تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۸

پرونده هسته‌ای ایران در سراشیبی رفع ابهام قرار گرفته و بعد از مذاکرات مفصلی که در ژنو میان جمهوری اسلامی و گروه 1+5 برگزار شد همگان از رضایت طرفین سخن به میان آورده و مقرر شده است که این مذاکرات تا حصول به نتیجه ادامه پیدا کند.

در این میان اما عده‌ای گویا از این امر ناخرسند بوده و درصدد هستند تا با فضا‌سازی‌ رسانه‌ای دستاوردهای آن را تحت‌الشعاع قرار دهند.

از جمله این افراد می‌توان به لابی صهیونیست‌ها در جای جای جهان اشاره کرد که با به خدمت گرفتن امپراتوری رسانه‌ای غرب در پی مخدوش‌کردن این توافقات است. در این زمینه خبرنگار ما با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی انجام داده است. خبرنگار ما از علاء‌الدین بروجردی پرسیده است که این هیاهوی رسانه‌ای غرب درباره تاسیسات جدید هسته‌ای ایران در قم ناشی از چیست؟

بروجردی در پاسخ به این پرسش گفت: فکر می‌کنم غربی‌ها پس از این همه فشار سیاسی، صدور قطعنامه و تحمیل تحریم‌های گوناگون انتظار نداشتند که ایران نه تنها فعالیت‌های فعلی را متوقف نکند بلکه فعالیت در حوزه‌های جدیدی را نیز آغاز کند.

آنچه برای ما مهم است این است که از چارچوب مقررات بین‌المللی، عهد نامه ان پی تی و آژانس خارج نشویم و اگر به این مقررات با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مسائل این‌چنینی به روشنی بیان شده است. برای ساخت سایت هسته‌ای جدید تا 6ماه قبل از تزریق گاز به سانتریفیوژها هیچ نیازی به اطلاع رسانی نیست؛ این تعهدی است که ما داده‌ایم.

نماینده بروجرد در مجلس با اشاره به اینکه البته آنها تغییراتی را در این زمینه داده‌اند گفت: ولی ما هنوز به این تغییرات جدید نپیوسته‌ایم و مجلس هم هنوز آن را تایید نکرده ‌است. در تغییرات جدید هنگام شروع ساخت تاسیسات جدید باید اطلاع رسانی صورت بگیرد و شاید جار و جنجال غرب هم براساس تغییرات جدید است که جمهوری اسلامی ایران متعهد به آن نیست.

وی تاکید کرد: اینکه جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که بازرسان می‌توانند بیایند و پروژه جدید ایران را بازدید کنند نشان‌دهنده اوج حسن نیت ایران است و نگرانی چندانی هم از این فضا‌سازی‌‌ها نداریم.

بروجردی اظهار داشت:  اگر آنها به دنبال این هستند که در مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ای برسیم و بن بست واقعا بشکند اینگونه فضاسازی‌های تخریبی، کارساز نیست و کمکی به روند کار نمی‌کند. وی تصریح کرد: آنها که در زمینه مذاکرات هسته‌ای با ایران سرمایه‌گذاری‌های مختلفی کرده و در منطقه نیز بدون ایران نمی‌توانند بر مشکلات خود فائق بیایند علاقه‌مند به نتیجه بخش بودن مذاکرات هستند پس نباید به دنبال خدشه وارد کردن به مذاکرات  از طریق فضا‌سازی‌ شوند.

وی تاکید کرد: آژانس کار جمهوری اسلامی را در جهت اطلاع رسانی بهنگام، مورد تایید قرار داده است و از اینکه ایران از بازرسان آژانس برای بازدید از این تاسیسات دعوت به عمل آورده تقدیر کرده است. ما هم‌اکنون هیچ مشکلی به لحاظ فنی با آژانس نداریم.

وی ایرادهای مطرح شده در رسانه‌ها را غیرفنی عنوان کرد و گفت: این کار سیاسی بوده و به نظارت آژانس که حقوقی است ارتباطی ندارد. بالاخره کار صهیونیست‌ها همین است که سر و صدایی راه بیندازند تا نشود حق را از باطل تشخیص داد. آنها به دنبال تشدید فشارها علیه ایران هستند که برای ما هم تازگی ندارد.