گروه بورس: مالکان جدید مخابرات پشت میز یک نشست خبری نشستند، تا ابهام‌های گسترده‌ای را که درخصوص عرضه سهام مخابرات ایجاد شده است، شفاف کنند

اما نه‌تنها موفق به شفاف‌سازی‌ بیشتری در این زمینه نشدند بلکه بر ابهام‌های موجود اضافه کردند.

به گزارش همشهری، فروش 50 درصد از سهام شرکت مخابرات که در طول هفته گذشته ابعاد رسانه‌ای زیادی در داخل و خارج از کشور پیدا کرد، این روزها به پای ثابت اخبار اقتصادی تبدیل شده و باعث شده است کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، که موفق شد این میزان سهام را به ارزش 8 میلیارد دلار در بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس از آن خود کند، واکنش‌های متفاوتی در این زمینه انجام دهد.

این کنسرسیوم پس از آنکه در تماس‌های مکرر با رسانه‌ها، موضوع سهامدار بودن بنیاد تعاون سپاه را در این معامله تکذیب کرد روز گذشته با دعوت از تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی قصد داشت به شکل بی‌سابقه‌ای گمانه‌زنی‌ها و اخبار متفاوتی که در خصوص این عرضه بزرگ وجود دارد را شفاف کند اما 2 شخصیت آشکار این کنسرسیوم به نام‌های محمد رضا مدرس خیابانی به‌عنوان مدیرعامل شرکت شهریار مهستان و ظفر پوررنجبر به‌عنوان مدیرعامل شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران نتوانستند به ابهام‌های گسترده در این زمینه پاسخ دهند و بسیاری از خبرنگاران زمانی که این نشست را ترک می‌کردند نتوانستند جواب پرسش‌های خود را در مورد مالکان اصلی این کنسرسیوم و برنامه‌های کاری آنان بشنوند.

بر این اساس شائبه شبه دولتی بودن سهامداران شرکت مخابرات همچنان در ذهن‌ها باقی ماند؛ چرا که پاسخ دهندگان هرگز حاضر نشدند ترکیب سهامداری شرکت‌های تحت تابعیت خودشان را به‌صورت شفاف اعلام کنند و فقط به ذکر این نکته بسنده کردند که 2 شرکت از مجموع 3 شرکت عضو کنسرسیوم سهامی عام هستند و یک شرکت نیز سهامی خاص.

آخرین اخبار منتشرشده در این زمینه که باعث واکنش مبادی رسمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، مبنی بر این بود که سهامدار عمده 2 شرکت از مجموع 3 شرکت کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد و شهریار مهستان، بنیاد تعاون سپاه است و مالکیت سومین شرکت (گسترش الکترونیک مبین ایران) نیز در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است.

این موضوع باعث شد کارشناسان هشدار دهند روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی به درستی انجام نمی‌شود، و سهام شرکت مخابرات به شبه‌دولتی‌ها فروخته شده است.

بر همین اساس روز گذشته مسئولان این کنسرسیوم تلاش کردند با برگزاری یک نشست خبری که در نوع خود به‌دلیل تعداد خبرنگاران در حوزه‌های اقتصادی بی‌سابقه بود به توضیح بیشتری در این زمینه بپردازند.

اما حضور تعداد زیادی از خبرنگاران که به دعوت این کنسرسیوم به هتل سیمرغ تهران آمده بودند بیشتر نشان از آن داشت که مالکان جدید مخابرات از سر نگرانی قصد عبور از یک مانع را دارند تا آنکه خود را مقید به شفاف‌سازی‌ بیشتر بدانند.

سپاه، مالک مخابرات نیست

محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت شهریار مهستان در باره اینکه برخی نمایندگان مجلس این معامله را مغایر اصل 44 دانسته و کمیته ویژه‌ای را برای بررسی آن تشکیل داده‌اند، گفت: یکی از این بخش‌ها شرکت‌های سهامی عام هستند که از طریق وجوه مردم و سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس می‌شوند.

کنسرسیوم اعتماد مبین نیز از شرکت‌های سهامی عام و بخش غیردولتی تشکیل شده است.  وی در واکنش به این موضوع که بسیاری از رسانه‌ها و افکار عمومی بر این باورند که این بلوک توسط سپاه خریداری شده است، تاکید کرد: خرید سهام مخابرات از منابع سپاه نبوده و این کنسرسیوم ارتباطی با این ارگان ندارد و منابع مالی خود را از سایر محل‌ها تامین کرده است. 

وی اشاره‌ای به اینکه این منابع مالی از کجا تامین خواهد شد نکرد اما در عین حال ادامه داد: مؤسسان شرکت سهامی عام شهریار مهستان و سرمایه‌گذاری اعتماد مبین گروه بهمن است که دارای 50هزار سهامدار بوده و هر چند 48 درصد از سهام آن در اختیار تعاونی سپاه است اما بلوک 51 درصدی مخابرات توسط شرکت‌های سهامی عام خریداری شده است.

شنود مکالمات دست ما نیست

مظفرپور رنجبر، مدیرعامل گسترش الکترونیک اعتماد مبین نیز در پاسخ به این پرسش که آیا اپراتور می‌تواند دست به شنود مکالمات بزند و مشترکان مخابرات چگونه باید احساس امنیت کنند، گفت: شنود در جیب ما نیست. از مفاد صریح شورای امنیت نیز این است که اپراتور حق شنود ندارد.

وی افزود: یکی از مفاد صریح در پروانه شرکت مخابرات این است که اپراتور مخابرات حق شنود مکالمات را ندارد و این کار برعهده نهادهای دیگری است. ضمن اینکه مباحث امنیتی هر اپراتوری براساس قوانین و مقررات مشخص شده و دارای دستورالعمل‌های روشنی است که در پروانه شرکت مخابرات نیز درج شده است.