همشهری آنلاین: منوچهر متکی در حاشیه‌ جلسه‌ دولت به سوالات خبرنگاران در ارتباط با سیاست خارجی کشور، سفر به آمریکا، دستگیری امیری و بحث پرونده هسته‌‌ای پاسخ گفت.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه‌ در پاسخ به این سوال که دیدار شما با شورای روابط خارجی آمریکا چگونه بوده است گفت: ما دیداری با شورای روابط خارجی آمریکا نداشتیم.

خبرنگاری از متکی پرسید که وزیر خارجه‌ ایران بعد از سی سال در یک اقدام بی‌سابقه به واشنگتن سفر داشته و علت این امر چه بوده گفت:‌ این سفر بی‌سابقه نبوده است و ده سال قبل نیز وزیر خارجه‌ وقت به واشنگتن سفر کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس به سفر وی به واشنگتن ایراد گرفته‌اند و در واقع انتقاداتی را مطرح کرده‌اند گفت: وزارت خارجه وظایفی دارد که این وظایف را پیگیری می‌کند که یکی از آنها پیگیری وضعیت ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کند.

وی گفت:‌ همانطور که می‌دانید تعداد زیادی از ایرانیان مقیم خارج از کشور در ایالات متحده سکونت دارند و تعدادی از آنها قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به این کشور سفر کردند و بعد از انقلاب با توجه به قطع روابط دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن تنها مرکزی است که به نیازهای ایرانیان در سراسر آمریکا رسیدگی می‌کند و تعداد زیادی کارمند ما در آنجا داریم به خاطر گستردگی خدماتی که آنها دارند .

وی گفت: من تقریبا 9 ساعت و نیم در دفتر حفاظت از منافع ایران در آمریکا مسائل ایرانیان را به صورت عمومی و همچنین گفت‌وگو با خانواده‌های کارکنان دفتر حافظ منافع و خود کارکنان از زوایای مختلف پیگیری کرده‌اند و طی چهار سال گذشته بیش از 25 درصد به حجم مراجعات ایرانیان به دفتر حفاظت از منافع و پیگیری از منافع آنها افزوده شده است و وزارت خارجه در پیگیری وضعیت و مشکلات ایرانیان خارج از کشور وظیفه دارد.

وی گفت: من خودم به عنوان معاون وزیر امور خارجه 18 سال پیش سفری را به واشنگتن انجام دادم در جهت پیگیری وضعیت مسائل دفتر حفاظت از منافع.

متکی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کارکنان حافظ منافع ایران تعداد زیادی از آنها مخالف احمدی‌نژاد بوده‌اند و در جریان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک تعدادی از آنها در سازماندهی تجمعات علیه رئیس‌جمهور نقش داشته‌اند و با گروهی که می‌خواستند از احمدی‌نژاد استقبال کنند همراهی نکردند و در سایت خود نیز به صورت رسمی در جریان انتخابات از رقیب آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند گفت: کارکنان سفارتخانه‌های ایران و دفتر حافظ منافع در خدمت نظام و در راستای اهداف نظام و رویکرد جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌کنند و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند باید ادعای خود را اثبات کنند.

بحث پیوستن به پروتکل الحاقی را در دستور کار نداریم

خبرنگاری از متکی در مورد صحبت‌های البرادعی در ارتباط با بحث پروتکل الحاقی و شفافیت بیشتر در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران پرسید که متکی در پاسخ گفت: آقای البرادعی از موضع ایران در مورد پروتکل الحاقی اطلاع دارد و با توجه به مصوبه‌ مجلس و از سوی دیگر داوطلبانه بودن پروتکل الحاقی در حال حاضر بحث پیوستن به پروتکل الحاقی را در دستور کار نداریم.

وی ادامه داد: از نظر شفافیت نیز فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران شفاف و روشن است و در چارچوب مقررات آژانس صورت گرفته و کاملا شفاف است و آقای البرادعی نیز در جریان این موضوع هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اختلاف ایران با آقای البرادعی و آژانس در مورد کد 1/3 گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های هسته‌‌ای خود را در چارچوب مقررات آژانس پیگیری می‌کند و فعالیت ما در چارچوب مقررات و مصوبات است و ما زودتر از موعد مقرر فعالیت جدید هسته‌‌ای خود را اعلام کرده‌ایم. بنابراین اگر بحث فنی نیز باشد بین سازمان انرژی اتمی و آژانس باید مورد پیگیری قرار بگیرد. آنچه که ما اقدام کردیم و زودتر از موعدش بوده است در چارچوب ضوابطی بوده است.

