همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 20 مهر به تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه‌ گفت: محور مذاکرات ژنو، بسته جامع پیشنهادی ایران بوده است و
1+5 پذیرفتند که در جلسه‌ دوم هم در چارچوب این بسته‌ فراگیر مذاکرات انجام شود.

حقوق هسته‌ای ایران غیرقابل مذاکره است

خبرنگاری گفت که سولانا اعلام کرده است مذاکرات جدی هسته‌ای هنوز شروع نشده است، آیا قرار است در مذاکرات بعدی در مورد موضوع هسته‌ای صحبت کنیم؟ و سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: آن‌ها از زبان تحریم و تهدید تا کنون هیچ جوابی نگرفته‌اند و خود نیز این موضوع را می‌دانند اما در مورد مذاکرات همواره گفته‌ایم اهل تعامل و مذاکره هستیم. "ژنو 2" هم این موضوع را اثبات کرد که طرفین در آن بر سازنده بودن مذاکرات تاکید و ابراز رضایت کردند.

یکی از خبرنگاران گفت که اجلاس ژنو تحت تاثیر دو مساله‌ خرید سوخت و غنی‌سازی توسط کشور سوم قرار گرفته است در حالی که قرار بود در اجلاس ژنو بحث هسته‌ای مطرح نشود و قشقاوی گفت: این موضوع کاملا روشن است. بارها گفته‌ایم حقوق هسته‌ای ایران غیرقابل مذاکره است و راجع به حقوق هسته‌ای ایران هیچ‌گونه مذاکره‌ای در نشست ژنو صورت نگرفته است؛ اما دو موضوعی که قبل از ژنو از سوی ایران اعلام شد را نباید به آن نشست ارتباط داد. تاسیسات فردو و رآکتور تهران قبل از مذاکرات مطرح شده بود.

او اضافه کرد: در ارتباط با موضوع 20 درصد هم آقای رییس‌جمهور قبل از سفر به نیویورک آن را اعلام کرده بود. ما عنوان کرده بودیم که تا مدتی دیگر فرآیند سوختمان برای تولید ایزوتوپ‌ها رو به پایان است و به عنوان کشور عضو آژانس درخواست کردیم که سوخت به ما بدهند. این به معنا این نیست که ما دست بسته‌ آژانس باشیم و در مورد مسائل بیمارستانی و درمانی خود معطل بمانیم. ما مایل هستیم این سوخت را دریافت کنیم. امیدواریم که این توافقات حاصل شود که سوخت را دریافت کنیم. ما برای رفع نیازمان با کسی شوخی نداریم و حتما نیازهای‌مان را در چارچوب قانونی و معیارهای مشخص برطرف می‌کنیم و به دلیل شدت احترامی که به قواعد بین‌المللی می‌گذاریم این درخواست را عنوان کردیم و جواب منفی هم نگرفتیم. بناست مذاکره شود. این دو موضوع هیچ ارتباطی با مذاکرات ژنو ندارد. نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که این دو موضوع رآکتور تهران و تاسیسات فردو را به مذاکرات هسته‌ای ارتباط دهند.

واکنش به ادعاهای کلینتون

قشقاوی هم‌چنین در مورد این که کلینتون گفته است آمریکا نمی‌تواند منتظر ایران بماند تا ایران بخواهد در مورد تعهد خود نسبت به اجرای قوانین بین‌المللی را اعلام کند، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که تعهدمان را به قوانین بین‌المللی براساس ماهیت، قانونمند است و این اظهاراتی که بخواهد در درون آن تهدید و یا زمان‌بندی باشد در این موضع ما تاثیری ندارد. ما در چارچوب قواعد بین‌المللی و به عنوان عضو فعال IAEA عمل می‌کنیم. اما این که مطرح می‌شود با بعضی از کشورهای منتقد چگونه می‌خواهید مذاکره کنید نیز می‌گوییم ما نیز انتقاداتی نسبت به کشورهایی داریم ولی بسیاری از کشورهایی که با هم مذاکره می‌کنند ممکن است انتقاداتی نسبت به هم داشته باشند. این مانع از انجام مذاکره نیست. شاید همین مذاکرات بتواند فضای اعتقادی را در پاسخ‌های منطقی، مستدل به فضای منطقی، غیرسیاسی و حقوقی تبدیل کند.

یکی از خبرنگاران درباره ادعای کلینتون مبنی بر این که مردمان ایران افرادی متمدن هستند اما گرفتار دولت‌مردانی هستند که نمی‌خواهند حقیقت را بگویند، پرسید که قشقاوی پاسخ داد: دولت ایران پس از پیروزی انقلاب فرزند مستقیم و بلاواسطه ملت ایران است. پس از پیروزی انقلاب تا کنون 30 بار انتخابات برگزار شده است و در انتخابات گذشته نیز با حضور 85 درصدی مردم رییس‌جمهور با رای بالایی انتخاب شده است که ما به حضور همیشه‌ مردم افتخار می‌کنیم. سخنانی که بخواهد بین حوزه‌ی تمدنی و فرهنگی یک ملت تفکیک ایجاد کند قابل قبول نیست.

