تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴

علی‌اصغر محمدی: سرپرست دانشگاه پیام‌نور که در دولت دهم به مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده با فرستادن نامه‌ای به وزارت ارشاد خواستار جلوگیری از تبلیغات مؤسسات فراگیر با استفاده از نام و نشان دانشگاه پیام نور شده‌است.

در بخشی از نامه‌ سرپرست دانشگاه پیام نور یا همان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد آمده‌است:... با عنایت به اعلام مکرر این دانشگاه مبنی بر اینکه « فعالیت مؤسسات فراگیر که با استفاده از نام و آرم دانشگاه پیام نور جهت ثبت نام دوره‌های فراگیر اقدام می‌کنند غیر‌قانونی است»،  اخیرا مشاهده شده که مطبوعات و رسانه‌های داخلی مبادرت به تبلیغات این قبیل مؤسسات می‌کنند.

لذا خواهشمند‌است دستور فرمایید ضمن اطلاع‌رسانی،  نسبت به جلو‌گیری از این تبلیغات به صورت قانونی اقدام کنند.

مدیر کل امور مطبوعات داخلی وزارت ارشاد هم با فرستادن تصویر نامه سرپرست دانشگاه پیام نور برای مدیران مسئول روزنامه‌های سراسری،  ورزشی و خبرگزاری‌های داخلی،  خواستار «اقدام مقتضی» در این باره شده‌است.

چند نکته در این نامه وجود دارد و البته یک تشابه.
1- سرپرست دانشگاه پیام نور یا همان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه آورده‌‌است: « اخیرا مشاهده شده‌است که مطبوعات و رسانه‌های داخلی مبادرت به تبلیغات این قبیل مؤسسات می‌نمایند...»،  وی توضیح نداده منظورش از «اخیرا» از چه زمانی است.

زیرا بررسی اظهارات مسئولان وزارت علوم و دانشگاه پیام نور از سال 83 تا کنون درباره برخورد با مؤسسات غیرمجاز فراگیر نشان می‌دهد که این مؤسسات با وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان با اعتماد به نفس به کار خود ادامه می‌دهند.

این در حالی است که وزارت علوم و دانشگاه پیام نور بارها تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه مجوزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی فراگیر مؤسسات غیر‌دولتی صادر نکرده‌است و هیچ‌یک از این مؤسسات مجاز نیستند تحت عنوان آموزش فراگیر ورود به دانشگاه بدون کنکور و مشابه آن تبلیغ کنند.

همچنین سال 1386 در حالی که حسینی، قائم‌مقام وزیر علوم بود مسئولان ذیربط،  از معرفی مؤسسات آموزشی مجاز و تدوین شیوه‌نامه اجرایی مؤسسات آموزشی برای برگزاری دوره‌های فراگیر،  اجرای طرح برخورد با سودجویان برگزار‌کننده دوره‌های فراگیر غیرمجاز خبر دادند.

2- سرپرست دانشگاه پیام نور برای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نامه می‌فرستد و تقاضایی را مطرح می‌کند. این در حالی است که سرپرست دانشگاه پیام‌نور،  وزیر همان وزارتخانه‌ای است که باید به این نامه ترتیب اثر بدهد.البته این درخواست پیش از این نیز به نوعی دیگر بارها مطرح شده‌بود ولی توجهی به آن نشده بود.

تشابه کار 2 وزیر پیام نوری

تا کنون 2 رئیس دانشگاه پیام‌نور در دولت‌های نهم و دهم به مقام وزارت رسیده‌اند؛  علیرضا علی‌احمدی به وزارت آموزش و پرورش دولت نهم و سید‌محمد حسینی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم. این اقدام حسینی ما را به یاد کارهای وزیر سابق آموزش و پرورش انداخت که دست بر قضا وی نیز همزمان ریاست دانشگاه پیام نور و وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت.

2 هفته پس از حضور علی‌احمدی در آموزش و پرورش،  موضوع استفاده از فضای آموزشی مراکز پیش‌دانشگاهی در روزهای پایانی هفته مطرح شد. پس از آن نیز خبر واگذاری 40 مدرسه تهران به دانشگاه پیام نور اعلام شد.

به هر حال بدعت دانشگاه پیام‌نور در دولت دهم نیز تکرار شد. روسای این دانشگاه وقتی به مقام وزارت ارتقا یافتند بیشتر به فکر مجموعه قبلی تحت مدیریت خود بوده‌اند.