همشهری آنلاین: محمد مهدی میرزایی قمی درباره آمار اخیر مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی در تهران اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک، خودروهایی که عمر تولید آنها زیر ۴ سال است از معاینه فنی معاف هستند، در حالی که خودرویی که سن آن بالای ۴ سال باشد، طبق قانون موظف هستند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه در مراکز معاینه فنی، دو نوع معاینه فنی عادی و برتر وجود دارد، ادامه داد: معاینه فنی برتر که استانداردهای آن توسط سازمان محیط زیست تعیین میشود، سختگیرانهتر است و در این نوع معاینه، خودرو باید تست دور بالا را نیز پشت سر بگذارد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس آمار سال ۱۴۰۲، تعدادی از خودروهای غیرمشمول (یعنی خودروهایی که سن آنها زیر ۴ سال بوده) به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و درخواست معاینه فنی برتر داشتند، در حالی که مشمول دریافت معاینه فنی نبودهاند.
وی افزود: این سؤال در ذهن برخی افراد ایجاد میشود که چرا کسی که از نظر قانونی موظف به انجام معاینه فنی نیست، این کار را انجام داده است؟ دلیل این امر، مصوبهای از سوی شورای شهر است که طبق آن، افرادی که معاینه فنی عادی دریافت کنند، از ۱۰ درصد تخفیف و آنهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند از ۲۰ درصد تخفیف در عوارض سالانه طرح ترافیکی برخوردار میشوند؛ به همین دلیل برخی افراد برای بهرهمندی از این تخفیفها به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند.
میرزایی قمی خاطرنشان کرد: سال گذشته، ۱۴۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول (زیر ۴ سال) به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، اما در مراجعه اول، ۲۰ درصد از آنها مردود شدند و در مصاحبه تلویزیونی دو شب گذشته نیز به این موضوع اشاره کردم؛ اما برخی سایتها اعلام کردند که ۲۰ درصد از خودروهای ایرانخودرو و سایپا، علیرغم اینکه غیرمشمول بودند، در مراجعه اول مردود شدند، در حالیکه این ۱۴۳۰۰ خودرو شامل تمام خودروهای داخلی، وارداتی، چینی، ایرانخودرو، سایپا، بهمن و ... بوده و من این آمار را تفکیک نکردم که بگوییم مربوط به ایرانخودرو یا سایپا است.
وی تصریح کرد: به طور کلی ۱۴۳۰۰ دستگاه خودرو از شرکتهای مختلف که سن آنها زیر ۴ سال بوده و مشمول معاینه فنی نبودهاند به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، اما ۲۰ درصد آنها در مراجعه نخست مردود شدند و البته جای این پرسش مطرح است که چرا خودروهایی که کمتر از ۴ سال سن دارند، باید در تست معاینه فنی مردود شوند؟
وی متذکر شد: در معاینه فنی ممکن است خودرویی در مراجعه اول مردود شود، این مرحله را "مراجعه نخست" مینامیم، در این مرحله، عیب و نقص خودرو اعلام میشود و به مالک خودرو، فرصت رفع نقص داده میشود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران افزود: پس از رفع نقص، مالک خودرو مجدداً به مراکز معاینه فنی مراجعه میکند که به این مراجعه، "مراجعه مجدد" گفته میشود و در این مرحله ممکن است خودرو موفق به دریافت معاینه فنی شود؛ بر اساس آمار ۹ ماه نخست سال جاری، ۲۹ درصد خودروها در مراجعه نخست مردود شدند؛ اما پس از رفع نقص و مراجعه مجدد، آمار مردودیها از ۲۹ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.
مردودی ۴۰ درصد محصولات سایپا و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعه به مراکز معاینه فنی
وی با بیان اینکه آمار ۲۰ درصد مردودی سال گذشته نیز مربوط به مراجعه نخست بوده و ممکن است در مراجعه مجدد، خودروها موفق به دریافت معاینه فنی شده باشند، گفت: طبق آمار ۹ ماهه سال جاری، ۴۰ درصد از محصولات سایپا و ۲۰ درصد از محصولات ایرانخودرو در مراجعه نخست مردود شدند که هنوز هم آمار اعلامی بنده همین است و هیچ تغییری نکرده است.
میرزایی قمی تأکید کرد: در سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) که زیرمجموعه وزارت کشور است، به ما دسترسی به آمار و اطلاعات برای تحلیل و بررسی داده شده است. بنابراین، آماری که اعلام میشود، آمار تولیدی ما نیست.