ادعاهای آذربایجان  

حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که در اعتراض به انتشار گزارش‌هایی در مورد نفوذ صهیونیسم در آذربایجان در سایت رادیو آذری صدای ایران، وزارت امور خارجه‌ آذربایجان سفیر کشورمان در باکو را احضار کرده است و مراتب اعتراض رسمی خود را به او ابلاغ کرده است؛ موضع ایران در مقابل این موضوع چیست؟ گفت: بحث‌هایی که در عالم مجازی و سایت‌ها متقابلا مطرح می‌شود تاثیری نباید در فضای واقعی داشته باشد؛ رابطه‌ ایران و آذربایجان رابطه‌ متینی است و قطعا فضای مجازی نباید نسبت به فضای واقعی کشور روند سیاسی کشورها تاثیرگذار باشد.

احتمال دیدار وزرای کشور ایران و مصر

او در مورد سفر وزیر کشور ایران به مصر و احتمال انجام دیداری میان وزیران دو کشور گفت: اجلاس قبلا برگزار شده است و این دوره در مصر برگزار می‌شود؛ پیش‌نویس خوبی هم برای این نشست تهیه شده است. معمولا طبیعت جلسه‌های‌ این گونه به این شکل است که ممکن است فرصت‌هایی برای طرف‌ها پیش آید که بتوانند مذاکرات دو جانبه‌یی داشته باشند ولی آن چه که مهم است اصل این اجلاس است که وزیر کشور ایران هم در آن شرکت خواهند کرد.

یکی از خبرنگاران در مورد ارزیابی قشقاوی از اهدای جایزه‌ی صلح نوبل به اوباما پرسید که قشقاوی گفت: در مورد اعطای این جایزه دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است. افکارسنجی‌هایی هم در خود غرب صورت گرفته است. جایزه صرف‌نظر از ماهیت هر جایزه و یا این که انگیزه‌های اعطای یک جایزه باید به عملکردها داده شود. آن چه که در اکثر تحلیل‌ها بود این بود که گویی کمی زود این جایزه داده شده است. عملکرد مشخصی در رابطه با افغانستان، عراق و موضوع مظلومیت فلسطینی‌ها در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی ندیده‌ایم. برخی هم می‌گفتند که این مساله شدت رویگردانی از جنگ‌طلبان گذشته را نشان می‌دهد که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد. اما به هر حال باید در نظر داشت که بودجه‌ دفاعی در آمریکا 10 میلیارد دلار افزایش داشته است. بعضی‌ها می‌گویند اعطای این جایزه ممکن است جنبه‌ تشویقی داشته باشد که تغییر عمل در مواضع صورت گیرد.

لوح کوروش و توافق با موزه لندن

در ادامه یکی از خبرنگاران در مورد لوح کوروش در موزه بریتانیا که توافق شده بود برای نمایش به ایران داده شود اما اخیرا عنوان شده که به دلیل مسائل سیاسی از این کار امتناع شده است، سوال پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: توافقی در این مورد بین ایران و موزه‌ لندن صورت گرفته بود مبنی بر این که آن‌ها این لوح حقوق بشر را برای نمایش به ایران بدهند، اما متاسفانه طرف انگلیسی با بهانه‌ای غیرمنطقی و غیرحقوقی و غیراخلاقی اقدام به این کار نکرده است و تحولات سیاسی داخلی ایران و حوادث پس از انتخابات را در این مورد عنوان کرده است. این‌ها اقداماتی غیرمنطقی است به ویژه این که مباحثی مثل انتخابات، فرایند داخلی است و هیچ ارتباطی به هیچ صورتی به طرف خارجی ندارد. سازمان میراث فرهنگی در این زمینه ضر‌ب‌الاجلی داده است که اگر در زمانی دو ماهه این کار صورت نگیرد ممکن است بر روند قراردادهایی که ما در امور باستان‌شناسی با انگلیس داریم آسیب بزند.

سمت جدید قشقاوی

او در پاسخ به این پرسش که شنیده شده است تغییراتی قرار است در پست سخنگوی وزارت خارجه ایجاد شود، گفت: روز گذشته(یکشنبه 19 مهر) حکم پست جدیدم به عنوان معاون امور کنسولی، ‌مجلس و ایرانیان خارج از کشور را از جناب وزیر دریافت کردم.

