معصومه ابوالحسنی: در خیابانی یک‌طرفه مشغول رانندگی هستید که منگوله صورتی یک کلاه بافتنی، درست از جلوی سپر ماشین شاسی بلندتان رد می‌شود

 چشمهایتان را می‌بندید و به‌سرعت پدال ترمز را تا انتها فشار می‌دهید. لاستیک‌های ماشین جیغ می‌کشند و شما فقط زمانی می‌توانید چشم‌هایتان را باز کنید که ماشین کاملاً متوقف شده است. منگوله کلاه، به آرامی از جلوی سپر رد می‌شود و قبل از این‌که در شمشادهای کنار خیابان گم شود، شما کودک 5ساله‌ای را می‌بینید که همین کلاه منگوله دارش، جانش را نجات داده است»! از کنار این داستان به‌سادگی عبور نکنید! همین‌طور از کنار گزارشی که در این صفحه، آمار تصادفات کودکان را در شهر تهران ارایه می‌دهد.

تا به حال به این سوال ساده فکر کرده‌اید که چرا یک کودک تصادف می‌کند؟ شاید اگر همه رانندگان پاسخ این سوال را بدانند، دیگر تصادف عامل اصلی مرگ‌ومیر کودکان در ایران نباشد. کمی فکر کنید. ما در این گزارش دلایل کارشناسی تصادفات کودکان و نحوه پیشگیری از آن را بررسی کرده‌ایم. [آشنایی با تاریخچه چراغ‌های​ راهنمایی و رانندگی]

اما قبل از آن، به آماری استناد می‌کنیم که توسط سازمان پزشکی قانونی کشور در اردیبهشت‌ماه امسال ارایه شده است. براساس این آمار، 71درصد تلفات ناشی از تصادف در سال87 را مردان و 28درصد آن‌را زنان تشکیل داده‌اند. این درحالی است که11درصد این افراد، زیر10سال بوده‌اند. مقایسه آمار تصادفات در 6ماهه نخست سال‌جاری با مدت مشابه در سال87 نشان می‌دهد میزان تصادفات به طور کلی کاهش پیدا کرده است.

به گفته سرگرد وهاب‌زاده، رییس اداره آمار تصادفات پلیس راهنمایی‌ورانندگی شهر تهران مجموع تصادفات نیمه اول سال88 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 27درصد کاهش داشته است. او هم‌چنین تاکید می‌کند تعداد کشته‌شدگان در صحنه تصادف در 6ماهه اول سال88 نسبت به مدت مشابه در سال قبل به تعداد 30نفر معادل 3/16 درصدکاهش داشته است.

با این وجود هنوز هم در فصل بازگشایی مدارس خانواده‌ها دغدغه تهدید امنیت و سلامت کودکان درحین عبورومرور  از خیابان را دارند. آمار نشان می‌دهد سوانح رانندگی، کودکان را بیش از سایر گروه‌های سنی تهدید می‌کند. یک متخصص جراحی اطفال معتقد است کودکان به دلیل این‌که از استخوان‌بندی بدن و سروگردن محکمی برخوردار نیستند، بیشترین آسیب را در تصادف‌های رانندگی می‌بینند.

این درحالی است که آمار تصادفات کودکان با بازگشایی مدارس افزایش می‌یابد. طبق بررسی انجام شده کودکان رهگذر بیشترین گروه آسیب‌پذیر هستند. اندام‌های حرکتی 60درصد، شکم و اندام‌های داخلی 50درصد، آسیب چندجانبه و قفسه‌سینه هرکدام با 25درصد و ستون‌فقرات با 15درصد شایع‌ترین مصدومیت‌ها در کودکان زیر 15سال است.

بی‌توجهی والدین و افزایش تصادفات

به گزارش یونیسف در حوادث رانندگی، بستن کمربند ایمنی از خطر مصدومیت 40 تا 50درصد و از خطر مرگ 40 تا 60درصد می‌کاهد. یکی دیگر از آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصافات در کودکان، به هنگامی است که آن‌ها سوار بر خودرو هستند. در حالی که کمربندایمنی در صندلی جلو برای کودکان طراحی نشده و اصولاً این صندلی جای مناسبی برای نشستن کودک نیست؛ در بسیاری از مواقع شاهد هستیم والدین، کودکان‌شان را در هنگام رانندگی در کنار خودشان می‌نشانند.

