سخنگوی شهرداری تهران از طرح ها و برنامه هایی می گوید که شهر تهران را متحول می کند.

همشهری- زینب زینال زاده: «تهران، شهر تلاش و سر زندگی» این شعار بیانگر آن است که تمام هم و غم مدیریت شهری دوره ششم بهبود وضعیت شهر و کیفیت زندگی شهروندان است. رویکردی که از ابتدای دوره با خبرهای خوب و امید بخش همراه بوده و شهرداری با تحقق برخی از آنها ثابت کرده با جدیت پای کار است و قصد دارد با ایجاد تحول در شهر، شهروندان را حیرت زده کند. در این گزارش مروری خواهیم داشت به برخی از اتفاقات و خبرهای خوبی که در حوزه های حمل و نقل، عمرانی، فرهنگی و ... توسط عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران روایت شده است.

ایجاد اکو پارک در فرحزاد

رود دره فرحزاد سالها به دلیل حضور معتادان متجاهر و بی خانمان ها و کارتن خواب ها به کلونی آسیب تبدیل شده بود. با پیگیری های شهرداری در این دوره، طرح ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی اجرا و این رود دره به اکو پارک تبدیل شد. البته فاز اول آن به بهره برداری رسیده و فازهای دوم و سوم هم عملیات شده اند و تا پایان دوره افتتاح و در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

احیای نشانه تهران

ساختمان بلدیه با هویت و تاریخ تهران گره خورده است. در ادوار گذشته به دلیل عدم نگهداشت صحیح و درست این بنای زیبا تخریب شد اما در این دوره احیا و تبدیل آن به برند و نشانه تهران در دستور کار قرار گرفت. بنایی با معماری ایرانی – اسلامی و البته تجهیزات مدرن که میراث ارزشمند مدیریت شهری ششم خواهد بود. روبان این بنا تا پایان دی ماه قیچی می شود.

مشارکت مردم در حکمرانی شهری

الگوی «من شهردارم» دستاورد مهمی است که برای نخستین بار توسط شهرداری تهران در دوره ششم رقم خورد و شهروندان فرصت سهیم شدن در حکمرانی شهری و تصمیم گیری و تصمیم سازی در شهر شدند. از ابتدای دوره ۲ مرحله با مشارکت حداکثری مردم به پایان رسیده است و مرحله سوم هم عملیات شده و تا پایان آذر ادامه خواهد داشت.

نوسازی مخازن زباله

در تهران حدود ۵۰ هزار مخزن زباله وجود دارد. سالم بودن این مخازن به لحاظ مسائل زیست محیطی و زیبایی بصری امر ضروری است. از این رو تا کنون ۲۲ هزار مخزن زباله نوسازی شده و نوسازی مابقی مخازن هم در دستور کار قرار دارد. البته با مشارکت شهروندان در تفکیک پسماند از مبدا و قرار دادن زباله تر ساعت ۹ شب، شهرداری تهران قصد دارد مخازن معابر را به حداقل برساند.

خداحافظی با دستفروشان چهارراه ولیعصر

چهارراه ولیعصر که به دلیل وجود ساختمان تئاتر شهر، روزگارانی محل و پاتوق هنرمندان بود، در گذر زمان توسط دستفروشان تسخیر و به یک شهرت ملی رسید. اکثر دستفروشان در این نقطه از شهر بساط می کردند و جلوه نازیبایی در شهر به وجود آمده بود. طرح ساماندهی دستفروشان بارها اجرا شد اما نتیجه بخش نبود. در این دوره با راه اندازی بازارچه های دائمی در حوالی این محور، شهروندان با دستفروشان خداحافظی کردند.

ایمن سازی ساختمان های ناایمن

ساختمان های ناایمن در زمان وقوع حادثه ای مانند آتش سوزی و ... می توانند فاجعه ای در تهران رقم بزنند. ساختمان پلاسکو نمونه همین ساختمان ها است که اگر مالکان به اخطارهای آتش نشانی توجه می کردند، شاهد پرکشیدن آتش نشانان از میان شعله های آتش نبودیم. در این دوره شهرداری ۱۲۹ ساختمان ناایمن را شناسایی و طی جلسات متعدد موفق شد با همراهی مالکان تعداد آنها را به ۸۰ بنا برساند. ایمن سازی بناهای باقی مانده همچنان ادامه دارد.

رکورد خرید اتوبوس

شرکت اتوبوسرانی تهران با کمبود ۱۰ ساله مواجه بود. دود این غفلت به چشم مردم می رفت و در این دوره مدیریت شهری از طریق انعقاد قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی تلاش کرد تا در اسرع وقت اتوبوس مورد نیاز ناوگان را تامین کند. پایان سال عدد اتوبوس‌های داخلی خریداری شده به حدود ۱۸۰۰ دستگاه می‌رسد که یک رکورد است. بر روی همین اتوبوس‌ها برچسب‌های «خریداری شده از محل عوارض» نصب شده است.