وی افزود: تقریبا بخش عمده‌ای از اخباری که در مورد جابه‌جایی در معاونت‌های وزارت خارجه در سایت‌ها مطرح شده است درست است، اما جزییات آن را باید اجازه داد که وقتی احکام صادر شد به صورت رسمی مطرح شود.

قشقاوی با بیان این که شاید امروز آخرین جلسه‌ من با شما به عنوان سخنگو باشد گفت: سخنگوی جدید وزارت خارجه تا کنون مشخص نشده است اما این موضوع جای نگرانی ندارد و تا زمانی که سخنگو مشخص نشده است، وزیر امور خارجه پاسخگوی سوالات خواهد بود.

ادعای مطبوعات کویت

خبرنگاری پرسید که مطبوعات کویت نوشته‌اند ایران پنج شهروند کویتی، ‌یک تبعه‌ مصری و یک تبعه‌ قطری را که به اشتباه وارد آب‌های ایران شده‌اند را دستگیر کرده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ و قشقاوی گفت: از سفارت‌مان درخواست کرده‌ایم که این موضوع را بررسی کنند؛ اما اقتضای آبراهی که بین ما مشترک است این مسائل را ایجاب می‌کند که گاهی پیش می‌آید. در مورد این موضوع خاص نیز درخواست کرده‌ایم که اخبار آن را به ما اعلام کنند.

گستاخی اماراتی‌ها

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که امارات در مورد جزایر سه گانه به ایران اولتیماتوم داده است، گفت: در مورد جزیره‌ ابوموسی یک سوءتفاهم جزیی وجود دارد؛ در عین حال بر مبنای قراردادی که وجود دارد معتقدیم می‌توان این سوءتفاهم اداری را با مذاکره‌ی دوجانبه با یکدیگر حل کنیم. همواره گفته‌ایم ورود طرف ثالث، کار سازنده‌ای نیست. تبلیغات در این زمینه به نفع ملت نیست. ضمن این که ابوموسی،‌ تنب بزرگ و تنب کوچک الی‌الابد جزایر ایرانی هستند و بر سر ایرانی بودن و اصالت تاریخی و هویتی این جزایر سخنی با کسی نداریم. این موضع همیشگی ما بوده است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

خبرنگاری پرسید این سوءتفاهم کی قرار است حل شود؟ که قشقاوی پاسخ داد: ما موضع خود را همواره اعلام کرده‌ایم؛ هیچ کس در مورد خاک خود حاضر نیست گفت‌وگو بکند.

سفر عمار حکیم

او در مورد سفر عمار حکیم به ایران نیز گفت: ایران جایی است که شخصیت‌هایی تاثیرگذار و رهبران احزاب فراگیر و مقامات عراقی، چه دولتی و چه غیردولتی پس از سقوط صدام سفرهایی به آن داشته‌اند. در ارتباط با روند مذاکره و صلح و ثبات، امنیت و توسعه صحبت‌هایی صورت می‌گیرد. هم‌چنین در ارتباط با تعمیق مناسبات دو جانبه و بررسی راه‌های گسترش روابط در ابعاد سیاسی، فرهنگی نیز بحث‌هایی می‌شود. پس از رحلت مرحوم عبدالعزیز حکیم این سفر فرصتی بود که مقامات ما عرض تسلیت مجددی داشته باشند و مروری بر مسائل ایران و عراق صورت دهند.

یکی از خبرنگاران در ارتباط با بازداشت یک خبرنگار در اهواز پرسید که قشقاوی اظهار کرد: مقامات قضایی باید راجع به این روزنامه‌نگار پاسخ دهند.

اظهارات قشقاوی درباره سفر پادشاه عربستان به سوریه

وی در ارتباط با سفر پادشاه عربستان به سوریه و دیدار جنبلاط و حسن نصرالله و ایجاد زمینه در لبنان برای تشکیل دولت گفت:‌ ما از هر گامی که در جهت حل مشکلات جهان اسلام، ‌کشورهای عربی و از جمله لبنان برداشته شود استقبال می‌کنیم و صلح و ثبات و پیشرفت لبنان را می‌خواهیم و معتقدیم هر گامی که مقاومت را بپسندد مثبت است. مقاومت در جهان اسلام موجب افتخار است. چه مقاومت لبنانی و چه مقاومت فلسطینی.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مذاکراتی که در جهت تقویت مقاومت و مقابله علیه توطئه‌های رژیم صهیونیستی باشد و وحدت جهان عرب را تقویت کند، مورد استقبال ماست.

