گروه ورزشی: سرانجام طلسم نباختن آبی‌پوشان در فولادشهر شکسته شد و منصور ابراهیم‌زاده تا حدودی تلخی تقدیم جام‌ قهرمانی به حریف را در آخرین روز فصل گذشته با شکست یک بر صفر استقلال به فراموشی سپرد.

 بازی ذوب‌آهن مقابل استقلال در حالی آغاز شد که شاگردان منصور ابراهیم‌زاده در همان دقیقه نخست بازی می‌توانستند دروازه میهمان آبی‌پوش خود را باز کنند. استقلال در همان دقیقه نخست روی حمله سریع ذوب‌آهن غافلگیر شد.

فرار سریع اسماعیل فرهادی این موقعیت حساس را از آن ذوب‌آهن کرد. این بازیکن با یک فرار مناسب از جناح راست حرکت کرد و توپ را با یک پاس عرضی به محمد قاضی رساند. مهاجم ذوب‌آهن نیز در دریافت توپ به خوبی عمل کرد. چرخش مناسبی هم داشت اما شوت او به تیرک افقی دروازه محمدی اصابت کرد.

در ادامه استقلال نیز سعی کرد با سرعت دادن به بازی، میزبان را تحت فشار قرار دهد. اما این سفیدپوشان اصفهانی بودند که با تکیه بر حرکات محمدرضا خلعتبری و اشجاری استقلال را بیش از پیش در لاک دفاعی فرو بردند. ذوب‌آهن با ارسال‌ محمد منصوری توانست یک موقعیت دیگر را هم به وجود بیاورد اما محمد قاضی نتوانست ضربه سر مناسبی را به سمت دروازه استقلال بزند. در دقیقه 12 ذوب‌آهن صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که صلصالی نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند. ضربه صلصالی با اختلاف کمی از بالای دروازه استقلال به اوت رفت.

بازی در دقایق نخست نیمه اول از سرعت بالایی برخوردار بود. نکته جالب توجه اینکه مدافعان ذوب‌آهن به خوبی توانسته بودند از عهده مهار خسرو حیدری برآیند؛ بازیکنی که با سانترهای بی‌نقص خود می‌توانست مهاجمان استقلال را صاحب موقعیت گلزنی کند، توسط مدافعان ذوب‌آهن یارگیری شده بود. در دقیقه 16 محمدرضا خلعتبری حرکت خوبی را از جناح راست آغاز کرد، اما شوت این بازیکن راه به جایی نبرد.

شاید اگر در این صحنه خلعتبری اقدام به سانتر می‌کرد نتیجه بهتری برای تیمش رقم می‌خورد. در دقیقه 20 استقلال می‌توانست برخلاف جریان بازی به گل برسد. شوت از راه دور رینالدو می‌توانست آبی‌پوشان پایتخت را به گل برساند اما واکنش استثنایی دروازه‌بان ذوب‌آهن اجازه گلزنی را از این بازیکن گرفت. دو دقیقه بعد این محمدرضا خلعتبری بود که دوباره برای تیمش در نقش یک همه کاره ظاهر شد. بازیکن تکنیکی ذوب‌آهن با عبور از بیژن کوشکی توپ را با یک بغل پای فنی به گوشه دروازه استقلال فرستاد.

محمد محمدی هر چقدر تلاش کرد به این توپ نرسید. خلعتبری در دقیقه 22 ،گل ذوب‌آهن را به ثمر رساند. بازی به خصوص از سوی ذوب‌آهن با زیبایی و سرعت خاصی دنبال می‌شد. محمدرضا خلعتبری در دقیقه 30 می‌توانست ذوب‌آهن را به گل دوم برساند. این بازیکن تقریبا همه مدافعان استقلال را پشت سرگذاشت اما نتوانست ضربه نهایی خود را با دقت بزند. هر چند که در برخی مواقع  به نظر می‌رسید خلعتبری به بازی انفرادی روی آورده. چند دقیقه بعد اسماعیل فرهادی توسط محمد قاضی صاحب یک فرصت گلزنی شد. اما شوت این بازیکن از کنار دروازه محمدی به اوت رفت.

جالب اینکه استقلال در نیمه‌نخست حتی یک موقعیت گل نیز به دست نیاورد و بازیکنان این تیم سعی می‌کردند با شوت‌های از راه دور دروازه قاسمی را باز کنند. شوت حسین کاظمی در دقیقه 37 می‌توانست بازی را به تساوی بکشاند. اما واکنش قاسمی این موقعیت را از استقلال گرفت. در نیمه اول این تیم منصور ابراهیم‌زاده بود که توپ و میدان را در اختیار داشت. هر چند که جان‌واریو با یک شوت سنگین قاسمی را وادار به اشتباه کرد. اما مدافع ذوب‌آهن اجازه نداد آرش برهانی توپ برگشتی را به گل تبدیل کند. ذوب‌آهن در پایان نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به رختکن رفت.

