دکتر مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و آینده‌پژوه و مصطفی شعبانی، مدرس هوش مصنوعی و کوانتوم روز یکشنبه هجدهم آذرماه در مؤسسه همشهری برگزار شد درمورد نقش هوش مصنوعی در رسانه گفت‌وگویی صورت گرفت.

دکتر مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه وآینده پژوه





شتاب روزافزون فناوری‌ها و کاهش فاصله‌ها

دکتر مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه وآینده پژوه می گوید : شتاب روز افزون فناوری در عصر حاضر و هوش مصنوعی باعث کاهش فاصله ها شده است. درواقع احساسات مختلف ما از طریق هوش مصنوعی می توانند انعکاس پیدا کنند.
توجه داشته باشیم رسانه حامل پیام و خبر است. در عصر بعدی نیز یعنی در عصر چهارم رسانه ما شاهد مرگ رسانا در رسانه هستیم . در آینده گجت ها جایگزین گوشی ها ی موبایل برای برقراری ارتباط خواهند شد و شاید حتی نیازی به رسانه در معنای سخت افزاری آن هم نباشد؛ به گونه ای که شاهد تحول و انقلابی بسیار بزرگ در این زمینه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید :


رمز گشایی از راز آینده

به گفته دکتر مهدی مطهر نیا، آینده اندیشی یک دیسیپلسن علمی فرارشته ای است که تلاش دارد خطاهای تخمینی را کاهش دهد و با استفاده از روش های گوناگون نه تنها مساله و فرا مساله؛ بلکه رمز گشایی از راز و رمز آینده ای بکند که مملو از عدم قطعیت ها و آکنده از شگفتی سازها برای مغلوب کردن رقبا و دشمنان است.
در این میان؛ هوش مصنوعی نیز پژواکی از اصالت آگاهی آدمی در آنالیز اطلاعات عمومی است . نکته اساسی این است که هوش مصنوعی که انعکاس اندیشه جمعی در جهت آنالیز اطلاعات است می تواند کمک زیادی در آینده اندیشی به ما کند.
امروزه هوش مصنوعی در واقع بسیج امکانات اندیشه آدمی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر است.

مصطفی شعبانی، مدرس هوش مصنوعی و کوانتوم




بحران و دو گانگی هویت

مصطفی شعبانی، مدرس هوش مصنوعی و کوانتومنیز درباره هوش مصنوعی می گوید: کار اصلی هوش مصنوعی این است که با داده و اطلاعات در ارتباط است . اگر از جنبه علم فیزیک به هوش مصنوعی نگاه کنیم می توانیم آن را تبدیل به یک مدل کنیم تا بتوانیم بهتر آن را توصیف کنیم.
در نظریه «سیستم های باز» که با محیط در ارتباط هستند بین سیستم و محیط تبادل انجام می شود. بنابراین همان طور که سیستم بر محیط تاثیر می گذارد؛ متقابلا محیط هم بر سیستم تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین به نوعی همدیگر را پیچیده تر خواهند کرد.
در عصر فناوری اطلاعات و با شکل گیری فضاهای مجازی؛ ما کم کم دچار یک بحران و دو گانگی هویت شدیم.

در واقع باتوجه‌به اینکه بشردوست دارد محیط را تحت کنترل خود در آورد؛ شکاف بین هویت‌ها بحران‌های زیادی به دنبال خواهد داشت.





نقش واسطه‌گری رسانه در عصر اطلاعات

در حال حاضر و باتوجه‌به اینکه در عصر اطلاعات به سر می‌بریم تا حدودی دچار سردرگمی می‌شویم. چون مغز باتوجه‌به دریافت اطلاعات، سعی در پردازش آنها خواهد کرد تا بتواند تصمیم بگیرد و به‌نوعی نیز محیط و شرایط پیرامون را پیش‌بینی کند.
اما در چنین شرایطی نقش رسانه چیست؟ این مدرس هوش مصنوعی، رسانه را واسط بین اطلاعات افراد با محیط پیرامون خود می‌داند. یعنی عقیده دارد ما از طریق رسانه می‌توانیم اطلاعات زیادی به محیط بدهیم و همچنین از محیط نیز سیگنال‌هایی را دریافت کنیم.

