همشهری آنلاین: وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرد 86 نفر در اوکراین به علت آنفلوآنزا و عفونت‌های تنفسی درگذشته‌اند، در همه‌گیری که سازمان جهانی بهداشت می‌گویند ممکن است عمدتا به خاطر ویروس انفلوانزای A باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزرات بهداشت اوکراین اعلام کرد تقریبا نیم میلیون مورد آنفلوآنزا و عفونت حاد تنفسی از میانه اکتبر (اواخر مهر) در این کشور 46 میلیون نفری ثبت شده است، و در همین حال 24000 نفر بستری شده‌اند.

 این وزارت افزود حدود 14000 مورد از 24 ساعت گذشته ثبت شده است.

این همه‌گیری در غرب این کشور متمرکز است،‌ با چهار کشور اتحادیه اروپا هم مرز است،‌اما شمار فزاینده از موارد بیماری در پایتخت کیف هم گزارش می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد: "در حالیکه آنفلوآنزای A به سرعت به گونه غالب آنفلوآنزا در جهان بدل شده است، می‌توان تصور کرد اغلب موارد آنفلوآنزا در اوکراین ناشی از ویروس H1N1 است."

 لیودمیلا موخارسکا، معاون مسئول ارشد بهداشتی اوکراین گفت مقامات تایید کرده‌اند که پنج فرد فوت شده به علت ویروس H1N1 درگذشته‌ بودند.

او به طور قاطع شایعات در مورد اینکه غرب این کشور دچار شیوع طاعون شده است،‌ انکار کرد، و  گفت: "این ویروس H1N1 است که در اوکراین در چرخش است."

سازمان جهانی بهداشت یک گروه از 9 کارشناس را به اوکراین فرستاده است تا به مقامات در حل این وضعیت کمک کنند.

در حالیکه این کشور مبتلا به میزان بالاتری از حد متوسط عفونت مبتلا است، بسیاری از شاهدان مستقل سیاستمداران هوچیگر نسبت می‌دهند تا از این موقعیت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 17 ژانویه سود ببرند.

نخست‌وزیر یولیا تیموشنکو شخصا بر تحویل داروهای ضد آنفلوآنزا در میانه شب نظارت کرد،‌ در همین حال که ویکتور یوشچنکو،‌ رئیس‌جمهور غرب‌گرای اوکراین حتی خواستار کمک ناتو شد.
سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: "سوالات بسیاری بی‌‌پاسخ مانده است."

 "شیوع بیماری در اوکراین ممکن است بیانگر چگونگی رفتار ویروس در نیمکره شمالی در حین فصل زمستان باشد، به خصوص با چهارچوب مراقبت‌های بهداشتی که در اروپای شرقی یافت می‌شود."