همشهری آنلاین- سپیده بهکام: تعداد 88 میلیون سهم به ارزش 282 میلیارد ریال امروز یکشنبه 5 آذر 85، در بورس تهران توسط سهامداران معامله شد.

در این روز سهام 127 شرکت در بورس تهران داد و ستد شد که در این میان قیمت سهام 56 شرکت با رشد و 51 شرکت با افت مواجه شد و قیمت سهام 20 شرکت هم بدون تغییر باقی ماند.

بالا و پایین بازار

شرکت های باما، بانک اقتصاد نوین، داروسازی زهراوی، البرز دارو، پتروشیمی اراک، سرمایه گذاری مسکن، داروسازی اکسیر، گل گهر، مواد اولیه داروپخش و شیمی دارویی داروپخش از جمله شرکت هایی بودند که طی معاملات امروز سقف دو درصدی افزایش قیمت را پر کردند.

از سوی دیگر پارس خزر، خدمات انفورماتیک، سیمان سپاهان، خوراک دام پارس، سیمان غرب، سایپا، حمل و نقل توکا، سیمان فارس و سرمایه گذاری توکا فولاد امروز با افت دو درصدی قیمت روبرو شدند.

صف های عرضه و تقاضا

حجم تقاضا برای خرید سهام پتروشیمی اراک امروز در بورس تهران به شدت کاهش یافت.

در این روز 595 دستور خرید برای 6 میلیون سهم این شرکت به ارزش 77 میلیارد ریال صادر شد.

90 نفر نیز امروز در صف خرید 572 هزار سهم باما به ارزش 32.5 میلیارد ریال ایستادند و 802 نفر هم برای خرید 8 میلیون سهم نوسازی و ساختمان به ارزش 21 میلیارد ریال به کارگزاری ها مراجعه کردند.

در این روز کاری 268 دستور خرید برای دو میلیون سهم توسعه معادن روی به ارزش 19 میلیارد ریال صادر شد و 142 نفر هم برای خرید 1.2 میلیون سهم جابربن حیان به ارزش 10.4 میلیارد ریال اقدام کردند.

شرکت های گل گهر، البرز دارو، سرمایه گذاری ساختمان، ملی سرب و روی و آلومتک امروز در جدول تقاضا حضور داشتند.

در کفه عرضه هم امروز مهرکام پارس در صدر ایستاد و پس از آن به ترتیب شرکت های سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری بانک ملی، سایپا دیزل و مس شهید باهنر  در رده های بعدی قرار گرفتند.

در جریان داد و ستدهای امروز یک هزار و 424 نفر، 12 میلیون سهم مهرکام پارس به ارزش 19.4 میلیارد ریال را عرضه کردند و یک هزار و 52 نفر هم 4.3 میلیون سهم سرمایه گذاری غدیر به ارزش 17 میلیارد ریال را به فروش گذاشتند.

در این روز851  نفر برای 5.5 میلیون سهم سرمایه گذاری بانک ملی به ارزش 14.6 میلیون ریال دستور فروش صادر کردند و 449 نفر نیز در مراجعه به کارگزاری ها برای فروش 4 میلیون سهم سایپا دیزل به ارزش 11 میلیارد ریال اقدام کردند.

داده پردازی، زامیاد، سرمایه گذاری بهمن و گروه بهمن هم از دیگر شرکت های حاضر در جدول عرضه بورس تهران بودند.

نوسان شاخص

شاخص کل قیمت سهام در بورس تهران، امروز یکشنبه 5 آذر 85 ، 5.3  واحد دیگر افزایش یافت تا به رقم 9 هزار و 719 واحد نزدیک شود.

در این روز معاملات گل گهر، پتروشیمی اراک، توسعه معادن روی، ایران خودرو دیزل و باما مهمترین عامل رشد شاخص ها شناخته شد.

داد و ستدهای امروز بورس تهران منجر به رشد 8.4 واحدی شاخص عملکرد تالار فرعی و افزایش 4 واحدی شاخص عملکرد تالار اصلی شد.

در پایان معاملات امروز شاخص های یاد شده به ترتیب روی ارقام 9 هزار و 381 واحد و 9 هزار و 611 واحد ایستادند.

افت 66.5 واحدی شاخص مالی طی داد و ستدهای امروز بورس تهران موجب شد این شاخص به رقم 17 هزار و 432 واحد بازگردد.

اما در مقابل شاخص صنعت امروز 7.4 واحد دیگر رشد کرد تا به رقم 7 هزار و 798 واحد نزدیک شود.

توقف یک نماد

در پایان معاملات امروز نماد شرکت سیمان فارس متوقف شد.

سهامداران سیمان فارس تا برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، موقتا دست از داد و ستد سهام این شرکت می کشند.