مهدی شریفی، کارشناس ترافیک معتقد است؛ وجود گونه‌های مختلف گیاهی و اتومبیل‌های پارک شده در کنار خیابان‌ها و استفاده کودکان از آن‌ها به عنوان محل بازی، ناتوانی در تمرکز به 2موضوع در لحظه واحد و محدودیت زاویه دید آن‌ها، در آغوش گرفتن و یا نشاندن کودکان در صندلی جلو و پشت فرمان و سوار کردن کودکان بر ترک موتور از عمده‌ترین دلایل وقوع چنین حوادثی است. گاهی‌اوقات والدین تسلیم خواسته‌های کودکان‌شان می‌شوند و به دلیل اصرار آن‌ها برای نشستن در صندلی جلو، کودک را در معرض آسیب‌های ناشی از تصادفات قرار می‌دهند.

آموزش قوانین راهنمایی‌ورانندگی به کودکان

کارشناس مسئول آموزش مرکز فوریت‌ها و مدیریت حوادث کشور به والدین توصیه می‌کند رعایت مقررات راهنمایی‌ورانندگی را به کودکان آموزش بدهند. دکتر صفیه عشوری‌مقدم، معتقد است دانستن قوانین عبورومرور از موارد حایز اهمیت برای دانش‌آموزان دبستانی است. با این حال دانش‌آموزان باید تا حد امکان از بزرگسالان برای عبور از عرض خیابان کمک بگیرند.

زیرا بنا به گفته روان‌شناسان، اطلاعات کودکان از حادثه، تصادف، مجروحیت و مرگ بسیار کم است. بنابراین به توصیه‌های والدین و علایم ایمنی در خیابان‌ها بی‌توجهی می‌کنند. حتی اگر آموزش‌های لازم را دیده باشند. آن‌چه که مسلم است رانندگان باید علاوه بر احترام به قوانین راهنمایی‌ورانندگی به‌خصوص برای عابران پیاده، اجازه تردد به کودکان را بیش از تردد خود مورد توجه قرار دهند.

زیرا کودکان برخلاف بزرگسالان قادر به برآورد کردن سرعت و فاصله اتومبیل در حال حرکتی که به سمت‌شان می‌آید، نیستند. آن‌ها نمی‌توانند تشخیص بدهند بهترین موقع برای عبور از خیابان چه وقتی است و باید چه زمانی از عرض خیابان عبور کنند تا خودرو با آن‌ها برخورد
 نکند.

جثه کوچک کودکان و سرعت غیرمجاز رانندگان

آمار نشان می‌دهد بیشترین تصادفات عابران‌پیاده در گروه سنی 6 تا10ساله است که این نشان‌دهنده ناتوانی این گروه در مواجهه با ترافیک و کم‌توجهی رانندگان است. کارشناسان معتقدند جثه کوچک کودکان، دویدن ناگهانی، عدم توانایی در تشخیص فاصله و سرعت اتومبیل از دلایل شایع در بروز تصادف‌های کودکان و دانش‌آموزان با خودروهاست.

بسیاری از کودکان دبستانی، علایم ترافیکی را به‌خوبی نمی‌شناسند و نمی‌توانند حرکت رانندگان را پیش‌بینی کنند. بنابراین معمولا کودکان و رانندگان هنگام روبه‌رو شدن با یکدیگر در مورد جهت حرکت یکدیگر دچار اشتباه می‌شوند. همین مساله وقتی منجر به بروز یک حادثه می‌شود که رانندگان با سرعت غیرمجاز در خیابان‌ها و کوچه‌ها تردد می‌کنند.

برخی از آن‌ها هیچ تفاوتی بین سرعت در خیابان‌های اصلی و بزرگراه‌ها قایل نیستند. آن‌ها یا کودکان را نمی‌بینند و یا آن‌قدر سرعت بالایی دارند که برایشان فرصت کافی برای توقف خودرو وجود ندارد. درواقع رانندگی با سرعت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی، موتورسواری و دوچرخه‌سواری بدون استفاده از لوازم ایمنی و کم‌توجهی رانندگان به دانش‌آموزان رهگذر از دلایل شایع بروز تصادفات برای کودکان است.

همشهری مسافر