گروه ورزشی: کاپیتان تیم ملی همچنان در اوج قرار دارد و اکنون جزو تک‌ستاره‌های فوتبال رو به افول ایران است.

در حالی که جواد نکونام در اوساسونا و لالیگا می‌درخشد فوتبال ایران قدم‌های رو به عقبی برمی‌دارد که این مسئله حتی ستاره این فوتبال را نگران می‌کند.

او اگرچه در سطح اول فوتبال دنیا حضور دارد اما نگاهش به فوتبال ایران است و دلش برای این فوتبال می‌سوزد. او اعتقاد دارد که باید به فوتبال ایران کمک کنیم.

  • اوساسونا نسبت به فصل قبل کاملا متفاوت شده است و اکنون به جایی رسیده‌اید که با 3 گل آتلتیکومادرید را می‌برید.

شرایط اوساسونا نسبت به فصل قبل تفاوت کرده است اما در بدترین دوران فصل قبل هم ما توانستیم آتلتیکومادرید را در ویسنته‌کالدرون شکست دهیم. بعد از آتلتیکومادرید، بارسلونا و رئال‌مادرید را هم بردیم.

  • پس دلیل اینکه شما فصل قبل خوب نتیجه نمی‌گرفتید و ته جدول بودید چه بود؟

اولین دلیلش بدشانسی ما بود. ما خوب بازی کردیم مثل این فصل اما گل نمی‌زدیم. در ابتدای فصل امتیازهای راحتی را از دست دادیم و تیم به باخت عادت کرده بود ولی در بازی‌های پایانی خیلی خوب کار کردیم و بردهای بزرگی به دست آوردیم و در لالیگا ماندیم.

  • از شرایط این فصل اوساسونا بگویید؟

اکنون در رده نهم جدول قرار داریم و شرایط خوبی در تیم‌مان وجود دارد. در اینجا همه از روزهای بهتری صحبت می‌کنند و من هم امیدوارم اوساسونا بتواند در جدول به شرایط بهتری برسد. البته من رویایی فکر نمی‌کنم و اعتقاد دارم کارمان سخت است، درباره لالیگا صحبت می‌کنیم که گرفتن امتیاز از تک‌تک تیم‌های این لیگ سخت است.

  • سه گل به آتلتیکومادرید زدید، نظرت در مورد این برد چیست؟

برد خیلی مهمی برای ما بود و در ادامه کار می‌تواند روحیه‌بخش باشد. اوساسونا بازی مهمی را برد و حتی می‌توانیم گل‌های بیشتری هم بزنیم. از آتلتیکومادرید فقط یک اسم بزرگ به پامپلونا آماده بود و من تیم قدرتمندی روبه‌روی اوساسونا ندیدم. آتلتیکومادرید فقط اسمش را با خود به پامپلونا آورده بود اما در عوض ما فوق‌العاده بودیم و بازی بسیار خوبی را از خود نشان دادیم. گل زودهنگامی که پاندیانی زد باعث شد با خیال راحت‌تر بازی را ادامه دهیم و در نیمه‌اول 3 گل زدیم و باید سه گل دیگر هم می‌زدیم که یکی از آن گل‌ها باید سهم من می‌شد اما خیلی بدشانس بودم.

  • از حرف‌هایت اینگونه برداشت می‌شود که آتلتیکومادرید آن تیمی نبود که تصور می‌کردی؟

همین‌طور است که می‌گویید، آنها در رده پانزدهم جدول قرار دارند و در این فصل شرایط خوبی ندارند. فکر می‌کنم آتلتیکومادرید فصل بحرانی را پشت‌سر خواهد گذاشت. با اینکه ستاره‌های خوبی دارد اما تیمشان خوب نیست.

  • یعنی این پیروزی کار بزرگی نبوده است؟

به هیچ‌وجه. کار ما بزرگ بود و ما برد بسیار خوبی را به دست آوردیم اما من صادقانه حرف می‌زنم و می‌خواهم عنوان کنم که این برد رویای ما نبوده است و در ادامه لیگ اتفاقات بزرگی در راه است.