هوش مصنوعی؛ هوشی مکمل هوش انسان
مصطفی شعبانی می‌گوید: در چنین فضایی گاهی افراد از هوش مصنوعی هراس دارند به عقیده این مدرس هوش مصنوعی و کوانتوم، به‌جای ترس از چنین امکانی می‌توان هوش مصنوعی را به‌نوعی هوش مکمل دانست که در کنار هوش انسان قرار خواهد گرفت.
هوش مصنوعی کاری می‌کند که در زمان ما صرفه‌جویی خواهد شد. مثلاً با ارائه خلاصه‌ای از چندین جلد کتاب می‌تواند وقت بیشتری را در اختیار ما قرار دهد. در واقع سیستم پردازش هوش مصنوعی می‌تواند با تشخیص الگوها به‌راحتی خلاصه صدها جلد کتاب را در اختیار ما قرار دهد.
به‌این‌ترتیب می‌توان گفت هوش مصنوعی به‌نوعی می‌تواند دستیار انسان در نظر گرفته شود که با کشف الگوهای موردنظر؛ آنها را در اختیار انسان قرار دهد؛ بنابراین فرایند تصمیم‌گیری برای انسان آسان‌تر خواهد شد.

هوش مصنوعی در تولید خبر

شعبانی سه مؤلفه تولید خبر، مدیریت خبر و انتشار آن را در ارتباط بین هوش مصنوعی و تولید خبر مهم می‌داند. به عقیده او هوش مصنوعی مانند ماشینی عمل می‌کند که می‌تواند توانایی انسان را تقلید کند، مانند او یاد بگیرد، خلاقیت داشته باشد و همچنین تصمیم‌گیری کند.
بنابراین باید دید در هر حوزه تخصصی می‌توان از چه برنامه‌هایی استفاده کرد. مثلاً برای تصمیم‌گیری یا موارد دیگری که مدنظر است؛ اپلیکیشن‌هایی هوش مصنوعی می‌توانند ما را کمک کنند.







رسانه کشورهای آینده

دکتر مطهرنیا می‌گوید در اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ باریخ، فعالیت‌های در زمینه هوش مصنوعی انجام و همچنین با متخصصان زیادی در داخل و خارج کشور در این زمینه همکاری می‌شود. ضمن آنکه هر دو هفته یک‌بار در خانه اندیشمندان علوم‌انسانی نیز برنامه آزاد در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی برای هوش مصنوعی برگزار می‌شود.
به عقیده او، رسانه‌ها در دنیا از هوش مصنوعی برای تولید محتوا و حتی تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در آینده می‌توان از رسانه کشورها نام برد؛ یعنی رسانه کارکرد تصمیم‌گیری پیدا خواهد کرد.

جایگزینی ادراک به‌جای مدرک
این استاد دانشگاه و آینده‌پژوه، همچنین در خصوص چگونگی شکوفایی خلاقیت در استفاده از هوش مصنوعی می‌گوید: اگر کاربران به قدرتی فربه‌تر از تکنولوژی دست‌یافته باشند؛ تکنولوژی ابزار آنها خواهد شد؛ در غیر این صورت، تکنولوژی بر انسان غلبه خواهد کرد .

مرگ فاصله‌ها

دکتر مطهرنیا اضافه می‌کند: کسانی که نظام فکری درستی دارند می‌توانند استفاده درستی از هوش مصنوعی داشته باشند؛ بنابراین باید برای برخورداری از چنین امکاناتی خوشحال بود و نهایت استفاده را از این کنشگران هوشمند برد؛ امکانی که قطعاً می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و زمان شود و در بازه‌ای بسیار کوتاه، کاربران را به نتیجه برساند. به‌این‌ترتیب و به‌مرور ادراک جایگزین مدرک خواهد شد و در نهایت مرگ فاصله‌ها را رقم خواهد زد.