استاد مهندسی حمل و نقل با اشاره به طرح «من شهردارم» گفت: هر وقتی که مردم را درگیر مسائل شهری کردیم، نیازهای آن‌ها را از زبان خودشان شنیدیم و حسن نیت مدیریت شهری را به آن‌ها نشان دادیم، شاهد حمایت آن‌ها از طرح‌های شهری بودیم.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد منتظری افزود: کسب نظر شهروندان باید همیشه جزئی از تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری باشد و مهمتر از آن اعمال نظرهای مردمی است. اگر چند بار درباره طرحی از مردم نظرخواهی شود ولی اولویت‌های آن‌ها به اجرا درنیاید، حمایت آن‌ها از دست می‌رود.

وی تاکید کرد:‌ در برخوردهایی که با اقشار مختلف شهروندان دارم حساسیت آن‌ها درباره پروژه‌های حمل و نقل و مشکلات این بخش را می‌شنوم. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد اهمیت طرح‌های بلند مدت نسبت به طرح‌های مقطعی و کوتاه است. به عنوان نمونه، حمل و نقل ریلی نسبت به انواع دیگر حمل و نقل مخصوصا در کلانشهرها کاربرد بلند مدت خواهد داشت اما هزینه اولیه آن هم زیاد است. در مقابل طول عمر این روش هم بیشتر است.

این استاد دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: زیرساخت‌های مترو از تونل و ایستگاه حدود ۷۰ سال و قطارها بین ۳۰ تا ۴۰ سال بازده دارد. یک قطار مترو می‌تواند ۲ هزار نفر را جابه‌جا کند و آلودگی هوای خیلی کمتری ایجاد می‌کند. مسلما شهروندان ما هم این اهمیت را درک می‌کنند و در تعیین اولویت‌های خود در «من شهردارم» هم به آن توجه دارند.

منتظری با اشاره به برنامه‌ریزی طرح‌های شهری تصریح کرد: موضوع دیگر، انجام چند طرح موثر و راهگشا به جای آغاز طرح‌های متعدد است. می‌بینیم که شهروندان در «من شهردارم» متقاضی به پایان رساندن و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌کاره هستند به این معنی که آن‌ها هم تصور می‌کنند پروژه‌های شهری نتیجه بخش باشند. یک اصطلاح در مدیریت وجود دارد به نام «بیست هشتاد». در موضوع پروژه‌های شهری می‌توان گفت با اتمام ۲۰ درصد پروژه‌ها ۸۰ درصد مشکلات مورد نظر مردم رفع می‌شود.

وی گفت: اگر بتوان ۲۰ درصد پروژه‌هایی که مردم در طرح «من شهردارم» به آن توجه نشان دادند را به پایان برسانیم هم نتیجه بهتری دارد و هم رضایت مردمی که در این طرح شرکت کردند را فراهم می‌کند. مانند سرپرست یک خانواده که به فرزندانش قول‌های کمتری می‌دهد ولی وقتی قول می‌دهد به آن عمل می‌کند.

منتظری با اشاره به نیاز شهر به تکمیل خطوط مترو افزود:‌ به عنوان یک شهروند تهرانی، اولویت من به پایان رساندن خطوط نیمه‌کاره مترو به جای راه‌اندازی جبهه‌های جدید در شبکه مترو است. وقتی یک خط مترو در ۳ - ۴ سال به بهره‌برداری برسد رضایت شهروندان زیادی تامین خواهد شد.

من شهردارم: مشارکت آسان شهروندان در سومین دوره «من شهردارم»

منبع: همشهری آنلاین