  • چه اتفاقاتی؟

من امیدوارم که بردهای بزرگ‌تر و خیره‌کننده‌ای را در این فصل خلق کنیم. امسال با شرایط بهتری بازی می‌کنیم و می‌توانیم کارهای بزرگ‌تری هم انجام دهیم.

  • گفتی یکی از گل‌ها باید سهم تو می‌شد که بدشانس بودی، در مورد آن صحنه توضیح می‌دهی؟

کرنری ارسال شد و من در تیر دوم ضربه سر زدم که فکر می‌کردم توپ گل می‌شود اما دروازه‌بان آتلتیکومادرید عکس‌العمل فوق‌العاده‌ای نشان داد.

  • گویا تماشاگران اوساسونا اصرار به گلزنی تو دارند و بعد از بازی هم به نوعی از تو خواسته‌اند گلزنی کنی.

من فصل قبل 11 گل زدم و همیشه دوست دارم که گلزنی کنم. از هر فرصتی هم استفاده می‌کنم تا بتوانم خودم را در موقعیتی قرار دهم که گل بزنم اما من مهاجم نیستم و در پست هافبک دفاعی بازی می‌کنم. کسی در اینجا چنین حرفی را نزده است و من در چند رسانه ایران این خبر را خواندم که بسیار هم تعجب کردم. من فوروارد اوساسونا نیستم که برای گل نزدن تحت فشار باشم.

  • رویایی که برای اوساسونا در پایان فصل داری چیست؟

حالا که فرصت حضور در جام جهانی را از دست داده‌ام، دوست دارم در لیگ قهرمانان اروپا بازی کنم و رویایی که برای اوساسونا دارم، این است که بتواند سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورد.

  • و فکر می‌کنی این اتفاق بیفتد؟

از من یک رویا خواستی و من هم گفتم اما در واقعیت کارمان برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان خیلی سخت است.

  • رقابت بارسلونا و رئال‌مادرید را چطور ارزیابی می‌کنی؟

واقعا رقابت جذابی است. فصل قبل بارسلونا بی‌رقیب بود و کاملا مشخص بود که در پایان فصل قهرمان چه تیمی است اما این فصل کسی نمی‌تواند با اطمینان در مورد قهرمانی بارسا یا رئال‌مادرید صحبت کند. البته تیمی هم توان رقابت با این دو تیم را ندارد. تقریبا همه می‌دانند که قهرمانی برای این دو تیم است و کسی نمی‌تواند صددرصد بگوید که جام به نوکمپ می‌رود یا به سانتیاگو برنابئو.

  • تو رای به بارسا می‌دهی یا رئال مادرید؟

من به بارسلونا رای می‌دهم چون سال‌ها در کنار هم بازی می‌کنند و انسجام بیشتری دارند. رقابت بارسلونا و رئال‌مادرید تا پایان فصل ادامه خواهد داشت اما به نظر من بارسا شرایط بهتری نسبت به رئال دارد و ستاره‌هایش سال‌ها در کنار هم بازی کرده‌اند.

  • لیگ ایران را تماشا می‌کنی؟

همیشه لیگ ایران را تماشا می‌کنم. اکثر بازی‌ها را دیده‌ام و فوتبال ایران را دنبال می‌کنم.

  • خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که لیگ ایران افت کرده است و پیشرفتی ندارد. نظر تو دراین‌باره چیست؟

من هم موافق هستم که لیگ ایران هیچ پیشرفتی نداشته است و در سطحی که انتظار می‌رود دنبال نمی‌شود. زمانی در ایران ستاره‌های زیادی بازی می‌کردند و تعداد تیم‌های مدعی حتی به 10 تیم می‌رسید اما اکنون فقط چند تیم مدعی هستند و نتایج را می‌شود پیش‌بینی کرد. زمانی پاس مدعی بود اما اکنون در انتهای جدول قرار دارد یا فولاد، صباباتری، سایپا و ... که هرکدام ستاره‌های بزرگی داشتند. در پاس چه ستاره‌هایی حضور داشتند. فولاد با کعبی، میرزاپور، مبعلی و ... می‌آمد. صبا، دایی، بختیاری‌زاده، گل‌محمدی و کلی ستاره داشت اما اکنون باید به دنبال معدود ستاره‌ها در لیگ گشت که 12 هفته از فصل گذشته و ستاره لیگ ایران علی کریمی است که سال‌هاست ستاره هست و رقیبی هم ندارد.

