گروه سیاسی: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای بازدید از تاسیسات فوردو به ایران عزیمت کرده‌اند، از این تاسیسات بازدید کردند

فرستادگان محمد البرادعی که بازرسی از سایت غنی‌سازی جدید ایران در دستور کار سفر 3روزه‌شان به تهران قرار دارد، برای نخستین بار به حوالی روستایی در نزدیکی قم رفتند تا نخستین مقامات غیرایرانی باشند که این مجموعه هسته‌ای را از نزدیک می‌بینند. این گروه قرار است در چند نوبت از تاسیسات فوردو بازدید کنند. بازرسان آژانس تا فردا میهمان ایران هستند.

یک هفته پیش

پیش از این و در زمان سفر پنجم محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت سایت فوردو را اعلام کرده بود. یک هفته بعد، محمد البرادعی مدیرکل آژانس به تهران آمد و در این باره گفت: امیدوارم در گفت‌وگوهایی که انجام می‌دهیم درباره همکاری ایران برای شفاف‌سازی به‌ویژه درباره تاسیسات غنی‌سازی‌ جدیدش صحبت کنیم.

البرادعی با بیان اینکه 25 اکتبر - ‌3 آبان - بازرسان آژانس برای بازدید از تاسیسات غنی‌سازی‌ جدید ایران به قم می‌روند، افزود: ایران یک هفته پیش به آژانس اطلاع داد که تاسیسات جدید غنی‌سازی‌ را شروع به ساخت کرده است. این دیپلمات مصری گفت: ایران برای اطمینان دادن به ما اجازه بازرسی داده است.

کاملاً عادی

روز شنبه، علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس، ضمن اعلام خبر ورود بازرسان آژانس به ایران برای بازدید از سایت دوم غنی‌سازی‌ ایران به خبرنگار انرژی هسته‌ای ایسنا، گفته بود: این بازرسی مثل دیگر بازرسی‌های آژانس از ایران، کاملا عادی است.

فقط فوردو

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز درباره ورود بازرسان آژانس به ایران برای بازدید از سایت فوردو، اظهار کرد: بازرسان آژانس بنای ایجاد مشکل ندارند و تنها برای  بازدید از سایت فوردو براساس توافقات آمده‌اند و بنابراین مشکلی وجود ندارد.

محمداسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: تنها در این بازرسی‌ها سایت فوردو مدنظر است و تا زمانی که آنها بخواهند در چارچوب قانون و ان‌پی‌تی همکاری کنند، مشکلی نداریم اما اگر فراتر از آن باشد، قطعا ما هستیم که تصمیم می‌گیریم.