همشهری آنلاین: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نیازی نمی‌بیند تغییرات اساسی در پیش نویس توافقنامه سوخت هسته‌یی آژانس با ایران انجام گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: این توافقنامه، توافقنامه‌ خوبی بود. من فکر نمی‌کنم اصولا این توافق‌نامه نیازی به تغییر اساسی داشته باشد.

به گزارش رویتزر، شبکه‌ تلویزیونی عربی زبان العالم روز سه‌شنبه (5 آبان) به نقل از مقامی که نامی از وی برده نشد، گزارش داد که ایران در عرض ‌٤٨ ساعت آینده پاسخ خود را به این توافقنامه خواهد داد، اما خواستار "تغییرات مهمی" خواهد شد.

العالم گفت که ایران "با چارچوب کلی پیش‌نویس پیشنهادی موافقت خواهد کرد، اما خواستار تغییرات مهمی خواهد شد."

این شبکه تلویزیونی اشاره‌ای به جزئیات اینکه تهران به دنبال چه تغییراتی در پیش‌نویس توافقنامه‌ای است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از گفتگو با نمایندگان روسیه،‌ فرانسه، آمریکا و ایران در وین در هفته گذشته ارائه کرد ، نکرد.

پیش‌نویس این توافقنامه از ایران می‌خواهد که ‌٨٠ درصد از ‌٥/١ تن اورانیوم با غنای پایین خود را برای غنی‌سازی بیشتر تا پایان سال میلادی جاری به روسیه بفرستد.

به گزارش رویترز، سولانا علاوه بر آن از اظهارنظر درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا آماده حرکت به سوی تحریم‌های جدید علیه ایران است، خودداری کرد.

سولانا گفت: من نمی‌خواهم درباره اینکه چه اتفاقی در آینده می‌افتد صحبت کنم، چرا که امیدوارم جواب آن‌ها "بله" باشد.

وی گفت که ایران ممکن است منتظر خروج بازرسان سازمان ملل که برای بازرسی از مرکز غنی‌سازی اورانیوم فردو به ایران آمده‌اند، باشد تا پس از آن پاسخ خود را ارائه کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: به هر حال در حاضر ما هنوز پاسخی را دریافت نکرده‌ایم. من امیدوارم که تا پایان ماه میلادی جاری چیزی به دست آوریم.