تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۹

علیرضا هنرمنش: طرح تعویض خودروهای فرسوده که نام ستاد تبصره‌13 را به یادمان می‌آورد، در ظاهر طرح بسیار مطلوب و سازنده‌ای است

که اثرات انکار‌ناپذیری بر سیستم حمل‌و‌نقل و هم‌چنین کاهش آلودگی هوا خواهد‌داشت. اما روند اجرای این طرح دچار مشکلات فراوانی شد که صاحبان خودروهای فرسوده، عطای نوسازی وسیله نقلیه خود را به لقای مشکلات اجرایی آن بخشیدند. از مشکلات نرم‌افزاری و دریافت وام‌های بانکی گرفته تا سیستم اوراق کردن خودرو‌‌های فرسوده و تحویل خودروی جدید، جملگی کافی بود تا متقاضیان مشتاق را از گردونه این طرح خارج کند. 

در‌حالی‌که مشکلات طرح تعویض خودروهای فرسوده و سردرگمی ‌و ابهام متقاضیان و مسئولان این طرح رو به افزایش بود، اعلام جزییات طرح نوسازی سیستم حمل‌و‌نقل کشور باعث شد تا بارقه‌ای از امید در فضای اجرای این طرح پدیدار شود. این اتفاق برای تاکسی‌داران پایتخت از اهمیت بیشتری برخوردار بود،

چراکه با تعویض خودروهای فرسوده، هم رانندگان تاکسی‌ها‌ از بسیاری از مشکلات کاری رهایی می‌یافتند و هم گامی‌ در جهت تجهیز سیستم حمل‌‌و‌نقل درون‌شهری برداشته می‌شد. در گزارش این شماره همشهری‌مسافر به جزییات و نحوه ثبت‌نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، به‌ویژه تاکسی‌ها‌ی از رده‌خارج پایتخت پرداختیم.

آماده‌باش 108‌مرکز مجاز

اجرای طرح نوسازی حمل‌و‌نقل کشور با اعلام جزییات و نحوه ثبت‌نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از ابتدای مرداد‌ماه امسال رسما آغاز شد که تمامی خودروهای سبک و سنگین در سراسر کشور را در‌بر‌می‌گرفت. هم‌اکنون یک‌میلیون‌و‌800‌هزار خودروی سبک، سنگین و تاکسی بالای سن فرسودگی در کشور وجود دارد که بر‌اساس قانون توسعه حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت باید این خودروها تا پایان سال‌1390 از رده ‌خارج شوند.

با یک محاسبه سر‌انگشتی متوجه می‌شویم که بر اساس این طرح ‌باید از سال‌جاری هر سال حدود 600‌هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود. در سال گذشته 175‌هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد و قرار است از 600‌هزار خودروی فرسوده که در نوبت تعویض امسال قرار دارد 300‌هزار دستگاه در طرح جایگزینی شرکت کرده و بقیه به صورت نقدی از رده خارج ‌شوند.

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال‌88 از ابتدای مرداد‌ماه در حالی آغاز شد که طی آن خودروهای سبک فرسوده 50‌میلیون ریال وام با سود 12‌درصد‌(بدون یارانه) دریافت کرده و 10‌‌میلیون ریال نیز در ازای اسقاط خودروی فرسوده خود تخفیف می‌گیرند.

البته باید یاد‌آور شد که 300‌هزار خودروی فرسوده نیز امسال به‌صورت نقدی از رده خارج می‌شوند که بر این اساس، مالکان خودروهای فرسوده با اسقاط خودروی خود می‌توانند تا سقف 15‌میلیون ریال به صورت نقدی دریافت کنند. با آغاز این طرح، مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند به 108‌مرکز اسقاط و بازیافت خودرو در سراسر کشور که 19‌مرکز آن در استان تهران واقع شده، مراجعه و نسبت به انتخاب شیوه از رده خارج کردن خودروی فرسوده خود اقدام کنند.

قابل‌توجه مالکان تاکسی‌ها‌ی فرسوده

سازمان تاکسیرانی تهران برای جایگزینی تاکسی‌ها‌ی فرسوده ناوگان خود با خودروهای نو و هم‌چنین سامان‌دهی مسافربرهای شخصی اقدام به انتشار فراخوان کرد. این فراخوان پس از هماهنگی و تعامل فی‌مابین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و ستاد سامان‌دهی مسافربرهای شخصی کشور در خصوص جایگزینی خودروهای سمند و پژو(طرح نقدی) و پژو روآ‌(طرح نیمه‌نقدی) صورت گرفته است.

