گروه سیاسی: مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از شناسایی عوامل مرتبط با ترورهای اخیر کردستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، کاظم جلالی با اشاره به سفر رئیس کمیسیون امنیت ملی و هیاتی متشکل از برخی نمایندگان مجلس به استان کردستان اظهار داشت: براساس آنچه این هیات گزارش داده سرنخ‌هایی از ماجرا به دست آمده است.  با وجود این علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات جلالی خاطر نشان کرد: چون این موضوع گزارش وزارت اطلاعات بود، طبعاً گزارش رسمی را باید وزارت اطلاعات بدهد.

پس از ترور ماموستا برهان عالی امام جمعه موقت کردستان و ماموستا شیخ الاسلام نماینده کردستان در مجلس خبرگان، هیاتی 5 نفره به ریاست علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و با حضور محمدتقی رهبر، محمدکرمی راد، فرهاد تجری و زهره الهیان تشکیل شد که روز پنجشنبه گذشته برای بررسی این حوادث در کردستان حضور یافتند. 

پیش از پایان جلسه علنی دیروز امین شعبانی نماینده مردم سنندج در قالب تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به شهادت ماموستا برهان عالی و ماموستا شیخ الاسلام از هیات رئیسه مجلس خواست تا برای شناسایی عوامل ترور این دو شخصیت اهتمام بیشتری به‌خرج دهد.

نماینده اهل تسنن استان کردستان البته در ادامه تذکرش از اقدام یکی از روزنامه‌ها در ایام ماه مبارک رمضان انتقاد کرد و گفت: 27 شهریورماه، یکی از روزنامه‌ها 2 تن از سیاستمداران کشور را به طلحه و زبیر تشبیه کرده بود. بنده از کمیسیون فرهنگی خواستم اقدامی کنند تا روزنامه توهین‌کننده به صحابه پیامبر کاری نداشته باشد؛

چرا که این موضوع تفرقه بین شیعه و سنی را در پی دارد. مقام معظم رهبری در بیاناتشان در استان کردستان بر وحدت و یکپارچگی مردم تاکید داشتند، ولی سردبیر روزنامه توهین‌کننده تاکنون به صراحت 2بار توهین خود را تکرار کرده است.

صبح روز گذشته محمد حسن ابوترابی فرد نیز که ریاست جلسه علنی را بر‌عهده داشت از مسئولان انتظامی و امنیتی درخواست کرد هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی عوامل مزدور این جنایات و مجازات آنها اقدام و از همه ظرفیت و توان خویش برای ارتقای سطح امنیت کردستان استفاده کنند.

روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه‌ای با حضور معاون امنیتی وزیر کشور، مسئولان اطلاعاتی و امنیتی، مسائل تروریستی کردستان را بررسی کرد.

یک هفته تا گزارش

علاوه بر موضوع حوادث تروریستی کردستان، مسئله کهریزک و بازداشت شدگان اخیر از جمله بحث‌های حاشیه‌ای مجلس بود. فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران از قرائت گزارش کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت شدگان در جلسه یکشنبه آینده خبر داد. 

عضو کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان با بیان اینکه گزارش مذکور با اجماع اعضای کمیته به صحن مجلس می‌آید، افزود: در این گزارش برخوردهای نامناسب ماموران و برخی مقامات قضایی درباره بازداشتگاه کهریزک و دیگر موارد مطروحه تشریح شده است.

تجری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسید آیا در این گزارش از متخلفان نام برده شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: هنوز در مورد ذکر اسامی تصمیم‌گیری نکرده‌ایم.