هاب فرهنگی در عمارت نگارستان

نگارستان شهر در بوستان گفتگو محل تجمع اصحاب رسانه و ... بود. در این دوره با بهره برداری از خانه روزنامه نگاران شهر، این عمارت تبدیل به هاب فرهنگی می شود. مدیریت شهری پیش بینی می کند با تدابیر اتخاذ شده این مکان به یک مرکز جدید در زمینه نوآوری و خلاقیت تبدیل شود. در واقع شرکت های دانش بنیان هم می توانند در این عمارت مستقر کنند و به فعالیت بپردازند.

جابه جایی مسافران با تراموا

تراموا یک مد از حمل و نقل انبوهبر است که برای استفاده از آن در شهر تهران نیاز به زیرساخت است. شهرداری تهران پس از انعقاد قرارداد با شرکت های چینی، دو دستگاه تراموا از طرف خارجی هدیه گرفت. این تراموا چرخ لاستیکی دارد و نیاز به ایجاد زیرساخت نیست. پیش بینی می شود ترامواها به زودی وارد تهران شوند و جابه جایی مسافران با آن در محور خیابان انقلاب- خیابان دماوند، انجام شود. البته این حرکت آزمایشی خواهد بود و در صورت موفقیت در تست ها، خرید انبوه آنها توسط شهرداری پیگیری می شود.

کاهش زمان صدور پروانه

زمانبر بودن صدور پروانه در ادوار گذشته قفل بزرگی روی ساخت و ساز در کلان شهر تهران زده بود. کاهش صدور پروانه در دستور کار قرار گرفت و با تلاش های انجام شده، اکنون طی ۲ ماه پروانه صادر می شود. البته در برخی از مناطق به کمتر از این زمان هم رسیده است و شهرداری تهران همچنان در تلاش است تا پایان دوره زمان صدور پروانه را به کمتر از ۶۰ روز برساند.

زباله‌سوز نیاز شهر

زباله‌سوز یک تجربه موفق در بسیاری از شهرهای دنیا است و باتوجه‌به تولید روزانه بیش از ۷ هزار تن زباله چاره ای جزء استفاده از دستگاه زباله سوز نیست. زباله سوزی که اکنون در تهران وجود دارد اما بنا به دلایلی فعالیت مستمر و مداوم ندارند و ظرفیت آن هم کم است. بنابراین شهرداری در دوره ششم از طریق انعقاد قرارداد خارجی اقدام به خرید زباله سوز ۶ هزار تنی کرده است که با عملیاتی شدن آن اتفاقات بزرگی در حوزه پسماند رخ می دهد.

برقی شدن موتورها

بیش از ۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد می کند که اکثر آنها کاربراتوری هستند و آلایندگی زیادی دارند. برقی سازی این وسایل نقلیه اهمیت ویژه ای دارد که خیلی مورد اقبال مدیران شهری ادوار گذشته نبوده است. با پیگیری هایی که انجام شد برقی سازی موتورها با اولویت موتورهای کار صورت می گیرد و سال آینده ۳۰۰ هزار دستگاه موتوربرقی جایگزین موتورهای کاربراتوری می شود.

تحول در ناوگان ریلی

فعال شدن قرار داد ۶۳۰ دستگاه واگن چینی پس از ۷ سال دستاورد بسیار مهمی در حوزه مدیریت شهری بود. البته با تفاهمات صورت گرفته تعهدات شرکت خارجی در تامین واگن ها افزایش یافت و به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید. اولین رام قطار چینی بهمن وارد می شود و از بهار سال آینده میانگین هر ماه ۲ تا ۳ رام قطار به ناوگان مترو تهران اضافه می شود. همچنین تولید واگن ملی هم شروع شده و بهار سال آینده شاهد ورود قطار ملی هم خواهیم بود. همه این موارد نشان از تحول در ناوگان ریلی تهران دارد.

ایجاد بوستان در پادگان ۰۶

تفاهم با مجموعه های نظامی برای استفاده از فضاهایی که در اختیار دارند به نفع شهر و شهروندان، اهمیت زیادی بود که در این دوره انجام شد. پادگان ۰۶ نمونه این تفاهمات است که مقرر شد در ۳۵ هکتار از این محدوده بوستان ایجاد شود. همچنین برای عملیاتی شدن پروژه شاخه غربی یادگار امام هم تفاهمی با ارتش انجام و این پروژه متوقف شده، عملیاتی شد.

ورود محموله های چینی

شهرداری تهران علاوه بر شرکت های داخلی برای تامین اتوبوس و تاکسی با شرکت های خارجی قرارداد بسته است. تامین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ... بخشی از این قراردادها هستند. اولین محموله این قراردادها هفته های آینده وارد تهران می شود و مدیریت شهری امیدوار است امسال حداقل ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شود.

منبع: روزنامه همشهری