خلبانان یک هواپیمای امبرائر خطوط هوایی آذربایجان ، پس از از دست دادن تمامی کنترل های پرواز، تنها با استفاده از نیروی رانش موتور، با شانس های زیادی مبارزه کردند تا هواپیمای آسیب دیده خود را به فرود اضطراری برسانند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تایمز ،‌ به گفته کارشناسان هوانوردی، فیلم ویدئویی گرفته شده قبل و بعد از سقوط نشان می‌دهد که ترکش به عقب هواپیما نفوذ کرده و هر سه سیستم هیدرولیک موازی را که سطوح کنترلی را روی بال‌ها و دم هواپیما کار می‌کنند، از کار می‌اندازد .

متن تایید نشده مکالمات خلبانان با کنترل کننده ها در گروزنی، مقصد برنامه ریزی شده، می گوید که خلبانان یک "برخورد" را گزارش کردند که در ابتدا با برخورد پرنده اشتباه گرفته بودند.

«سیستم های کنترلی ما شکست خورده اند. برخورد با یک پرنده در کابین،” خلبان به اعزام کننده گزارش داد. اندکی قبل از برخورد، آنها از دست رفتن ناوبری GPS را گزارش کردند و درخواست ردیابی راداری کردند.

روسیه و سایر کشورها به دلایل نظامی سیگنال‌های ماهواره‌ای را پارازیت می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که از دست دادن ناوبری مربوط به شرایط اضطراری باشد.

شلیک پدافند عامل سقوط هواپیمای آذربایجانی بوده! | تصاویری که ثابت می‌کند به هواپیما شلیک شده است + فیلم

نسخه روسی منتشر شده در یکی از کانال های خبری آنلاین قابل تایید نبود، اما پیام های آذربایجان و قزاقستان را تکرار می کند. ۷ دقیقه پس از برخورد، خلبان گزارش داد: "هیدرولیک اکنون از کار افتاده است." سه سیستم هیدرولیک مستقل سطوح کنترل را روی بال ها و دم کار می کنند.

با تضعیف کنترل پرواز، خدمه سعی کردند با قدرت هر یک از دو موتور جت که روی بال‌ها نصب شده بودند، زمین و چرخش هواپیما را کنترل کنند.

ابتدا سعی کردند به منطقه همسایه Mineralnye Vody در قفقاز بروند و سپس به ماخاچکالا در ساحل بروند، اما به آنها گفتند که هوا برای فرود در آنجا نیز بسیار بد است. به گفته مقامات محلی، رمزگشایی در آنجا متوقف شد، اما به طور غیرقابل توضیحی به خلبانان گفته شد که به سمت آکتائو، در آن سوی دریای خزر، حرکت کنند.

هنگامی که هواپیما دوباره در میدان دید کنترلرهای ترافیک هوایی در منطقه آکتائو ظاهر شد، پرواز آن ناپایدار بود. در نزدیک شدن، خدمه توانستند ارابه فرود را به صورت دستی گسترش دهند، اما به نظر نمی رسید که فلپ ها و اسپویلرها آنطور که باید در طول یک فرود معمولی مستقر شوند.

کارشناسان هوانوردی پس از تماشای این فیلم اعلام کردند که آسیب‌هایی بر روی تثبیت‌کننده افقی دم هواپیما قبل از فرود نیز قابل مشاهده بود.

واکنش مسکو به ادعای سقوط هواپیمای آذربایجان توسط پدافند روس

مسیر پیچ در پیچ "فوگوید" که هواپیما طی اولین بار دنبال می‌کرد، تلاش فرود را متوقف کرد و در تلاش دوم و نهایی نشان داد که خدمه هنگام فرود و فرود تنها با استفاده از نیروی موتور برای کنترل هواپیما تلاش می‌کنند.

این روش تقریبا غیرممکن در سال ۱۹۸۹ توسط سه خلبان پرواز شماره ۲۳۲ خطوط هوایی یونایتد استفاده شد که پس از یک نقص کامل هیدرولیک، DC-۱۰ خود را در نزدیکی سیوکس سیتی، آیووا فرود آوردند. از ۲۹۶ مسافر و خدمه، ۱۸۴ نفر زنده ماندند.

«به نظر می‌رسد این خلبانان [آذربایجانی] همین کار را می‌کردند... هیچ اسپویلری وجود نداشت. خوان براون، خلبان و مفسر خط هوایی آمریکایی، گفت: فیلم رویکرد نهایی نشان می دهد که هیچ هیدرولیک وجود ندارد.

همانطور که در مورد سقوط هواپیمای سیو سیتی که در فیلم نیز مشاهده شد، هواپیمای امبرائر نتوانست قبل از فرود خود را به طور کامل تراز کند و پس از برخورد بالش به زمین شکست. خلبانان در میان کشته شدگان بودند.

به گفته براون، شواهد حاکی از آن است که یک موشک ضدهوایی با فیوز مجاورتی در نزدیکی امبرائر منفجر شده است. او می‌گوید : «شما می‌توانید سوراخ‌هایی را در سمت چپ دم عمودی و آسانسور سمت چپ ببینید... این ممکن است به خطوط حیاتی الکتریکی و هیدرولیکی برخورد کرده باشد» .

دور انداختن ماسک های اکسیژن نشان داد که در کابین فشار کم وجود دارد. شواهد اضافی از ورود ترکش به داخل کابین شامل یک جلیقه نجات نیمه پاره و تصاویری بود که نشان می داد مسافران قبل از فرود مجروح شده بودند.

جرارد لگافر، سابقاً از آژانس تحقیقاتی سانحه هوایی فرانسه BEA، گفت که به نظر می رسد "ترکش های زیادی" در لاشه هواپیما وجود داشته باشد. این یادآور پرواز MH۱۷ خطوط هوایی مالزی بود که در سال ۲۰۱۴ توسط شورشیان تحت حمایت روسیه بر فراز شرق اوکراین سرنگون شد.

خاویر توتلمن خلبان سابق نیروی هوایی فرانسه که به عنوان مشاور دفاعی کار می کند، گفت : شکی نیست که هواپیمای آذربایجان با موشک ساقط شده است. او گفت : «برخورد به دم نمونه‌ای از ترکش‌های موشک است... می‌توانید بفهمید که چرا هواپیما دیگر نمی‌توانست پرواز کند» .

به گزارش همشهری آنلاین، همچنین یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که یک سامانه ضدهوایی روسی ممکن است هواپیمای مسافربری را که در قزاقستان سقوط کرده بود، سرنگون کرده باشد. این اولین برآورد ایالات متحده است.

به گفته این مقام آمریکایی، اگر یافته‌های اولیه در نهایت تایید شود، ممکن است یک مورد هویت اشتباه باشد که در آن واحدهای روسی که آموزش‌دیده‌اند، با بی‌احتیاطی به سوی پهپادهای اوکراینی شلیک کرده‌اند.