متقاضیان و مالکان خودروهای مسافربر شخصی مدل‌ها‌ی 1373 تا 1379 که سامان‌دهی شده و تحت پوشش شرکت‌ها‌ی خصوصی تاکسیرانی قرار دارند، می‌توانند حداکثر تا تاریخ 30‌آبان امسال با مراجعه به شرکت‌ها‌ی خصوصی مربوطه، نسبت‌به ثبت‌نام و دریافت معرفی‌نامه اقدام کنند.

البته سازمان تاکسیرانی تهران، عدم‌مراجعه و ثبت‌نام تا تاریخ مذکور را به منزله انصراف از حضور در ناوگان تاکسیرانی تلقی و کارت سوخت خودروی مورد‌نظر به سهمیه شخصی تبدیل می‌شود. طبق طرح تعویض تاکسی‌ها‌ی فرسوده، قرار است 20‌هزار تاکسی فرسوده در سطح کشور از رده خارج شوند.

بر اساس طرح نوسازی خودروهای فرسوده ویژه تاکسی‌ها‌، کمک بلاعوض تا سقف 30‌میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80‌درصد قیمت خودرو تا سقف 70‌میلیون ریال و دوره بازپرداخت 60‌ماهه در‌نظر گرفته شده که مطمئناً نسبت‌ به تسهیلات قبلی از شرایط مناسب‌تری برخوردار است.

 البته یکی از مشکلات اساسی تاکسیداران در پروسه تعویض خودروهای فرسوده به تسهیلات بانکی مربوط می‌شود. متاسفانه سال گذشته بانک‌ها‌ به تکالیف خود برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده عمل نکردند که مدیران اجرایی امیدوارند طی سال‌جاری با مذاکرات انجام شده با رییس بانک مرکزی، این مشکل برطرف شود. طبق برآوردهای مالی، حدود 2‌هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای از رده خارج کردن و تعویض خودروهای فرسوده در سطح کشور نیاز است.

اولویت این طرح با کیست؟

بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها‌ی طرح نوسازی، خودروهای مدل 52 تا 57 در اولویت طرح جایگزینی سال‌88 قرار دارند که می‌توانند به مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده مراجعه کنند. هم‌چنین تمامی اشخاصی که خودروهای آن‌ها تا پایان سال‌1390 به سن فرسودگی می‌رسند نیز می‌توانند از امسال از مزایای طرح جایگزینی برخوردار شوند.

البته باید به جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین نیز اشاره کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها‌ی انجام‌شده یک‌هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری، 5‌هزار دستگاه کامیون و 5‌هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده نیز می‌توانند با تسهیلات این طرح از رده خارج و نوسازی شوند.

البته خودروهای سنگین با عمر بالای 40‌سال در طرح امسال در اولویت قرار داشته و شامل دریافت تسهیلات بانکی نیز خواهند‌بود. بر این اساس، برای اتوبوس‌ها‌ی برون‌شهری کمک بلاعوض تا سقف 100‌میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80‌درصد قیمت خودرو تا سقف 1200‌میلیون ریال و دوره بازپرداخت 84‌ماهه، در نظر گرفته شده و کامیون‌ها‌ی بالای 17‌تن نیز می‌توانند از کمک بلاعوض تا سقف 50‌میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80‌درصد قیمت خودرو تا سقف 600‌میلیون ریال و دوره بازپرداخت 84‌ماهه استفاده کنند.

کما‌این‌که برای مینی‌بوس‌ها‌ نیز کمک بلاعوض تا سقف 30‌میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل 80‌درصد قیمت خودرو تا سقف 200‌میلیون ریال و دوره بازپرداخت 72‌ماهه در‌نظر گرفته شده است. البته طبق قانون توسعه حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت، از رده خارج کردن خودروهای سنگین فرسوده بر‌عهده سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای بوده که امسال این سازمان نسبت‌به شناسایی و ثبت‌نام واجدین شرایط اقدام کرده است.

همشهری مسافر