گروه اجتماعی: هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ارتباط با اهداف برنامه توسعه هزاره به ایران نمره قبولی داد

سونیل نارولا گفت: ایران یکی از کشورهایی است که در شرایط خوبی است و به‌نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی و تلاش دولت‌ ایران در این زمینه به نتیجه قابل‌قبولی رسیده و آمارهایی که در اختیار سازمان ملل قرار گرفته، نشانگر موفقیت ایران است.

نماینده برنامه عمران ملل متحد نیز با تایید حرف نارولا بر پیشرفت ایران در این زمینه تاکید کرد. الریزا ساگن بایوا گفت: دومین گزارش اهداف توسعه که در مشارکت با دولت ایران بود پارسال چاپ شد و ایران در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان و مادران و همچنین حفاظت از محیط‌زیست موفق بوده‌است.

او افزود: هر چند در زمینه برابری جنسیتی و توانمند‌سازی‌ زنان در ایران مشکلاتی هست و ما نیازمند قانونگذاری در این زمینه هستیم اما تلاش ایران در سایر زمینه‌ها چشمگیر است.

نگرانی سازمان ملل از هدفمند کردن یارانه‌ها

در عین حال سازمان ملل نگران چگونگی اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌هاست. نماینده سازمان جهانی بهداشت معتقد است که از دیدگاه بهداشت، نگرانی‌هایی برای اجرای این برنامه در ایران وجود دارد.

آمبروجیو ماننتی، در نشست سالانه نمایندگان کارگزاری‌‌های تخصصی و صندوق‌های سازمان ملل متحد گفت:‌ ما خیلی نگران این مسئله هستیم، اینکه سیستم‌های حمایتی قرار است به چه شکلی گسترش پیدا کند از نظر سازمان جهانی بهداشت دارای اهمیت زیادی است، از سوی دیگر شکاف‌هایی که ممکن است با تاثیر منفی این کار بر جامعه ایجاد شود سازمان ملل را نگران کرده‌است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در باره آنفلوانزای نوع A نیزگفت: اطلاعات سازمان ملل براساس آمارهایی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند. براساس اعلام وزارت بهداشت در شرایط فعلی آنفلوانزای نوع A در مدارس ایران شیوع پیدا نکرده است.

به گفته وی، برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که تا ماه آینده 30درصد جمعیت آنها به آنفلوانزای نوع A مبتلا می‌شوند بنابراین برای جلوگیری از شیوع این بیماری اگر لازم شود باید اقداماتی مانند تعطیلی مدارس نیز انجام شود.

اما کارلوس زاکانینی، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نگرانی‌اش درباره پرداخت نقدی یارانه‌ از زاویه‌ای دیگر است. او گفت: ظاهرا دولت ایران قرار نیست که این پول را به پناهندگان بدهد؛

بنابراین بر زندگی این شهروندان تاثیر منفی خواهد گذاشت و از این جهت ما نگران وضعیت این گروه پس از اجرای طرح دولت ایران هستیم. در جلسه دیروز که در ساختمان سازمان ملل متحد برگزار شد، نمایندگان این سازمان با گفتن این نکته که اطلاعاتی که تاکنون در این‌باره منتشر شده چندان گویا و روشن نیست، نگرانی‌شان را نسبت به وضعیت گروه‌های مختلف مردم به هنگام اجرای این طرح اعلام کردند.

پناهندگان

قرار نیست سازمان ملل یا دیگر کشورهای جهان تمام هزینه‌های اقامت پناهندگانی را که در ایران زندگی می‌کنند بپردازند. وقتی یک خبرنگار گفت که هزینه‌ای که پناهندگان بر دوش مردم ایران می‌گذارند بسیار بیشتر از پولی است که سازمان ملل قرار است به ایران بدهد، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان گفت که قرار نیست سازمان ملل هزینه کامل زندگی پناهندگانی را که در ایران زندگی می‌کنند، بپردازد.

کارلوس زاکانینی با تاکید بر اینکه سازمان ملل متحد برخی خدمات از جمله خدمات آموزشی و بهداشتی را به این پناهندگان خواهد داد، تاکید کرد که اگر فکر کنیم پناهندگانی که در ایران زندگی می‌‌کنند مشغول به کارند و خودشان درآمد دارند بنابراین بسیاری از آنها با توجه به درآمدی که دارند می‌توانند زندگی خود و خانواده‌شان را اداره کنند.

به اعتقاد زاکانینی، اینکه ما بپرسیم سازمان ملل برای پناهندگانی که در ایران هستند چه کار می‌کند اشتباه است؛ هر چند جامعه بین‌المللی به این پناهندگان کمک می‌کند اما کشور میزبان نیز تعهداتی دارد که به آنها عمل می‌کند. نشست سالانه نمایندگان کارگزاری‌های تخصصی و صندوق‌های سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران پیش از ظهر دیروز در محل این سازمان تشکیل شد.

در این جلسه نمایندگان دفتر هماهنگ کننده، ‌ سازمان بهداشت جهانی، کمیساریای عالی پناهندگان، ‌برنامه عمران، صندوق جمعیت، کنترل مواد‌مخدر و جرم،  یونیسف،  یونسکو و دفتر اسکان بشر سازمان ملل حضور داشتند.