تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۷

تعارف که نداریم؛ سرانه فضاهای ورزشی در بسیاری از محله‌ها‌ی منطقه با استاندارد فاصله زیادی دارد و بسیاری از شهروندان از ورزش کردن در محله خودشان محرومند.

 بدون تعارف هم باید بگوییم که متولی اصلی امر ورزش در منطقه سازمان تربیت بدنی شمال شرق تهران به حساب می‌آید که باید با برنامه‌ریزی‌ها‌یش باعث توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در منطقه شود.

به بهانه هفته تربیت بدنی سراغ «ابوالفضل ملاجعفری» رئیس سازمان تربیت بدنی شمال شرق تهران رفتیم تا از چند و چون فعالیت‌ها‌یشان برای توسعه ورزش در منطقه مطلع شویم. جعفری رشته تربیت بدنی را تا مقطع کارشناسی در دانشگاه دنبال کرده و مربی B آسیا در رشته فوتبال است. او با سابقه 21 سال حضور در سازمان تربیت بدنی از 5 سال قبل سکاندار اصلی عرصه ورزش در منطقه شده است.  

  •  در حال حاضر چند مرکز ورزشی وابسته به اداره تربیت بدنی شمال شرق در منطقه 13 فعالیت می‌کند؟

 فقط سالن ورزشی پیروزی در اختیار اداره تربیت بدنی شمال شرق تهران قرار دارد.

  •   فکر نمی‌کنید که با یک سالن ورزشی حضور کمرنگی در عرصه ورزش منطقه دارید؟

 سرانه فضاهای ورزشی در این منطقه به هیچ‌وجه مطلوب نیست. در ضمن حضور در عرصه ورزش فقط با داشتن فضای ورزش محقق نمی‌شود. ما فعالیت‌ها‌ و برنامه‌ریزی‌ها‌ی زیادی برای توسعه ورزش در منطقه داشته‌ایم و به همین دلیل حضورمان پررنگ بوده است.

  •   از سرانه فضاهای ورزشی دراین منطقه خبر دارید؟

معمولاً جمعیت محله‌ها‌ی منطقه با سرانه‌های ورزشی آنها همخوانی ندارد. اگر شهرداری زمین بیشتری در اختیار ما قرار دهد، سریعاً اقدام به ساخت و ساز فضای ورزشی خواهیم کرد. استاندارد می‌گوید که سرانه ورزشی برای هر نفر یک مترمربع است، ولی در منطقه 13 هنوز به این رقم نرسیده‌ایم.

  •   قبول دارید که به عنوان متولی اصلی ورزش در منطقه، نقش ناچیزی در این زمینه دارید و برنامه‌هایتان برای شهروندان بسیار محدود است؟

 نه این طور نیست. امکاناتی که در اختیار اداره تربیت بدنی است به طور کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. باز هم تأکید می‌کنم که یکی از مشکلات اصلی ما کمبود زمین در منطقه و به دنبال آن کمبود اماکن ورزشی است. در شهرستان‌ها زمین در اختیار سازمان تربیت بدنی قرار دارد بنابراین از نظر داشتن فضاهای ورزشی مشکلی ندارند. در ضمن این را هم باید بگویم که خوشبختانه میزان فعالیت ورزش همگانی و میزان حضور شهروندان منطقه در این فعالیت‌ها‌ بسیار خوب است. مردم تعامل بسیار خوبی با اداره تربیت بدنی دارند.  

  •  ورزش همگانی یا ورزش قهرمانی، کدام در اولویت برنامه‌ها‌یتان قرار دارد؟

 بیشتر به دنبال ورزش همگانی هستیم که برای ارتقای سلامتی مردم اهمیت دارد. هدفمان این است که با حداکثر امکانات و حداقل قیمت، استفاده بهینه از امکانات ورزشی منطقه را داشته باشیم. بیشتر هم سراغ ورزش‌ها‌ی رفته‌ایم که طرفداران بیشتری میان شهروندان دارند، مثل کشتی، تکواندو، شطرنج و... البته نگاهمان به ورزش قهرمانی هم بسیار جدی است و تمام تلاشمان را برای توسعه این نوع ورزش در منطقه به کار می‌گیریم. 

  •  نظرتان در مورد مشارکت سازمان‌هایی مثل شهرداری در توسعه ورزش همگانی چیست؟

شهرداری معمولاً در بخش ورزش همگانی بسیار خوب فعالیت می‌کند و تعامل میان شهرداری و اداره تربیت بدنی بسیار خوب است. این تعامل و هماهنگی باعث شده تا از حداکثر توان موجود استفاده شود و فعالیت‌های خوبی در زمینه ورزش همگانی در منطقه صورت گیرد. استقبال مردم هم نشان می‌دهد که فعالیت‌ها‌ی مدیریت شهری در این زمینه موفق بوده است.   

  •  قبول دارید که در حال حاضر مدیریت شهری بیشتر از شما در زمینه ورزش منطقه فعالیت می‌کند؟

همه سازمان‌ها‌ و نهادها سعی می‌کنند با استفاده از امکاناتی که دارند برای رفاه حال شهروندان خدماتی ارائه دهند. شهرداری هم از این قاعده مستثنا نیست. البته باید توجه داشت که بیشتر برنامه‌ها‌ی سازمان تربیت بدنی، زیر ساخت‌ها‌ی ورزش کشور را فراهم می‌کند. قهرمانان بین‌المللی رشته‌ها‌ی مختلف ورزشی با همین فراهم بودن زیرساخت‌ها‌ توانسته‌اند افتخارآفرین شوند، به همین دلیل نباید نقش سازمان تربیت بدنی را ناچیز بدانیم. 

  •   میزان نظارتتان بر عملکرد بخش خصوصی ورزش منطقه چقدر است؟

در طول تابستان امسال چند مرتبه کارشناسان تربیت بدنی تمام باشگاه‌های ورزشی منطقه را بازدید کردند تا اگر مشکلی بود تذکرهای لازم داده شود. در ضمن توسط کارشناسان آموزشی سازمان، کلاس‌های توجیهی برای مربیان و مسئولان باشگاه‌های منطقه برگزار کردیم. البته مسلماً ما از مشارکت بخش خصوص در زمینه ورزش منطقه استقبال می‌کنیم. 

  •  بیشتر باشگاه‌ها‌ در منطقه به شکل خصوصی اداره می‌شود و بسیاری از شهروندان هم از نرخ شهریه‌ها‌ی کلاس‌ها‌ی ورزشی این باشگاه‌ها‌ گلایه دارند. این نرخ‌ها‌ قانونی است یا مسئولان باشگاه‌ها‌ هزینه دلخواه خودشان را دریافت می‌کنند؟

همه ساله از سوی سازمان تربیت بدنی نرخ‌ها‌یی برای ارائه خدمات ورزشی اعلام می‌شود. این نرخ‌ها‌ قانونی است و باید توسط مدیران باشگاه‌ها‌ اجرایی شود. مسلماً با وجود باشگاه‌ها‌ی زیاد در شمال شرق پایتخت، تخلف‌ها‌یی در بعضی از آنها صورت می‌گیرد، ولی شهروندان مطمئن باشند که با آگاهی از این تخلف‌ها‌، به شدت با مدیر باشگاه متخلف برخورد می‌کنیم.  

همشهری محله - 13