اجلاس شانگهای

قشقاوی در ارتباط با دیدار نخست‌وزیران روسیه و چین با رحیمی ـ معاون اول رییس‌جمهورکشورمان ـ در حاشیه‌ اجلاس شانگهای گفت: فردا معاون اول رییس‌جمهور برای شرکت در اجلاس نخست‌وزیران کشورهای اعضای اصلی و ناظر شانگهای در پک به چین می‌رود. این اجلاس، ‌اجلاس مهمی است که بحث‌های اقتصادی راجع به تشکیلات شانگهای و بودجه‌ی آن و هم‌چنین خود پیمان شانگهای مطرح می‌شود. فرصت مغتنمی است که در حاشیه‌ این اجلاس دیدارهایی با نخست‌وزیران کشورهای حاضر صورت گیرد. به همین دلیل دیداری با نخست‌وزیر چین و روسیه صورت خواهد گرفت. هیات ایران بسیار قوی است که متشکل از تعدادی از وزیران و نمایندگان مجلس و مقام عالی‌رتبه‌ای از وزارت امور خارجه است. تبعا فرصتی است که در دیدارهایی که در حاشیه‌ اجلاس انجام می‌شود مسائل دو جانبه‌ بحث‌های منطقه‌ای و جهانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

قشقاوی گفت: روسیه همسایه‌ ایران است و در ارتباط با چین نیز افزون بر 29 میلیارد دلار حجم روابط دو کشور است.

او هم‌چنین در مورد این که آیا روابط ترکیه و ارمنستان می‌تواند موجب کمرنگ شدن روابط ایران و ارمنستان شود، گفت:‌ ما ارتباط بسیار خوب و رو به رشدی با کشورهای همسایه داریم و این مناسبات ما با تمام کشورهای منطقه رو به پیشرفت است.[ترکیه و ارمنستان توافقنامه‌های عادی سازی روابط را امضا کردند]

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد برگزاری همایش دریای خزر از سوی مجلس گفت: این ابتکار بسیار خوبی بود. موضوع خزر موضوع منافع ملی و حیاتی ما است. تغییری در سیاست ما در خزر ایجاد نشده است و حتی بسیاری از مقامات مذاکره کننده و کارشناسان نسبت به 10 سال قبل هیچ تغییری نکرده‌اند. ما پیگیر منافع خود در دریای خزر هستیم و دریای خزر می‌تواند دریای صلح و دوستی باشد. کشورهای ساحلی می‌توانند با اتفاق و تفاهم در مورد خزر با هم همکاری داشته باشند. ما منتظر هستیم که اجلاس باکو پس از اجلاس تهران برگزار شود. [رژیم حقوقی دریای خزر در مرحله ساماندهی قرار دارد]

قشقاوی هم‌چنین در مورد دریافت غرامت ایران از عراق نیز گفت: هیچ کسی این موضوع را نفی نکرده است. حقوق ایران و مسائلی که بین ایران و عراق از زمان صدام باقی مانده است همواره پیگیری می‌شود. ما معتقدیم طرح هر موضوعی نیز نیازمند زمان مناسب خود است. واقعیت عراق فعلا پیش‌روی ماست و ما برای گسترش مناسبات، ‌تقویت دولت ملی و روند صلح و امنیت این کشور تلاش می‌کنیم. اما حقوق ایران را فراموش نکرده‌ایم.

وی در ارتباط با طرح مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد اعلام موارد نقض حقوق بشر در آمریکا از سوی وزارت خارجه گفت: ما در این مورد بسیار فعال هستیم و این موارد را رصد می‌کنیم. کتاب‌هایی هم منتشر شده است. این‌ها موضوعاتی است که به کرات از سوی مجامع بین‌المللی خود غربی‌ها هم به آن‌ها اشاره شده است و چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود. موضوع حقوق بشر باید زنده و همیشگی باشد.

قشقاوی در مورد وضعیت شهرام امیری ـ تبعه‌ی ایرانی ـ و شغل وی نیز گفت: اصل این بحث چیزی بود که از سوی یکی از روزنامه‌ها مطرح شد. در دیداری که متکی با دبیرکل سازمان ملل داشت اسامی پنج نفر از ایرانیان را دادند. ما بر حسب وظیفه موظف هستیم سرنوشت آن‌ها را پیگیری کنیم. پس از این موضوع بلافاصله گمانه‌زنی در مورد شغل وی در یک روزنامه مطرح شد و حتی گفتند این پنج نفر کارشناسان هسته‌ای بودند. با عنایت به منشاء فکری بعضی از رسانه‌ها احساس کردیم طرح این موضوع مساله‌ انحرافی است. آن چه که برای ما مهم است بحث حقوق شهروندی است. براساس آن چه که وزیر امور خارجه هم به آن اشاره کرد شهرام امیری به عنوان عمره‌گذار به عربستان رفته است. سرنوشت ایشان تا کنون نامعلوم است و این موضوع باید روشن شود. بحث ما زندگی شخصی او نیست.