  • این مسئله روی تیم ملی هم تاثیر می‌گذارد؟

قطعا. از کره ماه که بازیکن نمی‌آید. داروندار فوتبال ایران در همین لیگ خلاصه می‌شود که حال و آینده این فوتبال را می‌سازد. وقتی ستاره‌ای از لیگ بیرون نمی‌آید ضربه اصلی‌اش را تیم ملی می‌خورد. علی کریمی اکنون ستاره لیگ است اما او از تیم ملی خداحافظی کرده. در حقیقت خوب بازی کردن او کمکی به تیم ملی نمی‌کند، مگر اینکه به تیم ملی برگردد.

  • با این شرایط آینده تیم ملی را  چندان روشن نیست ؟

من بازیکن هستم و از روی دلسوزی حرف می‌زنم اما درباره تیم ملی و آینده‌اش مدیران فدراسیون و سرمربی تیم ملی برنامه‌ریزی می‌کنند و نظر آنها را باید بپرسید. من چیزی که در حد خودم بود را گفتم.

  • تیم ملی با اردن و ایسلند بازی خواهد کرد. نظرت در مورد این دو بازی چیست؟

بازی با اردن برایمان مهم است. دو بازی رفت و برگشت با اردن داریم که می‌تواند خیالمان برای رفتن به جام ملت‌ها را راحت کند. خبری درباره بازی با ایسلند ندارم اما اگر با تیمی مثل ایسلند بازی کنیم خوب است و می‌تواند به شرایط تیم کمک کند.

  • از اینکه بحرین در آستانه رفتن به جام‌جهانی است و ما حذف شده‌ایم چه نظری داری؟

آنقدر از این اتفاق ناراحت هستم که وقتی داشتم بازی بحرین- نیوزلند را نگاه می‌کردم از ناراحتی تلویزیون را خاموش کردم. واقعا افسوس می‌خورم که حتی نتوانستیم به عنوان تیم سوم گروه، فرصت حضور در جام جهانی را داشته باشیم. ایران مستحق رفتن به جام جهانی بود و واقعا حیف شد که به جام جهانی نرفتیم.

  • بحرین پیشرفت کرده است یا ما افت کرده‌ایم؟

نگاه ما نسبت به حریفان‌مان اشتباه است و باید نگاه خود را به تیم‌هایی مثل امارات، بحرین و ... تغییر دهیم. یک زمانی تیم دوم ایران می‌توانست امارات را شکست دهد اما اکنون تیم جوانان امارات به جمع 8 تیم برتر جام جهانی جوانان صعود می‌کند یا بحرین در آستانه رفتن به جام جهانی است. باید بپذیریم که امارات و بحرین یا تیم‌هایی از این دست در حال پیشرفت هستند و نگاه گذشته را نباید به آنها داشت.

  • این پیشرفت فوتبال ایران را تهدید می‌کند؟

اگر ما هم گام به گام آنها جلو برویم به عقیده من تهدیدی وجود ندارد و ما باز هم جلوتر از آنها خواهیم بود چون بازیکنان بااستعداد داریم اما اگر بخواهیم بعد از هر ناکامی بگوییم ما هنوز اول آسیا هستیم پیشرفت این تیم‌ها ما را تهدید خواهد کرد.

  • به نظر تو ایران اکنون تیم اول آسیا نیست؟

هنوز ما یکی از بهترین‌های آسیا هستیم اما نمی‌توانم بگویم تیم اول آسیا هستیم. ما پتانسیل به دست آوردن عنوان تیم اول آسیا را داریم که می‌توانیم خیلی زود به اوج فوتبال آسیا برسیم. کافی است در جام ملت‌ها موفق شویم و یک موفقیت بزرگ به دست بیاوریم.