دیدارهای جلیلی در ژنو با 1+5

متکی در پاسخ به سوالی درباره دیدار جلیلی با برنز نماینده‌ آمریکا در مذاکرات هسته‌‌ای اینکه این دیدار صورت گرفته یا خیر؟ گفت:‌ آقای جلیلی در اجلاس ژنو برای انجام مذاکرات هسته‌‌ای حضور پیدا کرده بودند و در این ارتباط با این سفر نیز گزارش ارائه داده‌اند.

وی گفت: در این نشست مجموعه‌ نمایندگان کشورهای 1+5 حضور داشتند و بحث هسته‌‌ای نیز در این اجلاس مطرح بوده و همانطور که گفته شد مذاکرات با گروه 1+5 بوده و ممکن است دو به دو مذاکره کنند و یا جمعی مذاکره صورت بگیرد و این مذاکرات پیرامون موضوع بسته پیشنهادی بوده و همه‌ طرف‌های در این گفت‌وگوها مشارکت و فعالیت داشته‌اند و این در راستای واقع‌بینی گروه 1+5 از شرایط جاری و توجه آنها به بسته‌ پیشنهادی موثر بوده است.

آمریکایی‌ها مسئول بازداشت و دستگیری شهرام امیری هستند

خبرنگار دیگری از متکی در مورد وضعیت شهرام امیری، تبعه‌ ایرانی که در عربستان سعودی ناپدید شده است پرسید که متکی در جواب گفت: ما در این زمینه پیگیر هستیم و وزارت خارجه پیگیر وضعیت ایرانیانی است که در خارج از کشور دچاری مشکلاتی از جمله بازداشت یا مسائل دیگر می‌شوند و این مسائل در دستگاه دیپلماسی در بخش کنسولی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

متکی ادامه داد: در جریان سفر به نیویورک دیداری با آقای دبیرکل سازمان ملل متحد داشتیم و در این دیدار درخواست خانواده‌های ایرانی که افراد از خانواده‌ی آنها در خود آمریکا یا در کشوری دیگری براساس درخواست آمریکایی‌ها بازداشت و مسترد شده‌اند مثل موردی که در گرجستان داشتیم و یا مواردی که در واقع مفقود شده‌اند و براساس شواهد نشان‌ دهنده‌ این است که آمریکایی‌ها در آن دخالت داشته‌اند مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه وضعیت شهرام امیری را که به عنوان یک تبعه‌ ایرانی برای شرکت در حج عمره‌ به عربستان سفر کرده بود بررسی می‌کنیم گفت: ما دولت عربستان مسئول وضعیت او می‌دانیم و براساس برخی از اسناد که در دست داریم آمریکایی‌ها را مسئول به اصطلاح بازداشت و دستگیری او می‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود که امیری کارمند سازمان انرژی اتمی بوده و بحث‌هایی در مورد پناهندگی او مطرح است گفت: ما وضعیت این افراد را به عنوان اتباع ایرانی که سفری طبیعی به خارج از کشور داشته‌اند پیگیری می‌کنیم و پیگیری وضعیت‌شان را در دستور کار داریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود امیری، کارمند انرژی اتمی بوده است گفت:‌ این گمانه‌زنی‌هایی است که رسانه‌های غربی انجام می‌دهند و ما وضعیت وی را به عنوان یک ایرانی پیگیری می‌کنیم.

خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که به تازگی خالد مشعل از واژه‌ خلیج عرب به جای خلیج فارس استفاده کرده و نظر شما در این ارتباط چیست گفت: خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است؛ در طول تاریخ چندین هزار ساله‌ی این منطقه و روشن است هر کلام دیگری را و هر چیز دیگری را ما درست نمی‌دانیم و این خلاف نامگذاری تعریف شده‌ای است که حتی از سوی سازمان ملل بخش‌نامه شده و مشخص است.

