گروه دانش-حمیدضیایی پرور: نشست تخصصی مدیریت واحد در شهر الکترونیکی، در سومین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال برگزار شد و طی آن بر ضرورت طراحی مدلی بومی برای مدیریت واحد در شهر الکترونیکی در ایران تاکید شد.

به گزارش همشهری، مهندس پاک سیما طی این نشست، ویژگی‌های شهر الکترونیکی را بررسی کرد و اظهار داشت: در شهر الکترونیکی ارائه خدمات به شهروندان به‌صورت الکترونیکی و در فضای مجازی انجام می‌گیرد.

وی افزود: مدیر شهر الکترونیکی همچون مدیریت سنتی براساس پتانسیل‌های فردی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نمی‌کند بلکه براساس اطلاعات کامل، یکپارچه و هماهنگ تصمیم‌گیری می‌کند.

پاک‌سیما با بیان اینکه در شهر الکترونیکی غالب خدمات به‌صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود، تصریح کرد: در این وضعیت شهروندان نیازی به تردد و مراجعه حضوری ندارند و در کمترین زمان، بیشترین حجم اطلاعات را دریافت و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

این کارشناس، ارائه بهتر خدمات به شهروندان، کاهش نیروی انسانی جهت ارائه خدمات، توزیع عادلانه اطلاعات و خدمات بین شهروندان را از پیامدهای وجود شهر الکترونیکی عنوان کرد.

وی کاهش حضور و مراجعه ارباب رجوع، ‌کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و افزایش مشارکت مردمی را از دیگر آثار شهر الکترونیکی ذکر کرد. پاک‌سیما تصریح کرد: اطلاعات در شهر الکترونیکی باید به روز و کاملا آنلاین باشد تا شهروندان شهر الکترونیکی در رفاه و آسایش باشند.

وی افزود: همه چیز در شهر الکترونیکی باید مهیا باشد تا شهروندان خدمات مطلوب تری دریافت کنند و مدیریت در بخش‌های فرهنگ، صنعت، آموزش، مسکن، ارتباطات، کشاورزی و بهداشت متوازن و یکپارچه رشد کند تا مدیریت واحد در شهر الکترونیکی محقق شود.

پاک سیما توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی را از ارکان شهر الکترونیکی ذکر کرد  و خاطرنشان نمود: تعاملات شهروندان بر خلاف تصور، بیشتر از جامعه سنتی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد مدیریت واحد شهری باید یک الگوی بومی طراحی کنیم افزود: در ایران باید به اسنادی همچون سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، سند آمایش سرزمین، چشم‌انداز توسعه ICT و طرح جامع IT توجه داشت.

پاک‌سیما در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های شهرهای الکترونیکی جهان اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات یک مرحله‌ای به شهروندان، ارتباط بهتر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف شهروندی، دسترسی 24 ساعته به خدمات شهری، کاهش ترافیک با توجه به کاربرد اینترنت در فعالیت‌های شهری، افزایش مشارکت مردم در اداره شهر و تسریع در برطرف شدن مشکلات ایجاد شده از جمله مزایای شهرهای الکترونیکی جهان است.

وی دوبی و سئول را 2 نمونه موفق از شهرهای دیجیتال جهان ذکر کرد و افزود: شهرداری کلانشهر اصفهان برنامه‌ریزی مدونی را برای بالا بردن رتبه شهرداری اصفهان در سطح کلاس جهانی تدوین کرده است و توجه ویژه به ICT و الکترونیکی شدن خدمات در این برنامه‌ریزی جایگاه ویژه‌ای دارد.

گفتنی است، شهرداری تهران نیز برنامه مدون و گسترده‌ای برای تحقق شهر الکترونیکی به مرحله اجرا گذاشته است. پرتال شهرداری تهران در جشنواره تسما نیز در میان تمام پرتال‌های دولتی رتبه اول را به دست آورد.