مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از اجرایی شدن طرح خط ویژه ترافیکی در بزرگراه همت با هدف کاهش ترافیک خبرداد.

به گزارش همشهری آنلاین، پوریا علیمردانی گفت: خط ویژه ترافیکی در بزرگراه همت به مرحله اجرا شدن نزدیک شد و این طرح با هدف افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین برنامه‌ریزی شده و قرار است در دیگر بزرگراه‌های پایتخت هم اجرایی شود.

وی اعلام کرد: این طرح جدید تا اسفند ماه شرایط اجرایی شدن را پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که اواخر اسفند به صورت آزمایشی اجرا شود. هدف اصلی این طرح کمک به کاهش ترافیک بزرگراه‌های تهران در ساعات پرترافیک است. این ساعات پرترافیک شامل بازه صبحگاهی از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ و بازه عصرگاهی از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ است که اوج ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی را شامل می‌شود. مردم در این ساعات با شرایط سختی مواجه هستند و کاهش خودروهای تک‌سرنشین همواره از موضوعات مورد بحث بین همکاران ما در پلیس راهور بوده است. در حال حاضر، ۷۰ درصد خودروهای عبوری در ترافیک بزرگراه‌های تهران تک‌سرنشین هستند و هدف ما تبدیل به وضعیت بهتری است.

علیمردانی بر اهمیت کاهش ترافیک در ساعات اوج تأکید کرد و گفت: اگر بتوانیم مردم را به استفاده از تاکسی‌های خطی، سرویس‌های ادارات و همچنین احیای فرهنگ هم‌پیمایی و استفاده مشترک از خودروهای عمومی تشویق کنیم، می‌توانیم تأثیر قابل توجهی بر کاهش ترافیک داشته باشیم.

وی با اشاره به معضل خودروهای تک‌سرنشین در شهر تهران افزود: هدف این است که بتوانیم حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد از میزان تردد خودروهای تک‌سرنشین را کاهش دهیم. با تحقق این هدف، بخش قابل توجهی از ترافیک بزرگراهی در ساعات اوج کاهش خواهد یافت. این اقدامات نه تنها باعث کاهش ترافیک می‌شود، بلکه به مردم کمک می‌کند تا با مشکلات کمتری مواجه شوند. امیدواریم با همکاری مردم و اجرای راهکارهای پیشنهادی، شاهد بهبود وضعیت ترافیکی شهر باشیم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از اجرای طرحی برای افزایش ظرفیت خطوط تاکسی در محدوده بزرگراه همت خبر داد و گفت: در این طرح، حدود ۱۷ خط تاکسی در حال حاضر از محدوده‌ای که به‌عنوان فاز اول پیش‌بینی شده استفاده می‌کنند. این محدوده از منطقه ۲۲ شروع می‌شود و تا نزدیکی پل فجر و تقاطع مدرس و همت در جنوب شرقی و جنوب غربی ادامه دارد. بر اساس طراحی‌های انجام‌شده، ظرفیت این ۱۷ خط تاکسی دوبرابر خواهد شد تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم. علاوه بر این، ۱۵ خط جدید نیز برای این محدوده بزرگراه پیش‌بینی شده است که در طرح اجرایی به سرویس‌دهی خواهند پرداخت. علاوه بر تاکسی‌ها، خودروهای ون، تاکسی‌های خطی و اتوبوس‌های شهری نیز مجاز به استفاده از این خطوط هستند.

علیمردانی اظهار کرد: در فاز اول اجرای طرح جدید خطوط ویژه حمل‌ونقل عمومی، تنها خودروهای عمومی شامل تاکسی‌ها، ون‌ها، اتوبوس‌های عمومی و سرویس‌های ادارات مجاز به استفاده از این خطوط خواهند بود. این خودروها باید ابتدا در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند تا بتوانند از این خطوط بهره‌مند شوند. پس از بررسی استقبال از طرح و ارزیابی میزان ظرفیت این خطوط، فاز دوم اجرایی خواهد شد. در این مرحله، خودروهایی که از طریق اپلیکیشن‌های کاربردی تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، نیز در صورت وجود ظرفیت کافی و پس از استفاده کامل تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، مجاز به استفاده از این خطوط خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه این طرح یک برنامه ترافیکی محسوب می‌شود، تصریح کرد: هیچ هزینه‌ای بابت استفاده از این خطوط پرداخت نخواهد شد. خطوط ویژه و اضطرار به هیچ عنوان قابل خرید نیستند و در صورت تخلف، جریمه‌ای برای نقض این قانون در نظر گرفته شده است. این طرح هیچ‌گونه درآمدی برای سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران نخواهد داشت و هدف اصلی از اجرای آن، بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی و تسهیل تردد برای خودروهای عمومی است.

منبع: مهر