گروه شهری:‌ پروژه‌های عمرانی شهری با رعایت صرفه و صلاح شهرداری از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار می‌شوند

شورای شهر تهران 10 آبان بخش‌هایی از طرح «دستورالعمل‌ و تعیین ضوابط اجرایی نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی » را بررسی و تصویب کرد.با تصویب این دستورالعمل، تمامی پروژه‌ها باید با رعایت صرفه و صلاح شهرداری و در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه به‌ویژه آیین‌نامه‌ مالی و معاملاتی شهرداری تهران، از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شود و همچنین کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری تهران نیز در قالب آیین‌نامه‌ مالی و معاملاتی مرتبط که مصوب شورای شهر تهران است، عمل خواهند کرد.

همچنین در این آیین‌نامه‌ مقرر شد که برآورد نمودن حجم کار، اقلام و واحدهای هزینه و مدت زمان اجرا در زمان ارائه برنامه عملیاتی سالانه پروژه‌های عمرانی جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه شود.

در بخش دیگر این دستورالعمل‌ تاکید شده که شهرداری تهران باید در چارچوب مفاد برنامه 5ساله‌اش که در خرداد 88 به تصویب شورا رسیده پروژه‌هایی را که بیش از یک سال زمان اجرا دارند، مشخص کرده و کل اعتبارات مورد نیاز پروژه از آغاز تا پایان را برآورده و طبق ضوابط، یکجا به پیمانکار واگذار کند.

بر این اساس شهرداری تهران موظف است زمان و اعتبار لازم برای این پروژه‌ها را به‌صورت سالانه مشخص کند و مانده اعتبار مورد نیاز هر پروژه را به‌عنوان اعتبارات دارای اولویت در بودجه سال بعد پیشنهاد و لحاظ کند.

همچنین در این جلسه لایحه«پیشنهاد و تعیین 7نفر به‌عنوان قائم مقامات ذیحساب دوم در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران» بررسی و به تصویب رسید.مهدی چمران در این‌باره  گفت: ذیحسابان در اصل مجریان قوانین مالی شهرداری و چشم ناظر شورای شهر تهران در چگونگی اجرای قوانین مالی شهرداری هستند.

وی در بخش دیگر اظهاراتش درباره چگونگی اجرای طرح معاینه فنی خودروهای شخصی و جدی گرفتن این طرح از سوی راهنمایی و رانندگی تاکید کرد: مراکز معاینه فنی خودرو کماکان با ظرفیت‌های خالی روبه‌رو هستند. چمران تصریح کرد: راهنمایی و رانندگی تهران می‌تواند با جدی گرفتن اجرای این طرح از ازدحام و تجمع مردم در روزهای پایانی سال جلوگیری کند.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: وقتی طرح‌هایی مثل معاینه فنی در طول سال، جدی اجرا شود، دیگر روزهای نزدیک سال نو با ترافیک و تقاضای بیش از حد ظرفیت مراکز معاینه فنی روبه‌رو نخواهیم بود.