تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷

همشهری آنلاین: الماس‌های سیاه رنگ نادری که تنها در برخی نقاط جهان یافت می‌شوند، احتمالاً در پی برخورد یک شهاب سنگ بزرگ، از فضا به زمین منتقل شده اند.

الماس‌های سیاه رنگ نادری که تنها در برخی نقاط جهان یافت می‌شوند، احتمالا در پی برخورد یک شهاب سنگ بزرگ با زمین در میلیاردها سال قبل، از فضا به زمین منتقل شده‌اند. این الماس‌ها که از آنها با نام « کربونادو » نیز یاد می‌شود تاکنون تنها در کشور برزیل و نیز جمهوری آفریقای مرکزی شناسایی شده و برخلاف سایر انواع الماس‌ها، هر کدام از این الماس‌های سیاه رنگ از میلیون‌ها کریستال الماس بسیار کوچک تشکیل شده‌اند.

 از دیگر ویژگی‌های غیرعادی این الماس‌ها، وجود منفذهای کوچک در سطح آنهاست که محققین تاکنون توجیه قانع‌کننده‌ای برای پیدایش این منافذ پیدا نکرده‌اند.

 الماس‌های عادی معمولا در عمق ۲۰۰ کیلومتری زیر زمین شکل می‌گیرند که در آن فرایند، عنصر کربن تحت فشار بسیار زیاد به الماس تبدیل می‌شود. دانشمندان معتقدند منافذ الماس‌های سیاه رنگ احتمالاً در اثر تماس آنها با گاز در حین شکل‌گیری ایجاد شده‌اند، اما در اعماق ۲۰۰ کیلومتری زمین هوایی وجود ندارد که بتواند این منافذ را در الماس‌های سیاه رنگ تولید کرده باشد.

به گفته «استفن هاگرتی»، زمین‌شناس دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در میامی آمریکا، وجود منافذ عجیب روی سطح این الماس‌ها و نیز این مطلب که الماس‌های یاد شده نه در معادن عادی، و فقط در نقاط خاصی از زمین یافت می‌شوند، احتمالاً نشانه ورود آنها از فضا به کره زمین است. 

به گزارش آسمان پارس، این محقق عقیده دارد الماس‌های سیاه رنگ احتمالا در پی سقوط یک سنگ آسمانی از فضا به زمین منتقل شده‌اند. سنگ آسمانی مذکور احتمالا دارای قطری در حدود یک کیلومتر بوده و میلیاردها سال قبل در زمانی که زمین و ماه به شدت توسط شهاب سنگ‌ها بمباران می‌شدند، از فضا به زمین اصابت کرده است. عمر الماس‌های « کربونادو » پیش از این بین دو تا چهار میلیارد سال تخمین زده شده است. در آن دوران آمریکای جنوبی و آفریقا به یکدیگر متصل بوده‌اند که دلیل کشف شدن الماسهای یاد شده تنها در دو کشور برزیل و کشور آفریقای مرکزی، همین مطلب است.

به گفته هاگرتی، ذرات تشکیل‌دهنده این الماس‌ها احتمالاً میلیاردها سال قبل در پی انفجار یک ستاره به صورت گاز در فضا منتشر شده است و این گازها بعدها به ابرهای گازی پیوسته‌اند که منظومه شمسی از آنها شکل گرفته است. با گذر زمان بیشتر این گازها درون منظومه شمسی فشرده شده و به شکل یک سنگ آسمانی درآمده‌اند و آن سنگ آسمانی در نهایت به زمین اصابت کرده است. محققین این دانشگاه به علاوه با استفاده از تجهیزات طیف‌سنجی، ساختار این الماس‌های سیاه رنگ را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند ساختار آنها به میزان زیادی مشابه ساختار بقایای برخی سنگ‌های آسمانی است که در گذشته روی زمین کشف شده ‌است.