تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش تسهیلات خودروهای فرسوده به 10 میلیون تومان خبر داد

به گزارش مهر، محمود بهمنی پس از پایان جلسه سه‌شنبه عصر شورای پول و اعتبار در جمع خبرنگاران گفت: خروج خودرو‌‌های فرسوده از گردونه شهر از تصمیمات این شورا بود که تصویب شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس قرار شد تا سقف 10 میلیون تومان به جای 7 میلیون تومان تسهیلات به‌خودروهای فرسوده جهت تعویض ارائه شود. بهمنی خاطرنشان کرد: تا یکی دو روز آینده این مصوبه به سیستم بانکی ابلاغ می‌شود تا پس از آن اجرایی شود.

به گزارش فارس، رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه سال‌جاری خبر داد و گفت: شاخص قیمت‌ها در نرخ تورم نقطه به نقطه به 3/9 درصد رسیده است.

محمود بهمنی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این میزان تورم به معنای تورم یک‌رقمی ‌است که ابتدای سال نیز پیش‌بینی شده بود، افزود: بانک مرکزی به‌دنبال کاهش میانگین شاخص قیمت‌ها نیز است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به نشست مسئولان بانک مرکزی با صادرکنندگان نمونه کشور، اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های جدید قرار شد حمایت بانک مرکزی و سیستم بانکی از بخش صادرات کشور افزایش یابد، به این منظور بانک مرکزی یک میلیارد دلار برای بخش صادرات کشور تخصیص داده است. 

وی با اشاره به درخواست صادر‌کنندگان برای افزایش نرخ ارز، گفت: بانک مرکزی تعیین‌کننده قیمت و نرخ ارز نیست و هر رقمی‌ را که بازار تعیین کند این بانک براساس آن عمل خواهد کرد.  رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه میزان دلار در حال حاضر در سبد ارزی به حداقل رسیده است، یادآور شد: موجودی این سبد تغییر کرده و به‌دلیل کاهش نرخ دلار و افزایش سایر ارز‌ها، انتفاع خوبی را داشته‌ایم.

شفاف‌سازی‌ مطالبات معوق

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر 5برابربودن مطالبات معوق نسبت به سرمایه بانک‌ها، ادامه داد: این اطلاعات درست نیست و بانک مرکزی در حال شفاف‌سازی مطالبات معوق است و برنامه‌ریزی‌هایی را در این زمینه انجام داده است.  وی افزود: مطالبات معوق بانک‌ها در ماه گذشته 382 هزار میلیارد ریال بوده که مقداری از این رقم وصول شده و میزانی نیز خروجی داشته‌ایم.