تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۲

پیرو درج مطلبی با عنوان«ادامه روند نزولی تولید و صادرات فرش دستباف» در صفحه 4روزنامه همشهری مورخه 2مهرماه، روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران با ارسال توضیحاتی خواستار درج آن شده است.

در این جوابیه آمده است: هجدهمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران که از یکم تا هفتم مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد موجب رونقی فزاینده و نشاطی مجدد در بازار فرش دستباف کشور و مجال مناسبی برای تعامل و ارتباط فعالان این هنر- صنعت با خریداران فرش ایرانی شد.

در ادامه این توضیحات آمده است: خبرنگار محترم روزنامه همشهری در گزارشی از هجدهمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران، پیش فرضی نادرست را مبنای تحلیل خود قرار داده است که به نتیجه‌گیری ناروایی منجر شده است. در گزارش مذکور چنین فرض شده است که نمایشگاه فرش تهران پیش از این بین‌المللی بوده و امسال با استقبال سرد(!) کشورهای خارجی روبه‌رو شده و تنها برخی شرکت‌های داخلی در آن حضور یافته‌اند.

در حالی که نمایشگاه سالانه تهران که امسال به هجدهمین گام خود رسیده است، هیچ‌گاه به‌صورت بین‌المللی برگزار نشده و عنوان هر ساله آن «نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران» است و اصلا قرار نبوده شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه مشارکت داشته باشند.

روابط عمومی مرکز ملی فرش در ادامه آورده است: مرکز ملی فرش ایران در این زمینه تنها به هنگام آماده‌سازی نمایشگاه هجدهم از بازرگانان و خریداران عمده فرش ایرانی در دیگر کشورهای جهان دعوت کرد تا به بازدید از نمایشگاه بپردازند که این دعوت با استقبال آنان روبه‌رو شده و تجار بسیاری از کشورهای مختلف به همین منظور راهی ایران شدند.

در زمینه تاخیر یک ماهه در برگزاری نمایشگاه هجدهم نیز مرکز ملی فرش ایران با توجه به تقارن زمان همیشگی برپایی نمایشگاه با ماه رمضان به رایزنی و مشورت با فعالان این هنر-صنعت به‌ویژه در بخش خصوصی پرداخت که تصمیم جمعی بر این قرار گرفت تا نمایشگاه به جای هفته نخست شهریور‌ماه در هفته نخست مهرماه برگزار شود. در این زمینه نیز اطلاع رسانی مناسب صورت گرفت و استقبال مناسب و مطلوب بازدید‌کنندگان و خریداران نمایشگاه را شاهد بودیم.