گروه بین‌الملل: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان رای به عدم‌برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان داد و حامد کرزی را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، یک روز پس از آنکه عبدالله عبدالله رقیب حامد کرزی در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف خود از شرکت در انتخابات را اعلام کرد، کمیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به‌دلیل آنچه مسائل امنیتی خواند، رای به عدم‌برگزاری انتخابات داد.

این تصمیم بعد از آن اعلام شد که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل 11آبان به‌طور غیرمنتظره وارد کابل شد و با کرزی و عبدالله به‌طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. عبدالله در اعتراض به تقلب گسترده در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و برآورده نشدن شرایط وی برای شرکت در دور دوم، روز یکشنبه از شرکت در ادامه انتخابات انصراف داده بود.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان، به‌دلیل نبود رقیب برای کرزی دیگر نیازی به برگزاری انتخابات نبوده و وی به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برای یک دوره 5 ساله دیگر شناخته می‌شود.

عزیز‌الله لودین، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان و همان فردی که عبدالله خواستار برکناری ‌اش شده بود دیروز در یک نشست خبری درکابل با استناد به ماده 156 قانون اساسی و ماده 49 قانون انتخابات افغانستان گفت: بنابراین قوانین مسئولیت اجرا و نظارت بر انتخابات برعهده کمیسیون مستقل انتخابات است و این کمیسیون حامد کرزی را به‌عنوان نامزد پیشتاز دور اول انتخابات و یگانه نامزد دور دوم به‌عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان معرفی می‌کند.

لودین این تصمیم را برای جلوگیری از حوادث ناگوار و صرف هزینه‌های گزاف مؤثر دانست و عنوان کرد: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بارعایت منافع ملی و جلوگیری از طولانی‌تر شدن روند انتخابات و پیامد‌های زیانبار آن، این تصمیم را اتخاذ کرد.

وی اعلام انصراف غیرمترقبه عبدالله را به‌عنوان چالشی در برابر مردم و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دانست و افزود: برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در شانزدهم آبان ماه هیچ مانعی وجود نداشت.

وی گفت: این تصمیم با اکثریت آرای اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اتخاذ شده است.دیروز و در آستانه اعلام حامد کرزی به‌عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل که به کابل رفته بود در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: سازمان ملل از هرگونه تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان درخصوص چگونگی سازماندهی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت خواهد کرد. این سخن به معنای حمایت سازمان ملل از پیروزی حامد کرزی بود.

دبیر کل سازمان ملل افزود: در این صورت سازمان ملل و مجامع بین‌المللی در کنار دولت و مردم افغانستان خواهند بود.  دبیرکل سازمان ملل همچنین درخصوص حملات تروریستی هفته‌ گذشته که منجر به کشته شدن چندین کارمند سازمان ملل شد، اظهار داشت: این حملات نمی‌تواند مانع ادامه‌ تعهدات سازمان ملل به برقراری ثبات در افغانستان شود.

بان‌کی‌مون بیان داشت: پس از انجام این حملات گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر خروج سازمان ملل از افغانستان به‌وجود آمده اما من اعلام می‌کنم این حملات مانع ادامه حضور سازمان ملل در افغانستان نخواهد شد.

رسانه‌های داخلی افغانستان به نقل از منابع نزدیک به دفتر کرزی خبر دادند که رایزنی‌های او با عبدالله برای منصرف کردن او از تصمیم به تحریم انتخابات تا ظهر دیروز هم ادامه داشت. کمیسیون انتخابات بعد از بی‌نتیجه ماندن از مذاکرات نظر خود را اعلام کرد.

آمریکا: زمان همکاری دوباره با کرزی است

قانونگذاران آمریکایی دیروز اعلام کردند، هم‌اکنون زمان شروع همکاری مجدد با حامد کرزی است. قانونگذاران آمریکایی معتقدند جنگ علیه تروریسم درافغانستان به خاطرمسائل سیاسی داخلی این کشوربه تعویق افتاده است.

سناتور جوزف لیبرمن دیروز به شبکه‌ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: اینک زمان آن فرا رسیده که ضربه زدن به حامد کرزی را متوقف کنیم و به جای آن دولت او را تقویت نماییم تا دولتی شود که ما خواهان آن هستیم زیرا آنها دشمن ما نیستند. لیبرمن افزود: حتی پس از حذف آرای مخدوش انتخابات حامد کرزی توانست 48 درصد آرا را کسب نماید.

وی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند دولت کرزی می‌تواند تقویت شود و پیشرفت کند، اما بنگرید، حامد کرزی در حال تبدیل شدن به رئیس‌جمهوری آتی افغانستان است. او براساس قانون اساسی و حاکمیت قانون در افغانستان آرا را در دور اول انتخابات کسب کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ آمریکا نیز با اشاره به کناره‌گیری عبدالله از انتخابات و بحران مشروعیت کرزی گفت: من معتقد نیستم که این تصمیم بر مشروعیت تاثیر بگذارد؛ زیرا رئیس‌جمهوری کرزی بدون اطلاع از آینده با برگزاری دور دوم انتخابات موافقت کرد و این مسئله مشروعیت را برای او به همراه دارد.