همشهری آنلاین: سران کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب بر سر ایجاد واحد پولی منطقه‌ای جهت کاهش استفاده از دلار موافقت کردند.

به گزارش الجزیره، این تصمیم مدت کوتاهی پس از آغاز اجلاس آلبا (جایگزین بولیواری آمریکا) در شهر کواچابامبا در مرکز بولیوی اتخاذ شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، موضوع اصلی مورد گفت و گو در این اجلاس که توسط گروه تجاری چپ گرای منطقه متشکل از کشورهای ونزوئلا، اکوادور و نیکاراگوئه مطرح شده است، ایجاد واحد پولی جدید موسوم به "سوکره" است. این واحد پولی جدید با هدف استفاده در میان کشورهای عضو آلبا ایجاد می‌شود.

اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی که کشورش میزبان اجلاس آلبا است، طی سخنانی گفت: سند ایجاد واحد پول جدید در میان کشور‌های عضو آلبا تائید شد.

پیشتر نیز هوگو چاوز واحد پولی جدید را انقلاب الگوها توصیف کرده بود.

چاوز افزوده بود: "سوکره" در آلبا متولد شده است. این یک واحد پولی مستقل است که ایجاد آن در جریان اجلاس آلیا به تائید رسیده و از سال 2010 از آن به عنوان واحد پولی منطقه‌ای استفاده خواهد شد.

سران کشورهای عضو آلبا همچنین تغییرات جوی و مسائل تجاری را در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

در اجلاس بولیوی همچنین انتظار می‌رود که سران کشورهای آمریکای لاتین مجددا انتقاداتی را در قبال کودتای ماه ژوئن در هندوراس مطرح کنند.

در جریان این کودتا مانوئل سلایا رئیس جمهوری سابق هندوراس که قصد داشت رفراندومی را به منظور انجام اصلاحات در قانون اساسی این کشور برگزار کند، توسط نظامیان برکنار شد.