صادرکنندگان نمونه استان تهران برای نخستین بار در سطح استانی معرفی و از سوی مسئولان مورد تقدیر قرار گرفتند.

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران در این مراسم  از کاهش ارزشی و وزنی صادرات غیرنفتی استان تهران در 6 ماهه اول سال‌جاری خبر داد. سیدعلی موسوی با بیان اینکه ارزش صادرات استان طی سال‌جاری 655 میلیون و 938 هزار و 409 دلار برآورد شده است، اظهار داشت: در شهریور سال‌جاری صادرات استان13 درصد کاهش ارزشی و 14 درصد کاهش وزن داشته است.

نبود استراتژی

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در این مراسم گفت: حقیقت این است که اقتصاد ایران ازنبود استراتژی رنج می‌برد و این مشکل در مقوله صادرات بیش از سایر بخش‌ها مشهود است.

وی افزود: درحالی که ایران پتانسیل دستیابی به صادرات 300 میلیارد دلاری را دارد، دل به صادرات 20 میلیارد دلاری و تراز بازرگانی 70میلیارد دلاری بسته‌ایم که این به هیچ عنوان در شان اقتصاد ایران نیست.

یحیی آل اسحاق افزود: واقعیت این است که پتانسیل تولید در ایران نباید فقط برای جمعیت 70 میلیون نفری کشور صرف شود بلکه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ایران در بخش تولید و صادرات به بازارهای منطقه‌ای و جهانی بیندیشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید از بالارفتن حجم واردات هراس داشته باشیم، گفت: تقبیح واردات خوب نیست؛ به این دلیل که نظام اقتصادی جهان به‌صورت جاده‌ای دو طرفه طراحی شده و اقتصادهایی که به‌صورت جاده یکطرفه عمل می‌کنند، هرگز موفق نخواهند بود.

وی افزود: چه اشکالی دارد اگر 200میلیارد دلار واردات داشته باشیم و در مقابل بتوانیم 300میلیارد دلار صادر  کنیم؟ در این صورت چرا باید از افزایش واردات هراس داشته باشیم؟