حمید هیدارن: ارایه تسهیلات به مردم و تلاش برای افزایش سطح آسایش و آرامش آن‌ها وظیفه نهادهای دولتی است

بر خلاف بعضی‌ها که فکر می‌کنند وظایف خود را به طور تمام و کمال انجام داده و دیگر هیچ‌کاری برای جلب رضایت خاطر بیشتر شهروندان ندارند، برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز وجود دارند که اصطلاحا به صورت خودکار دنبال کار می‌گردند و با نوآوری‌های خود، چهره جدیدی از شهر و امکانات شهری را برای مردم تعریف می‌کنند. این‌ها همان‌هایی هستند که معتقد به اصل نامحدودبودن پیشرفت و خدمت‌اند.

یکی از دغدغه‌های کشور ما در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای، مساله تصادفات است که متاسفانه در سطح جهان بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است. البته این اعداد و ارقام روزبه‌روز کاهش می‌یابد، اما حدود 25هزار کشته و هزارها زخمی در تصادفات جاده‌ای طی هر سال، آماری است که در مقایسه با میانگین 7هزار کشته شده زلزله در ایران عدد بزرگی است.

 یکی از فعالیت‌هایی که در سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای تهران جهت کاهش تصادفات جاده‌ای انجام شده، ایجاد آرامش و نشاط در رانندگان اتوبوس‌های بین‌شهری است. این امر با احداث خوابگاه‌های مجهز، مناسب، زیبا و در خور شان رانندگان صورت گرفته است. در تعریف جدید از پایانه‌ها؛ این اماکن به محل آرامش و آسایش مردم توصیف شده و عملیات عمرانی، خدماتی و رفاهی در آن‌ها در راستای افزایش سطح خدمات رفاهی ارایه شده به رانندگان و مسافران صورت پذیرفته است.

 توسعه فضای سبز و افزایش صددرصد کمربند فضای سبز، احداث سرویس‌های بهداشتی مدرن و جدید با استفاده از آب گرم، استفاده از انرژی‌های خورشیدی در اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف، احداث نمازخانه، زیباسازی پایانه‌ها، اتاق مادر و کودک، پارک بازی کودکان، کریدور ارتباطی به ایستگاه مترو و بازسازی برخی اماکن ازجمله کارهایی است که طی یکی، دو سال اخیر در پایانه‌ها و پارک‌سوارها انجام شده است.

افزایش رضایت خاطر شهروندان

پایانه و پارک‌سوار بیهقی ازجمله اماکنی است که در زمینه فعالیت‌های عمرانی پیش‌رو است. مهندس ولی‌آذروش، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای تهران در این رابطه به همشهری مسافر می‌گوید: در یک سال اخیر گام‌های موثری جهت افزایش رضایت‌خاطر شهروندان و نیز تحقق اهداف متعالی سازمان برداشته شده است. احداث خوابگاه مدرن همراه با امکانات ویژه حمام بخار، LCD در لابی خوابگاه، اختصاص فضایی مستقل برای BUS WASH  ازجمله آخرین کارهایی است که انجام شده
 است.

سالن انتظار جزیره‌ای

نصب پایه چراغ‌های 18 و 25متری در پایانه و پارک ‌سوار بیهقی و ایجاد امنیت تردد در کل محوطه، احداث ساختمان پست برق و مخابرات، جمع‌آوری کابل‌های هوایی و انتقال آن به زیرزمین، 20کیلومتر کابل‌کشی برق همراه با اتصال به رینگ 20کیلووات، 8کیلومتر کابل‌کشی تلفن، 8کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری، لوله‌کشی گاز پس از 17سال و تبدیل کلیه سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک، گشایش معبر جنوب‌غربی که دسترسی شهروندان به فروشگاه شهروند را از 1800متر به 30متر کاهش داده و احداث نمازخانه جدید به وسعت 400مترمربع با کلیه امکانات مدرن را باید به فعالیت‌های صورت گرفته افزود.

