تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲

نام موتورسیکلت بیش از اینکه تداعی‌کننده یک وسیله نقلیه مفید برای پایتخت شلوغ باشد وسیله‌ای برای ارتکاب تخلف‌های رانندگی و تصادف‌های خطرناک را تداعی می‌کند

حال آنکه فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از این وسیله نقلیه مظلوم می‌تواند به باز شدن بخشی از گره‌های کور ترافیکی شهر بینجامد. زیرا در کنار دوچرخه، تنها وسیله‌ای که تک‌سرنشین‌ بودنش به سنگینی ترافیک نمی‌انجامد موتورسیکلت است.

حال آنکه به نظر می‌رسد ماموران راهنمایی و رانندگی به درستی روزانه چندهزار از راننده‌های این وسیله را جریمه کرده و موتور تعداد زیادی از آنها را ضبط می‌کنند.

به نظر اغلب شهروندان از آنجا که در هوای آلوده پایتخت دوچرخه‌سواری فقط در چند منطقه خاص قابل گسترش است و در باقی نواحی شهر شاید به این زودی‌ها نتوان موفق به دوچرخه‌سوار کردن افراد شد و بنابراین فرهنگ‌سازی برای موتورسواری، آن هم از نوع ایمن و بدون تخلف می‌تواند خیابان‌های شهر را کمی خلوت‌تر کند.

برای نمونه به طور حتم چنانچه در منطقه‌ای که تصویری از پارکینگ موتورسواران آن‌را علیرضا ابراهیمی برای ما ارسال کرده بتوان بروشور‌هایی ترویج فرهنگ رانندگی و ترافیک یا تشویق‌هایی برای استفاده از موتور سیکلت در نظر گرفت میزان تخلف‌ها به موازات استفاده از این وسیله کاهش خواهد یافت.

تابلوی اعلانات محله

یکی از امکانات مفید شهری که به محله‌ها نیز تعمیم یافت تابلو‌های اعلانات بود. به وسیله این تابلو‌ها دیگر نیازی به کثیف کردن دیوار‌ها برای تبلیغات و چسباندن اعلانات نبود. این امکانات ابتدا در سطح خیابان‌های بزرگ نصب شد و سپس با نام تابلوی اعلانات محله‌ها در محله‌های شهر نیز نصب شد.

با وجود این در حال حاضر برخی محله‌های شهر از این وسیله محروم هستند. این کمبود باعث می‌شود آگهی‌های بیشتر ی روی در و دیوار‌های محله خودنمایی کند و جلوه نامناسبی به آن بدهد. به گفته شهروندان چنانچه این تابلو‌ها به تعداد بیشتری در شهر نصب شوند علاوه بر کاهش آگهی‌های دیواری با متخلفان نیز به شکل جدی‌تری می‌توان برخورد کرد.

اهمیت اطلاعات کافی فروشنده

هرچه تکنولوژی بیشتر پیشرفت می‌کند، بازار رایانه و لپ‌تاپ هم وسعت بیشتری پیدا کرده و در این بین انتخاب برای خریداران دشوارتر می‌شود. این در حالی است که بسیاری از خریداران به مشخصات فنی لپ‌تاپ و رایانه آگاهی نداشته و برای خرید حتما به مشاوره نیاز دارند.

اما متاسفانه برخی از فروشندگان تنها برای فروش کالای مورد نظرشان سعی می‌کنند که توجه خریدار را جلب کنند و در برخی موارد کالای فروخته شده به مشتری با آنچه مورد نظر او بوده تفاوت چشمگیری دارد.

بهتر است با توجه به تعدد مارک‌های موجود در بازار لپ‌تاپ و رایانه، فروشندگان با اطلاعات کافی و بدون جانبداری از مارکی خاص به دلیل منافع حاصل از فروش آن ، اطلاعات کامل را بدون جانبداری به مشتری ارائه کنند تا او امکان انتخاب گزینه‌ای که با معیارهایش تطابق بیشتری دارد را داشته باشد و در نهایت کالای مناسب با نیازش را خریداری کند.

ایستگاه‌های مسقف

زمانی بود که ایستگاه اتوبوس در تابلویی زردرنگ و صفی طولانی در حاشیه خیابان خلاصه می‌شد و کمترین امکاناتی برای رفاه حال مسافران در این ایستگاه‌ها وجود نداشت. اما رفته رفته صندلی و سایبا‌ن‌های نصفه نیمه به ایستگاه‌ها افزوده شدند.

اما اخیرا در بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس طرح مسقف کردن با جدیت بیشتری اجرا شده و این سقف‌ها تا حدود بسیار زیادی از تابش مستقیم آفتاب و بارش برف و باران روی سر مسافران جلوگیری می‌کنند.

از سوی دیگر اخیرا در ایستگاه‌های اتوبوس چراغ‌هایی نصب شده است که در هنگام شب محیط را برای مسافران روشن کرده و حتی امکان مطالعه را برای آنها فراهم می‌کند. انتظار می‌رود تا این خدمات رسانی خوب در مورد همه ایستگاه‌های اتوبوس در کوتاه‌ترین زمان اجرا شود.