تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

نفس‌های پاییز به شماره افتاده و یک قدم بیشتر تا رسیدن شب یلدا و شروع فصل زمستان باقی نمانده است.

همشهری _ پریسا نوری: هر سال در روزهای منتهی به یلدا، به‌دلیل افزایش تقاضا و مشکلات ناشی از سرمای هوا و بسته بودن راه‌ها به‌دلیل یخبندان، قیمت میوه و برخی محصولات کشاورزی افزایش

می یابد و این موضوع نگرانی‌ خانواده‌ها را برای خرید اقلام یلدایی به‌دنبال دارد. اما به‌گفته مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار امسال قیمت‌ انواع میوه و تره‌بار و آجیل و خشکبار در میادین میوه پایتخت نه‌تنها افزایش نداشته بلکه مانند گذشته تفاوت چشمگیری نسبت به قیمت‌ها در فروشگاه‌های سطح شهر دارد. او به شهروندان اطمینان می‌دهد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انواع میوه و تنقلات یلدایی به وفور و با نرخ پایین در بازارهای میوه و تره‌بار سطح شهر فراهم شده تا مردم نگرانی‌ای برای سفره شب چله خود نداشته باشند. بختیاری‌زاده از اقدامات این بخش برای رفاه حال مردم می‌گوید.

قیمت‌های کارشناسی

نرخ اقلام در کمیته‌ نرخ‌گذاری میادین میوه و تره‌بار با حضور دستگاه‌های مختلف و کار کارشناسی تعیین می‌شود تا هم مصرف‌کننده ضرر نکند و هم تولیدکننده آسیب نبیند. بر این اساس برای شب یلدا هندوانه هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان، انار هر کیلوگرم ۳۷ هزار تومان، آجیل شیرین هر کیلوگرم ۴۰۷ هزار تومان و آجیل شور نیز هر کیلوگرم ۴۲۲ هزار تومان خواهد بود.

ثبات قیمت

در زمینه ثبات قیمت باتوجه به برنامه‌ریزی انجام شده قیمت‌ها در آستانه یلدا تغییری نخواهد داشت و قیمت‌های اعلام شده برای هنداونه، انار و… تا روز مادر ثابت خواهد ماند. قیمت داده شده کارشناسی شده و براساس نرخنامه سازمان و کیفیت استاندارد است و تلاش بر این است که کیفیت در میادین رعایت شود.

هدیه به مادران تهرانی

به مناسبت روز مادر، هدیه‌ای که برای مادران تهرانی داریم تخفیف ۲۰ درصدی همه محصولات بازرگانی و پرمصرف خانواده‌هاست. این رقم مازاد بر تخفیفی است که پیش ازاین به این اقلام تعلق گرفته بود و این تخفیف تا ۵ دی‌ماه اعمال می‌شود. نمایندگان سازمان تعزیرات هم در کمیته نرخ‌گذاری حضور دارند و همکاری خوبی انجام می‌شود.

آمادگی برای‌ ماه رمضان

برای‌ ماه رمضان و عید نوروز هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و کارهای لازم برای خرید سیب، پرتقال و خرما انجام شده است. ان‌شاء‌الله سعی ما این است که بتوانیم با قیمت عادلانه در آن ایام محصولات مورد نیاز مردم را عرضه کنیم تا فشار اقتصادی به خانواده‌ها وارد نشود. امیدواریم با توجه به اقدامات در دست انجام همکارانمان برای تهیه و توزیع این اقلام به قیمت ارزان به مشکل برنخوریم.

اختلاف قیمت‌ها با سطح شهر

طبق آمار رسمی بانک مرکزی در مقایسه قیمت‌های بازارهای میوه و تره‌بار و بازارهای سطح شهر، ۵۱ درصد در حوزه میوه و تره‌بار، ۶۳ درصد در کالاهای گوشتی، ۲۰ درصد در زمینه حبوبات و ۱۰ درصد در بخش قندوشکر و کالاهای اساسی در این میادین نسبت به میانگین سطح شهر تهران اختلاف قیمت وجود دارد.

کاهش قیمت‌ها در ساعات پایانی

نظارت‌ها در میادین به‌صورت مستمر است و در شب یلدا و ایام خاص دیگر، تشدید خواهد شد. پایین آمدن کیفیت در ساعات آخر وقت طبیعی است و شاید افت کیفیت اتفاق بیفتد. دستورالعمل داریم که در یک ساعت آخر قیمت‌ها باید حدود ۳۰ درصد کاهش یابد تا مصرف‌کنندگان راحت‌تر بتوانند با قیمت پایین‌تر اقلام موردنیازشان را بخرند افزایش ساعت کار بازارها

در چند روز منتهی به جشن باستانی شب یلدا بازارها شلوغ‌تر است، همچنین به‌دلیل تقارن این مناسبت با روز مادر ساعت کار بازارهای میوه و تره‌بار در روز جمعه برخلاف همیشه که تا ساعت ۱۳ است، تا ساعت ۱۸:۳۰ ادامه خواهد داشت. البته تا زمانی که مردم در بازار حضور دارند، بازار تعطیل نخواهد شد و اگر مردم نیاز داشتند ما در خدمتشان خواهیم بود.

فراوانی بازارها در جنوب شهر

اکثر توسعه بازارها در جنوب شهر است و در حال حاضر ۵۳ درصد از بازارهای میوه و تره‌بار از خیابان انقلاب به پایین است و ۴۷ درصد خیابان انقلاب به بالاست. در برخی از محله‌ها کمبود بازار داریم و در تلاش برای تأمین زمین مناسب هستیم که کار را توسعه دهیم. می‌خواهیم در هر محله با فاصله یک کیلومتر از بازار قبلی یک بازار جدید میوه و تره‌بار تأسیس کنیم.

افتتاح بازارهای جدید در اوایل بهمن ماه

از ابتدای سال تا الان بازارهایی ساخته‌شده و تعدادی را افتتاح کرده ایم. تعدادی از بازارها در حال ساخت است و به مرور تا پایان سال افتتاح داریم. این نوید را هم بدهم که در اوایل بهمن‌ماه افتتاح بازارها را خواهیم داشت. یک تعداد از بازارهای خوب‌مان را که اکثراً هم با معماری ایرانی اسلامی ساخته شده‌اند با حضور شهردار تهران افتتاح خواهیم کرد.

سلامت مردم در اولویت است

برای سازمان ما علاوه بر سلامت محصول، سلامت مردم هم مهم است از این‌رو با کمک شرکت شهر سالم و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، خدماتی از قبیل تست فشار خون و چکاپ‌های سرپایی در بعضی از بازارها اجرا شده است. همچنین با همکاری جهاد دانشگاهی آزمایش‌های مختلفی از محصولات می‌گیریم و کارشناسان سلامت هم کار نظارت بر بازارها را به‌عهده دارند.

منبع: روزنامه همشهری