همشهری آنلاین: 3 طرح مهم صنعت دفاعی به مناسبت هفته دفاع مقدس در سازمان صنایع دفاع به بهره برداری رسید

به گزارش واحد مرکزی خبر، نخستین کارخانه بومی تولید باروت کروی، خطوط تولید پودر آلومینیوم (میکرونیزه) و نیترو گوانیدن با چگالی بالا، 3 طرحی است که با حضور سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تشریح این طرح‌ها گفت: تولید و تامین مواد اولیه برای ساخت تجهیزات، ادوات و مهمات مورد نیاز نیروهای مسلح از راهبردهای اصلی وزارت دفاع است که علاوه بر تامین نیاز داخلی صنایع دفاعی و صرفه جویی چشمگیر ارزی، قابلیت صادرات را نیز در این حوزه فراهم می‌کند.

کارخانه تولید باروت کروی با ظرفیت تولید 1200 تن درسال گامی بسیار مهم در تولید باروت‌های بدون دود دوپایه کروی مورد نیاز نیروهای مسلح است و توان دفاع کشور در حوزه دفاع ناهمطراز و پافندی را افزایش می‌دهد.

وزیردفاع گفت:‌ با راه اندازی خط تولید پودرآلومینیوم (میکرونیزه) علاوه بر قطع وابستگی و افزایش توانمندی دفاعی، نیاز صنایع دفاعی به این ماده استراتژیک تامین می‌شود.

این ماده علاوه بر مصرف در سوخت جامد موشکی، سرجنگی، آتش زنه‌ها و امولایت در مصارف غیرنظامی در حوزه عمرانی و معدنی هم کاربرد دارد.

سردار وحیدی درباره خط تولید نیتروگوانیدین با چگالی بالا نیز گفت:‌ با راه اندازی این خط تولید ، مواد اولیه کارخانه های تولید باروت سه پایه تامین خواهد شد و صنایع دفاعی را از واردات این محصول مهم بی‌نیاز میکند.

وی افزود: این ماده درمصارف غیرنظامی به عنوان ماده اولیه دارویی و نیز مولد گاز برای انواع کیسه‌های ایمنی اتومبیل کاربرد دارد.

سردار وحیدی همچنین با قدردانی از تلاش متخصصان سازمان صنایع دفاع و پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر که در تحقیق و راه اندازی این طرح‌ها نقش داشته‌اند گفت:‌ امروز به طور ملموس شاهد هستیم که فشارها و تحریم‌های دشمنان نه تنها اثری نداشته بلکه موجب شده است با بکارگیری نبوغ و خلاقیت جوانان و متخصصان توانمندمان یکی پس از دیگری حلقه‌های وابستگی به خارج از مرزها از هم گسیخته شود.

وزیر دفاع، حاکمیت ارزش‌های دفاع مقدس را در صنایع دفاعی از مولفه های اصلی و عوامل موثر پیشرفت و بالندگی صنعت دفاعی دانست و تاکید کرد: این روند در دهه چهارم که دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است با شتاب بیشتری تداوم خواهد یافت.

سردار وحیدی با گرامیداشت 5 مهر سالروز شکست حصر آبادان، گفت:‌ شکست حصر آبادان به فرمان حضرت امام خمینی (ره) سرآغاز شکست حصرها ، تهدیدات و تحریم‌های دشمنان و طلوع فجر پیروزی ملت بزرگ ایران بود.

وزیر دفاع با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه هفتم مهر به ویژه امیر سرلشکر سید موسی نامجو و امیر سرلشکر جواد فکوری گفت: این شهیدان با نثار خون پاک خود ، عظمت، عزت و استقلال ایران را در همه عرصه‌ها تضمین کردند.