گروه بین‌الملل: نشست سه‌جانبه باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا با محمود عباس و بنیامین نتانیاهو در نیویورک نتیجه‌ای جز از دست دادن خشک و عبوسانه رئیس تشکیلات خودگردان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌دنبال نداشت

نشست کوتاه مدتی که از روزها قبل درباره آن تبلیغات زیادی شده‌بود، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید. تصویری که از این نشست در دنیا مخابره شد، چهره در هم باراک اوباما پشت سر عباس و نتانیاهو بود.

اوباما در این مذاکرات سه جانبه که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد از دو طرف خواست که هر چه سریع‌تر مذاکرات صلح را از سر بگیرند و قدم‌های فوری در این مورد بردارند.

وی با استفاده موکد از کلمه باید برای شروع مذاکرات گفت: هم‌اکنون زمان ایجاد پیشرفت در مذاکرات صلح فرا رسیده است و موفقیت این امر نیازمند تلاش گسترده تمامی طرف‌ها جهت دستیابی به راهکاری مناسب است.

اوباما اعلام کرد: ساده بگویم وقت اینکه درباره شروع مذاکرات حرف بزنیم گذشته و زمان حرکت به جلو رسیده است. این نشست نخستین مذاکره مستقیم عباس با نتانیاهو پس از انتخاب او به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که در پایان سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا با اکراه با یکدیگر دست دادند.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته 3 دور مذاکرات جورج میچل، فرستاده ویژه اوباما به خاورمیانه در این باره با شکست مواجه شد. رژیم صهیونیستی در مقابل درخواست جامعه جهانی از توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس امتناع می‌کند و این در حالی است که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است تا زمان توقف کامل این شهرک‌سازی از سرگیری مذاکرات میان دو طرف غیرممکن خواهد بود.

محمود عباس روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که اسرائیل باید به توافق‌های دو طرف از جمله توقف کامل شهرک‌سازی به هر شکلی احترام بگذارد.

وی تاکید کرد: عقب‌نشینی کامل اسرائیل تا مرزهای ژوئن 1967 و پایان دادن به اشغالگری‌ها براساس توافق‌های موجود در روند مذاکرات، شرط از سرگیری مذاکرات صلح است و این همان چیزی است که ما در مذاکرات قبلی با کابینه‌های سابق اسرائیل هم بر آن تاکید کردیم.

اوباما از دوطرف خواسته است تا هفته آینده مذاکره‌کنندگان خود را برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر درخصوص ازسرگیری فرایند صلح تحت نظارت جورج میچل به واشنگتن بفرستند. گفته می‌شود در این نشست سه‌جانبه اوباما به‌شدت نارضایتی خود نسبت به این روند و جریانات خاورمیانه را اعلام کرده است.

در حالی که رژیم صهیونیستی به تازگی دستور ساخت صدها واحد مسکونی جدید را صادر کرده است نتانیاهو روز گذشته اعلام کرد که خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح بدون هیچ پیش شرطی از سوی طرف فلسطینی است. وی پس از این مذاکرات گفت: توافق‌های مهمی از جمله برای طرف فلسطینی صورت گرفته است که مذاکرات دو طرف بدون هیچ پیش‌شرطی در سریع‌ترین زمان ممکن از سر گرفته شود.

این در حالی است که جورج میچل، فرستاده ویژه اوباما به خاورمیانه پس از پایان این مذاکرات با اشاره به اینکه توافقی برای توقف شهرک‌سازی‌ اسرائیل در کرانه باختری به دست نیامده است، گفت: هیچ پیش‌شرطی برای آغاز گفت‌وگوها وجود ندارد.

در حالی که پیش از این دولت آمریکا درخواست توقف کامل احداث شهرک‌ها را کرده بود ولی روز گذشته اوباما تنها در باره محدود کردن این فعالیت‌ها صحبت کرد و شاید به همین خاطر بود که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از نتایج این مذاکرات ابراز رضایت کرد.

وی با وجود اینکه بسیاری از کشورهای جهان توقف شهرک‌سازی را یکی از قدم‌‌های اولیه برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه می‌دانند، گفت:این مذاکرات نشان داد که اسرائیل تسلیم فشارها در باره این مسئله نشده است و مذاکرات صلح را بدون پرداختن به این موضوع می‌توان از سرگرفت.

اوباما از سرگیری گفت‌وگوهای صلح را از اولویت‌های دولت خود اعلام کرده است و امیدوار بود که گفت‌وگوهای صلح در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از سرگرفته شود.

در حالی که تبلیغات رسانه‌ای فراوانی از مدت‌ها قبل در این مورد صورت گرفته بود با شکست دیپلماتیک آمریکا، دولت اوباما پیش از برگزاری این نشست تلاش کرد سطح انتظارها از این دیدار را پایین بیاورد.

بی‌نتیجه ماندن این نشست امیدهای اوباما را برای رسیدن به یک موفقیت فوری در این باره از بین برد و به غیراز یک موقعیت برای گرفتن عکس یادگاری فایده دیگری برای دولت اوباما نداشت.

محکومیت نشست سه‌جانبه از سوی حماس

جنبش حماس دیدار سه‌جانبه‌ اوباما، نتانیاهو و محمود عباس در نیویورک را محکوم کرد. سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) ضمن محکوم کردن این نشست تاکید کرد که محمود عباس، نماینده‌ مردم فلسطین در مذاکرات نیست و تنها نماینده‌ جنبش فتح محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که محمود عباس با این اقدام به تعهداتش درخصوص عدم‌مشارکت در مذاکرات با اشغالگران پیش از توقف شهرک‌سازی‌ها عمل نکرد.