خواسته‌های آمریکایی‌ها باید در چارچوب تعاریف بین‌المللی باشد

وی در پاسخ به این سوال که وزیر خزانه‌داری آمریکا در اجلاس بانک جهانی که در استانبول در حال برگزاری است پیشنهاد داده که بانک‌های جهانی، بانک‌های ایران را تحریم کنند و از طرفی دیگری گویی به درخواست آمریکایی‌ها پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به تعویق افتاده و اگر چنین چیزهایی صحت داشته باشد و اتفاق بیفتد چه تاثیری در اجلاس ژنو خواهد داشت گفت: ممکن است که آمریکایی‌ها خیلی چیزها را بخواهند ولی قاعدتا باید در یک چارچوب تعریف شده بین‌المللی پیگیری شود.

وی ادامه داد: موضوع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی روند طبیعی خود را طی می‌کند.

ایران به تعهداتش درقبال پالایشگاه سریلانکا عمل کرده است

وی در پاسخ به این سوال که گویی ایران قرار بوده پالایشگاهی در سریلانکا ایجاد کند ولی هنوز این امر محقق نشده است و علت آن چه بوده گفت: علت آن از طرف ایران نبوده، ایران تعهداتی را که داشته است انجام داده، ولی شما باید توجه کنید که در یک قرارداد ممکن است دو سه منبع باید تامین اعتبار کنند که ممکن است یک منبع آن تامین اعتبار نکند و این اجرای پروژه را به تعویق بیندازد. در مورد این موضوع نیز طرف ایرانی تعهداتی داده و تعهدات خود را انجام داده و از طرف ایرانی مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

با دیپلمات آرژانتینی طبق کنوانسیون ژنو و وین برخورد می‌شود

متکی در پاسخ به این سوال که یک دیپلمات آرژانتینی در صدد بوده که تعداد زیادی از اشیای ایرانی را خارج کند و با او نیز برخوردی نشده است که در حال خارج کردن این همه اشیای عتیقه بوده است خطاب به خبرنگار گفت: شما اول قضاوت می‌کنید و بعد سوال می‌کنید.

متکی ادامه داد: موضوع تخلفات دیپلمات‌های خارجی از سوی هر کشوری از سوی اداره‌ تشریفات وزارت خارجه‌ آن کشورها و همکاری نهادهای نظارتی در آن کشور معمولا مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در جمهوری اسلامی ایران نیز همین گونه است. انجام تخلفاتی از این دست به اصطلاح مورد اولش نبوده و در گذشته هم مورد داشته است؛ دقت‌ها و تیزبینی‌های نهادهای نظارتی موجب شد که این گونه موارد را که اتفاق می‌افتد کشف کنند و در مورد دیپلمات آرژانتینی نیز به همین گونه عمل شد.

پرونده‌ او توسط وزارت خارجه در دست پیگیری است؛ در چارچوب کنوانسیون وین و ژنو مورد ایشان در حال بررسی است؛ هم در قالب دو جانبه و هم بین‌الملل. اموال قاچاق ثبت و ضبط شده و ما در چارچوب مقررات و قوانین با توجه به اینکه از بزرگترین موارد قاچاق کالاهای عتیقه بود با او برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازرسی دیپلمات‌های خارجی در کشور و محموله‌هایی که آنها در هنگام خروج از کشور حمل می‌کنند جایز است؟ گفت: در مواردی خاصی که دولت میزبان اگر به یک مساله‌ خاصی و یا یک مورد خاصی در واقع مشکوک شود برای اینها قواعدی وجود دارد که براساس قواعد می‌تواند این موضوع را پیگیری کند.

وی ادامه داد: دیپلمات‌های مقیم یک وضعی دارند و آنهایی که دارای گذرنامه‌ دیپلماتیک هستند اما مقیم آن کشور نیستند شرایط دیگری دارند و در این چارچوب‌های مختلف قانونی با آنها برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که به نقل از شما گفتند که تعدادی از دانشمندان هسته‌‌ای ایران توسط آمریکا در کشورهای مختلف ربوده شده‌اند گفت:‌ این مساله حتما غلط است.