گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: حذف کنکور دانشگاه‌ها از سال 90، از مسائلی است که کنکوری‌ها را نگران کرده ‌است

رئیس سازمان سنجش که تا دیروز از آمادگی این سازمان برای حذف کنکور سخن می‌گفت یکباره اعلام کرد کنکور تا سال 93 حذف نمی‌شود.

عبدالرسول پورعباس به ایسنا گفت: «با توجه به روند پیش ‌رو، هنوز سوابق تحصیلی لازم برای حذف کامل کنکور تا سال 90 تولید نشده است».وی افزود: در حال مذاکره با مجلس هستیم تا مهلت حذف کنکور بیشتر شود و آن را به سال‌های 92 و 93 تعمیم دهد.

این اظهارات در حالی است که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به همشهری اعلام کرد: تا‌کنون درخواستی در این باره به کمیسیون آموزش مجلس نرسیده است؛ درصورت دریافت چنین درخواستی آن را بررسی می‌کنیم.

وزارت آموزش‌وپرورش مقصر است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مانند گذشته معتقد است که وزارت آموزش‌وپرورش مانع اصلی در اجرای قانون حذف کنکور است  زیرا وزیر سابق آموزش‌وپرورش هیچ اعتقادی به اجرای این قانون نداشت و سرپرست وزارتخانه هم توان اجرا ندارد.

علی عباسپور تهرانی‌فرد تاکید کرد: اجرای 70 درصد قانون حذف کنکور به‌عهده وزارت آموزش‌وپرورش و 30 درصد آن نیز به‌عهده وزارت علوم است. نبود مدیریت در آموزش‌وپرورش موجب شده تا این وزارتخانه دچار تلاطم مدیریتی شود.

سازمان سنجش همواره اعلام کرده تا زمانی که وزارت آموزش‌وپرورش نتواند امتحانات سراسری استاندارد برگزار کند قانون حذف کنکور، امکان اجرایی‌شدن ندارد.

بی‌توجهی دولت به آموزش‌وپرورش

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت به وزارتخانه عظیم و تاثیرگذار آموزش‌وپرورش اعلام کرد: متأسفانه رئیس‌جمهوری هم اقدامی برای ساماندهی وزارت آموزش‌وپرورش انجام نداده است.

این وزارتخانه به معضل و چالش بزرگ میان دولت و مجلس تبدیل شده است. عباسپور با اعلام نگرانی از فروپاشی کل آموزش‌وپرورش اظهار کرد: مشکل اصلی در آموزش‌وپرورش حذف کنکور نیست بلکه بی‌توجهی دولت به مسئله آموزش‌وپرورش است.

این وزارتخانه هم‌اکنون دچار چالش‌های جدی شده تا حدی که نگرانیم اگر قوی‌ترین مدیر کشور وزیر آموزش‌وپرورش شود نتواند پویایی و نشاط را به این مجموعه برگرداند.

فقط سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان

به گفته رئیس سازمان سنجش، امسال تنها سوابق تحصیلی سال سوم دوره متوسطه در کنکور اعمال می‌شود. از سال 90 نمرات و سوابق تحصیلی دوره پیش‌دانشگاهی داوطلبان نیز در نمره کل کنکور لحاظ خواهد شد.

عبد‌الرسول پور‌عباس اعلام کرد: هنوز سوابق تحصیلی لازم برای حذف کامل کنکور تا سال 90 تولید نشده است.

قانون حذف کنکور

براساس این قانون، پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی (پیوسته و نا‌پیوسته)، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود.

همچنین اهمیت سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه در هر سال نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت به‌نحوی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌طور کامل حذف خواهد شد.