الگو گرفتن از معماری سنتی

آذروش ادامه می‌دهد: برخی پروژه‌ها نیز از فاز طراحی گذر کرده و در حال احداث هستند. سالن انتظار جزیره‌ای برای اولین‌بار در کشور و بدون پیشینه قبلی ازجمله این طرح‌هاست. سالن مذکور به وسعت 2هزار مترمربع بوده و از اواخر امسال کار ساخت آن شروع می‌شود. پیش‌بینی ما اتمام کل پروژه در 6ماه است که با مشارکت بخش خصوصی این طرح به مرحله اجرا درمی‌آید. این سالن به صورت نیمکره بوده و گنجایش بیش از 500مسافر را دارد. در سالن انتظار کاربری‌های پشتیبانی و کافی‌شاپ نیز منظور شده است. مسافران بعد از دقایقی انتظار در سالن جزیره‌ای، مستقیما به سمت سکوها هدایت خواهند شد.

خوابگاه و سرویس‌بهداشتی مدرن برای رانندگان

یکی از ویژگی‌های سالن انتظار، تلفیق چشم‌انداز موجود با معماری سازه در میان یک فضای مفرح و شاد است. نورپردازی‌های خاص نیز به کمک این سالن آمده تا شب‌ها نمای آن دل‌انگیزتر شود. دورتادور این سالن را آب احاطه کرده و مانند نگینی در مرکز پایانه بیهقی می‌درخشد، اما پروژه بعدی که درنظر داریم آن را به مرحله اجرا درآوریم، هدایت مسافران از جهبه غربی پایانه به سمت سکوهای سوار و پیاده شدن است. قبلا شاهد تداخل مسیر عبور مسافران و وسایل نقلیه در این ورودی بودیم، اما در شرایط آتی، با نصب واک‌وی‌ها و نوار نقاله‌ها، مشکل قبلی حل می‌شود.

لوله‌کشی گاز بعد از 17 سال

80درصد حجم ورودی مسافران به پایانه از سمت غرب آن و میدان آرژانتین است. در طراحی محوطه پیرامونی سالن انتظار با الهام گرفتن از منطقه چهارباغ اصفهان، فضاهایی در نظر گرفته شده که به زیبایی محوطه می‌افزاید و ضمن افزایش میزان امنیت و سهولت در تردد مسافران، محیطی سرسبز و مفرح را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد. ضمن این‌که در مرکز محوطه تردد مسافران پیاده، سازه سنتی ساباط ساخته می‌شود که جای خوبی برای استراحت چند دقیقه‌ای افراد محسوب شده و مشرف به سایر فضاهای پایانه است.

هدایت مکانیزه مسافران

پایانه بیهقی روزانه 500اتوبوس را در قالب ورودی‌ها و خروجی‌ها خود سرویس‌دهی می‌کند و به طور میانگین 20هزار مسافر از طریق آن جابه‌جا می‌شوند. ما قصد داریم سیستم باس‌واش که قبلا نمونه آن موجود نبوده را راه‌اندازی کنیم و شکل تمیزکردن اتوبوس‌ها را از حالت سنتی و نامتعارف قبلی تغییر دهیم. انتقال اتوکارها به پارکینگ مستقل و شست‌وشوی اتوبوس‌ها با آب‌گرم از دیگر کارهایی است که قرار است در پایانه بیهقی صورت پذیرد. مساله بعد هماهنگی با اداره مخابرات برای راه‌اندازی اینترنت در پایانه از طریق فیبرنوری است.

احداث باس واش

آذروش با اشاره مجدد به تسهیلات در نظر گرفته شده برای رانندگان گفت: خوابگاه مدرنی که احداث شده ظرفیت پذیرش 50 الی 100راننده را دارد. سیستم کار به این شکل است که متقاضیان برای استفاده از این امکانات، ابتدا ثبت‌نام کرده و اثرانگشت آن‌ها گرفته می‌شود. درواقع کسانی خواهند توانست از خوابگاه و تسهیلاتی چون حمام و محل نظافت استفاده کنند که اثر انگشت آن‌ها در سنسورهای تعبیه شده شناسایی شود. به این ترتیب امکان سوءاستفاده برای افراد متفرقه کاملا منتفی خواهد بود. ضمن این‌که انبار کالا و محل تفریح و ورزش رانندگان نیز در کنار محل خوابگاه و حمام موجود است. 

همشهری مسافر