مدرسه‌ای در آمریکا به‌جای معلم، از هوش مصنوعی برای آموزش دانش‌آموزان خود استفاده می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، مدرسه‌ای را تصور کنید که در آن از معلم انسانی خبری نیست و هوش مصنوعی سکان آموزش را در دست گرفته است. این دقیقاً همان ایده‌ای است که پشت تأسیس مدرسه‌ای جدید به نام آنباوند (Unbound) در آریزونای آمریکا قرار دارد. این مدرسه که قسمتی از مدارس قراردادی در تگزاس و فلوریدا با نام «آلفا» است، با تکیه‌ بر برنامه هوش مصنوعی، قصد دارد کودکان را با سرعتی دو برابر مدارس سنتی آموزش دهد.

به گزارش زومیت، مدرسه آنباوند که در ابتدا دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا هشتم را پذیرش می‌کند، مدعی استفاده از برنامه هوش مصنوعی «تخصصی» است که برنامه یادگیری را براساس پیشرفت هر دانش‌آموز تنظیم می‌کند. بااین‌حال، جزئیات دقیقی از فناوری استفاده‌شده ارائه نشده است و مشخص نیست که این هوش مصنوعی دقیقاً چگونه کار می‌کند.

نکته مهم دیگر درباره‌ی مدرسه‌ی مذکور حذف کامل معلمان به معنای سنتی آن است. در این مدرسه بزرگ‌سالانی حضور دارند که نقش «مشاور برند» را ایفا می‌کنند و وظیفه آن‌ها صرفاً «ایجاد انگیزه» و «حمایت عاطفی» از دانش‌آموزان عنوان شده است و هیچ‌گونه مسئولیت آموزشی برعهده ندارند.

رویکرد مدرسه‌ی آنباوند ازنظر برخی با مشکلات متعددی روبه‌رو است. یکی از این نگرانی‌های مهم احتمال ارائه اطلاعات نادرست به‌وسیله هوش مصنوعی محسوب می‌شود؛ چراکه مدل‌های زبان بزرگ که اساس بسیاری از سیستم‌های هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند، مستعد «توهم» یا ساخت اطلاعات نادرست هستند. این موضوع می‌تواند به یادگیری مفاهیم غلط منجر شود.

علاوه‌بر این، توانایی درک ظرایف تعامل با کودکان و ارائه حمایت‌های عاطفی موردنیاز آن‌ها در این روش نادیده گرفته می‌شود؛ چراکه معلمان انسانی با تجربه‌ی خود نشانه‌های عاطفی دانش‌آموزان را می‌توانند تشخیص و پاسخ‌های مناسب را ارائه دهند؛ قابلیتی که هنوز در هوش مصنوعی به‌طور کامل توسعه‌نیافته است.

مدل «۲ ساعت یادگیری» که مدرسه‌ی آنباوند تبلیغ می‌کند، ادعا می‌شود که دانش‌آموزان با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانند تنها با دو ساعت یادگیری مفید با هوش مصنوعی این مدرسه، چند برابر حالت معمول یاد بگیرند.

بااین‌حال، هیچ شواهد علمی محکمی برای تأیید این ادعا وجود ندارد. در واقع، بسیاری از متخصصان آموزش معتقدند که یادگیری مؤثر نیازمند تعاملات انسانی و بازخورد شخصی و تطبیق روش‌های آموزشی با نیازهای فردی دانش‌آموزان است. حذف معلمان انسانی می‌تواند به کاهش کیفیت یادگیری و رشدنکردن مهارت‌های اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان منجر شود.

یکی از اولیای دانش‌آموزان مدرسه‌ی آنباوند درباره‌ی برنامه‌ی آموزشی مدرسه‌ی مذکور گفت: «در مدرسه‌ی آنباوند، پس‌از دو ساعت آموزش با هوش مصنوعی، دانش‌آموزان را به انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه تشویق می‌کند. هدف از این فعالیت‌ها، تقویت مهارت‌های زندگی مانند کار تیمی، کارآفرینی و رهبری است.»

در نهایت، اگرچه هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند در آموزش محسوب می‌شود و به معلمان و دانش‌آموزان در انجام وظایف مختلف کمک می‌کند، جایگزینی کامل آن با معلمان انسانی تصمیمی پرریسک به نظر می‌رسد. آموزش، فراتر از انتقال صرف اطلاعات است و شامل پرورش ابعاد مختلف شخصیتی دانش‌آموزان نیز می‌شود که نیازمند تعامل انسانی و درک متقابل است.

منبع: عصر ایران