با وجود اینکه مقام‌ها و رسانه‌های غربی – عبری پس از سقوط دولت بشار اسد، «قطع ارتباط لجستیکی ایران و حزب‌الله» را به‌عنوان عاملی موثر در تضعیف مقاومت لبنان و «پیروزی بزرگ» برای تل‌آویو به‌حساب می‌آورند، اما تحلیلگران و کارشناسان غربی چندان به این موضوع خوشبین نیستند.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: بررسی تحلیل‌ها و خبرهای رسانه‌های غربی و منطقه‌ای در روزهای اخیر نشان می‌دهد با وجود ادعاهای مطرح شده با محوریت «تضعیف محور مقاومت» و «قطع ارتباط راهبردی ایران و حزب‌الله لبنان»، اما کارشناسان غربی نیز به این نکته اذعان دارند که با وجود سقوط دولت اسد، «پشتیبانی ایران از حزب‌الله به بن‌بست نمی‌رسد» و راه‌های جایگزین مختلفی دراین زمینه وجود دارد.

براساس همین نگرانی‌های غبری – غربی هم هست که روز دوشنبه برخی منابع منطقه‌ای گزارش دادند حکومت جدید سوریه عبور هرگونه پرواز ایرانی از آسمان این کشور را ممنوع کرده‌است؛ اقدامی که پروازهای نظامی را در کانون توجه خود قرار داده‌است و بیش از هر چیز از نگرانی‌های تل‌آویو درباره استمرار پشتیبانی ایران از مقاومت مردم لبنان و فلسطین ناشی می‌شود. این درحالی است که مقام‌های ایرانی طی هفته‌های اخیر بارها بر استمرار حمایت‌های ایران از جبهه مقاومت تاکید کرده‌اند.

نگرانی تازه غربی‌ها

در چنین شرایطی هم بود که روزنامه «تایمز» انگلیس در تازه‌ترین گزارش خود به این موضوع پرداخت و تاکید کرد که جمهوری‌اسلامی به‌دنبال بررسی مسیرهای هوایی به‌منظور استمرار حمایت‌های راهبردی از حزب‌الله لبنان است. دراین گزارش، که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشت، همچنین ادعا شده‌است که «با از سرگیری پروازهای بین تهران و بیروت، ایران ممکن است به‌دنبال تبدیل پایتخت لبنان به مرکز تحویل کالاهای خود باشد».

این روزنامه در گزارش خود به نقل از یک «منبع ناشناس» ادعا کرده‌است که «مذاکرات در این زمینه در تهران درحال انجام است. کشورهای غربی نگرانند که با توجه به سقوط دولت سوریه، ایران اکنون در تلاش است فرودگاه بیروت را مانند سوریه، به مرکز لجستیکی جدید خود تبدیل کند».

چالش مسیرهای حمایتی از حزب‌الله

در شرایطی که مقام‌های غربی و اسرائیلی طی روزهای اخیر رایزنی‌های منطقه‌ای گسترده‌ای را برای محدودسازی هرچه بیشتر مسیرهای حمایتی از حزب‌الله لبنان در دستورکار قرار داده‌اند، اما کارشناسان معتقدند مسیر هوایی به بیروت، تنها گزینه برای حمایت ایران از حزب‌الله لبنان نیست و مسیرهای زمینی ایران از طریق عراق، اردن و کرانه باختری نیز هنوز گزینه‌های محتمل محسوب می‌شود و همچنین مسیرهای حمل و نقل دریایی به سواحل مدیترانه لبنان نیز وجود دارد.

نشریه صهیونیستی «اورشلیم‌پست» در روزهای اخیر با انتشار گزارش جدید «مرکز تروریسم و اطلاعات اسرائیل» به طرح ادعاهای تازه‌ای در این زمینه پرداخت و مدعی شد: «مسیرهای دسترسی جمهوری‌اسلامی به کرانه باختری متکی بر دو مسیر اصلی بوده‌است؛ یک مسیر از طریق سوریه به اردن و از آنجا به کرانه باختری می‌رسید. مسیر دیگر نیز از آغاز شروع می‌شد، از لبنان می‌گذشت و به اسرائیل منتهی می‌شد».

با وجود اینکه منابع عبری مدعی‌اند تل‌آویو با همکاری آمریکا، اقدام‌های گسترده‌ای برای مسدود کردن مسیرهای دسترسی ایران به جبهه مقاومت لبنانی و فلسطینی انجام داده، اما ادامه دغدغه‌های موجود در این زمینه در میان مقام‌های صهیونیست، نشان دهنده واقعیت ناکامی تل‌آویو در تلاش‌هایش برای خالی کردن دست جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین است.

مسیرهای احتمالی جایگزین

در روزهای اخیر اندیشکده «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» نیز به بررسی مسیرهای دسترسی ایران به جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین پرداخته بود و در گزارشی تاکید کرده بود که با وجود سقوط دولت بشار اسد، هنوز مسیرهای ارتباطی احتمالی وجود دارد که ایران می‌تواند از طریق آنها برای دسترسی و حمایت راهبردی از حزب‌الله لبنان و همچنین جبهه مقاومت فلسطینی استفاده کند.

«ادامه حمل‌ونقل زمینی با کامیون از طریق عراق، در مرکز سوریه و به لبنان»، «مسیرهای زمینی از طریق عراق، اردن و جنوب سوریه یا از طریق عراق، ترکیه و شمال سوریه» و «حمل‌ونقل دریایی به سواحل مدیترانه سوریه و در ادامه حمل‌ونقل به‌وسیله کامیون به لبنان» از جمله مسیرهای احتمالی ذکر شده در گزارش اندیشکده واشنگتن است.