تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۶

همشهری آنلاین: تصور کنید که یک خال جدید روی پوست‌تان می‌بینید و ظاهر آن به نظرتان ناجور می‌رسد

با استفاده از تلفن همراه‌تان از آن عکس می‌گیرید و عکس را برای دکتر خانوادگی‌تان ای‌میل می‌کنید تا نظر او را جویا شوید.

یا شاید دچار بیماری قلبی هستید و با استفاده از فشارسنج الکترونیکی روزانه فشارخون‌تان را اندازه می‌گیرید و دستگاه به طور خودکار داده‌ها به کامپیوتر متخصص قلب‌تان می‌فرستد تا او آنها بازبینی کند.

استفاده از تجهیزات ارتباطی الکترونیک برای انتقال اطلاعات پزشکی برای مشاوره یا معاینه که آن را پزشکی از راه دور (telemedicine) می‌نامند، از هنگام آغاز آن به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی مناطق روستایی از راه تله‌کنفرانس با متخصصان درجه یک، مسیری طولانی را پیموده است.

دکتر  جیسون میچل، ‌استادیار مرکز تکنولوژی اطلاعات بهداشتی در آکادمی پزشکان خانواده آمریکا در این باره می‌گوید در واقع، تکنولوژی به نقطه‌ای پیشرفت کرده است که پزشکی از راه دور شروع به ادغام شدن در کارهای روزانه عادی یک دکتر کرده است.

میچل می‌گوید: "دیگر کسی آن را پزشکی از راه دور هم نمی‌شمارد. این شیوه‌ بخشی عادی از طبابت روزمره شده است." [دکتر لپ‌تاپ

و شواهد فزاینده‌ای به دست می‌آید که پزشکی از راه دور می‌تواند نقش مثبتی در مراقبت بهداشتی داشته باشد.

یک بررسی در جورنال Stroke نشان داد که استفاده از تله‌کنفرانس و انتقال سی‌تی اسکن‌های مغز در درمان ابتدایی مبتلایان به سکته مغزی، ارزیابی بعدی میزان آسیب مغزی که فرد دچار آن شده است و توانبخشی درازمدتی باید دریافت کند،‌ سودمند است.

 برخی از شیوه‌های جدید طبابت از هم اکنون جای خود را باز کرده است و می‌توان آن را در زمره پزشکی از راه دور قرار داد اینها هستند:

  • انتقال داده‌های نوار قلب بیمار ضمن انتقال با آمبولانس به بیمارستان.
  • شمارشگرهای خودکار قرص که با انتقال داده‌ها به دکترها این امکان را فراهم می‌آورد،‌ تا آنها بدانند آیا بیمار دارو را مطابق تجویز آنها مصرف کرده است یا نه.
  •  تله‌کنفرانس‌هایی که متخصصان را برای مشاوره در مورد حوزه‌هایی مانند بیماری‌های پوست،‌ مراقبت نوزادان، جراحی یا رواندرمانی گرد هم می‌آورد.
  • ترازوهای الکترونیک برای بیماران قلبی  که هنگامی که وزن بیمار به علت ورم به طور قابل‌توجهی افزایش یافت، پرستار را خبر می‌کند.[درمان از راه دور به کمک آی‌تی]

دکتر لی اچ شوام،‌معاون ریاست بخش بیمارهای مغز و اعصاب و رئیس بخش سرویس‌های درمان از راه دور سکته مغزی و سکته مغزی حاد در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون و استاردیار عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی هاروارد در این باره می‌گوید: یکی از بهترین شواهد اولیه در مورد اینکه یک بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلب باید بستری شود، ‌افزایش وزن بدن است."

شوام چنین نمونه‌هایی را از پزشکی از راه دور را به عنوان منافع فوری  آن می‌شمارد، که به آسانی می‌تواند برای بیماران و پزشکانی که از آنها استفاده می‌کنند.

به گفته میچل و شوام،‌ پزشکی از راه دور می‌تواند باعث شکوفایی پزشکی پیشگیری‌کننده (preventative medicine) هم بشود،‌ چرا که به پزشکان امکان دسترسی به داده‌های مشروحی را می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توان مشکلات بیمار به طور زودرس تشخیص داد. برای مثال داده‌های مربوط به وزن بیمار یا فشار خون او می‌تواند به دکترها این امکان را بدهد که فردی را پیش از بروز حمله قلبی یا سکته مغزی در او،‌ درمان کنند.

شوام می‌گوید: "به این ترتیب ما می‌توانیم تشخیص دهیم که در چه زمانی باید به سراغ بیمار رفت، نه این که این کار به قضاوت بیمار سپرده شود. به نظر من چنین وضعیتی واقعا نویدبخش است."
 
پزشکی از راه دور همچنین می‌تواند به مقدار زیادی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. با استفاده از این شیوه لازم نیست که افراد برای گرفتن پاسخ برای سوال‌شان با مطرح کردن یک نگرانی برای دیدن دکتر رانندگی کنند یا سرکارشان نروند. افراد دچار بیماری‌های وخیم ممکن است به برای کسب نظر متخصص ارشد ممکن است نیاز به صدها کیلومتر مسافرت داشته باشند.

شوام می‌گوید: "این شیوه که افراد مجبور باشند به هر کاری به دیدن دکتر بروند، ‌گران‌قیمت و ناکارآمد است،‌ به خصوص اینکه بسیاری از این ویزیت‌ها تنها برای مراقبت‌های جزئی انجام می‌شود."
 
البته برخی از موانع در راه همه‌گیرشدن پزشکی از راه دور باید برداشته شود، از جمله اینکه شرکت‌های بیمه هنوز این مسئله را حل نکرده‌اند که ارائه انواع مختلف سرویس‌های پزشکی بوسیله پزشکان را چگونه جبران کرد.
 
میچل می‌گوید: "حل این مشکل وقت می‌گیرد. ممکن است برای ترغیب این شیوه مقداری جبران مالی لازم باشد."
 
و به گفته البته مسائل اداری هم مطرح است. برای مثال آیا دکتری که مجوز طبابت در یک ایالت را دارد از طریق یک ارتباط ویدئویی اینترنتی بیماران در ایالت دیگر "ویزیت کند"؟

میچل معتقد است پزشکی از راه دور نهایتا ارتباطات افراد را با دکترهای‌شان تقویت خواهد کرد، و به آنها امکان خواهد داد تا اطلاعات بهداشتی را آسان‌تر با پزشکان مبادله کنند. اما ابتدا لازم است که افراد با پزشکی که به او اطمینان دارند، رابطه برقرار کنند.

میچل می‌گوید: "ارتباط از راه دور مکملی بر رابطه رو دو رو با پزشک است. به نظر من تعامل‌های الکترونیک جایگزین تعامل شخصی نمی‌شود، بلکه می‌تواند به تقویت آن کمک کند. در برخی موارد در مراقبت پزشکی لازم نیست شما در حضور دکترتان باشید،‌ اما بسیاری از موارد هم هست که نیاز به حضور شخصی نزد دکتر دارد."

‌بنابراین این فکر را از سرتان بیرون کنید که دیگر نیازی به ویزیت دکتر نخواهید داشت.
شوام می‌گوید:‌ "مهم است هیچگاه قدرت شفابخش تماس انسانی را دست کم نگیرید."

HealthDay News