امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد که گمانه‌زنی‌های اولیه از بخت زیاد فیلم «درباره الی» برای نامزدی اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی زبان، حکایت دارد.

به گزارش روابط عمومی فارابی، در پیش‌بینی‌های به دست آمده از پایگاه اینترنتی تجربه‌های سینمایی (Film Experience)، فیلم درباره الی ساخته اصغر فرهادی (برنده جایزه بهترین کارگردانی از برلین 2009 که با تعامل بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما، از سوی هیات انتخاب فیلم ایرانی به اسکار معرفی شد) به همراه 4 فیلم دیگر به‌عنوان بخت‌های اول نامزدی اسکار در این رشته، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

دیگر رقبای فیلم درباره الی عبارتند از: «راز چشم‌های او» ساخته خوان خوزه کامپلانا از آرژانتین (داستان کاراگاهی که پس از 30 سال، گره از یک معمای جنایی می‌گشاید و به نمایش درآمده در جشنواره‌های تورنتو، سن سباستین و ریو)، «نامه‌هایی به پدر یاکوب» ساخته کلاس هارو از فنلاند (داستان رستگاری یک آدمکش قسی‌القلب پس از آشنایی با یک روحانی سالمند، از کارگردانی که پیش‌تر با فیلم الینا به شهرت جهانی رسیده است.

این فیلم در جشنواره‌های ماردل پلاتا، گوتبورگ و پوسان حضور داشته است.)، «پیام آور» ساخته ژاک اودیار از فرانسه (داستان تحول زندگی بزهکاری جوان در زندانی در فرانسه، که برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن شده است) و «روبان سفید» ساخته میکائیل هانکه (داستان شکل‌گیری وقایع خشونت‌بار و عجیب در منطقه‌ای روستانی و آلمانی زبان پیش از جنگ جهانی دوم، برنده نخل طلای کن.

( 5 بخت بعدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان نیز عبارتند از: «ماکس مانوس» ساخته یوآخیم رونینگ و اسپن ساندبرگ از نروژ، «مادر» ساخته جونگ بونگ- هو از کره‌جنوبی، «عهد شکسته» ساخته ییری چلومسکی از اسلواکی، «متمرد» ساخته نیکلاس اشتایل از لوکزامبورگ و «سامسون و دلیله» ساخته ارویک تورنتون از استرالیا.

از میان فیلم‌های معرفی شده، 3 فیلم «اینجا و آنجا» از صربستان، «به اراده چنگیز خان» از مغولستان و «ارتش خاموش» از هلند به‌دلیل عدم‌تطابق با مقررات، از سوی فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی پذیرفته نشده‌اند که اقدامات لازم برای جایگزینی عنوان مناسب از طرف کشور هلند صورت گرفته است.

از میان فیلم‌های برجسته‌ای هم که از سوی هیات‌های معرفی‌کننده در کشورهای حاضر نادیده گرفته شده اند، می‌توان به «پیوندهای شکسته» ساخته پدرو آلمادوار از اسپانیا و «تشنگی» ساخته پارک چان ووک از کره‌جنوبی اشاره کرد.