تلاش بی‌نتیجه استقلال برای فرار از شکست

نیمه دوم با حملات استقلال آغاز شد.  سرمربی ذوب‌آهن آرام و قرار نداشت. چه به خوبی می‌دانست استقلال در نیمه دوم تیمش را بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد داد. این اتفاق رخ داد. حسین کاظمی از فاصله‌ای نسبتا دور در دقیقه 47 می‌توانست دروازه ذوب‌آهن را باز کند.

شوت سنگین این بازیکن با برخورد به تیرک دروازه قاسمی برگشت داده شد. دو دقیقه بعد سیدمهدی سیدصالحی نیز شانس خود را مورد آزمایش قرار داد اما ضربه سر مهاجم استقلال از دقت لازم برخوردار نبود. استقلال در نیمه دوم هم تاکتیک شوت از راه دور را در دستور کار خود قرار داده بود. اما این از بدشانسی آبی‌پوشان بود که دروازه‌بان ذوب‌آهن یکی از روزهای خوب خود را پشت سر می‌گذاشت.

بازی در دقایق نخست نیمه دوم تقریبا متعادل شده بود. دو تیم به دور از شرایط نیمه اول آهنگ هجومی نداشتند. به خصوص ذوب‌آهن که در نیمه دوم تحت فشار استقلال عقب کشیده بود. در یکی از صحنه‌ها محمدرضا خلعتبری درگیری لفظی شدیدی با حسین کاظمی داشت که با دخالت سعید مظفری زاده این ماجرا به پایان رسید.

به نظر می‌رسید که بازیکن تکنیکی ذوب‌آهن در پی از دست دادن توپ مرتکب خطایی روی بازیکن استقلال شد و پای کوشکی را بدون توپ زد. استقلال در دقیقه 70 صاحب موقعیت گلزنی شد. سانتر خسرو حیدری به شکل خطرناکی روی دروازه ذوب‌آهن ارسال شد اما حسین کاظمی نتوانست از این موقعیت به خوبی استفاده کند. ذوب‌آهن در نیمه دوم بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت.

سیدصالحی در یکی از موقعیت‌ها شوت محکمی را راهی دروازه عباس قاسمی کرد اما دروازه‌بان ذوب‌آهن با جایگیری مناسب این فرصت را از استقلال گرفت. در دقیقه 75 محمدرضا خلعتبری در یک ضدحمله  توانست برای دیگر مهاجمان ذوب‌آهن موقعیت گلزنی ایجاد کند اما این حمله برای میزبان نتیجه‌ای در برنداشت.

بازی در اواسط نیمه دوم با حملات پراکنده دو تیم دنبال می‌شد. استقلال در معدود موقعیت‌هایی که در محوطه جریمه ذوب‌آهن به دست آورد نیز نتوانست کاری از پیش ببرد. مدافعان ذوب‌آهن با دقت خاصی دست به یارگیری زده بودند و اجازه نفوذ را به عنایتی و سیدصالحی نمی‌دادند. در ادامه این ذوب‌آهن بود که در موقعیتی آفساید توپ را وارد دروازه استقلال کرد اما داور بازی این گل را مردود دانست. آبی‌پوشان پایتخت در 5 دقیقه پایانی نیمه دوم سعی کردند با همان تاکتیک همیشگی خود به دروازه ذوب‌آهن نزدیک شوند اما این راه مناسبی برای رسیدن به گل نبود. مرفاوی هیچ تغییری در سیستم بازی تیمش ایجاد نکرد.

اگرچه در کنار زمین با حرارت خاصی بازی شاگردانش را دنبال می‌کرد اما تعویض‌های او نیز راه به جایی نبرد تا صمد مرفاوی دور جدیدی از انتقادها را پیش‌ روی خود ببیند. استقلال با این باخت از 4 دیدار آخر خود تنها 2 امتیاز کسب کرده و به نوعی  وارد بحران شده است. شاید در روزهای آینده آبی‌پوشان روزهای پرحاشیه‌ای را به خود ببینند.در دیگر بازی همزمان ، پاس  در همدان توانست با نتیجه 3 بر یک از سد فولاد بحران زده گذشت تا شاگردان مجید جلالی بیش از پیش خطر سقوط را احساس کنند.