گروه سیاسی: چند روزی پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد با حضور ناگهانی و سخنرانی دفاع‌گونه‌اش از لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، نتوانست مجلس را به بازگشت

و بررسی مجدد ماده 13 این لایحه وادارد، انتشار یک اطلاعیه از سوی دفتر ریاست‌جمهوری و پاسخ نایب رئیس مجلس به محتوای این اطلاعیه، حاشیه‌های جدیدتری بر آن نطق زد.

محمدرضا باهنر، سخنرانی رئیس‌جمهوری در جلسه علنی 12آبان را خلاف آیین‌نامه دانست.
شامگاه جمعه، دفتر ریاست جمهوری اطلاعیه‌ای منتشر کرد و نوشت: رئیس‌جمهور از ابتدای مطرح‌شدن لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس، به هیات رئیسه مجلس اطلاع داده بود که جهت دفاع از صندوق پیشنهادی دولت شخصاً در مجلس حضور خواهد یافت، بنابراین برخلاف ادعاهای مطرح شده در برخی از رسانه‌ها، حضور رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس «سراسیمه، سرزده، فوری، غیرمنتظره، از سرناچاری یا ناراحتی» نبوده است.

محمدرضا باهنر، روز گذشته در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت و در واکنش به اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری اظهار داشت: نمایندگان پارلمانی دولت که طبق روال معمول در جلسات علنی مجلس حضور دارند، صبح روز سه‌شنبه 12آبان‌ماه- ساعتی پیش از ورود احمدی‌نژاد به مجلس- به هیات رئیسه اعلام کردند که احمدی‌نژاد قصد دارد برای دفاع از ماده 13 لایحه پیشنهادی دولت به مجلس بیاید.

وی افزود: هیات رئیسه مجلس به مدیرکل پارلمانی احمدی‌نژاد اعلام کرد که در این بخش از مذاکرات، نماینده دولت بیشتر از 5 دقیقه نمی‌تواند صحبت کند، بنابراین به رئیس‌جمهور توصیه شد به مجلس نیاید چون براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امکان سخنرانی برای وی بیش از 5 دقیقه وجود نداشت.

باهنر ادامه داد: به‌رغم توصیه هیات رئیسه، احمدی‌نژاد در مجلس حاضر شد و چون اصرار داشت، وقتی در اختیار ایشان قرار داده شد که چندان وفق آیین‌نامه داخلی مجلس نبود.همان روز البته احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر چهره تاثیر‌گذار صحن علنی، هم رئیس‌جمهوری و هم رئیس قوه مقننه را به رفتاری خلاف قانون متهم کرد.

دیدار با آیت‌الله سیستانی

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر 4 روزه خود به عراق صبح دیروز با آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی که چهارشنبه هفته گذشته به عراق سفر کرده بود 16 آبان به تهران بازگشت.

سؤال 22 نماینده از متکی

وزیر امور خارجه سه‌شنبه این هفته برای پاسخگویی به سؤال 22 نماینده مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور خواهد یافت. کوتاهی وزارت امور خارجه در واکنش به کشتار مسلمانان منطقه سین کیانگ چین و قصور این وزارتخانه در اعلام فهرست شرکت‌های صهیونیستی برای تجدید نظر در معامله با آنها، از جمله پرسش‌های نمایندگان از منوچهر متکی است.

معرفی وزیران پیشنهادی

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول نامه 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رفاه و نیرو در جلسه علنی17 آبان خبر داد. محمد حسن ابوترابی فرد با بیان اینکه روز پنجشنبه 14 آبان ماه نامه احمدی نژاد مبنی بر معرفی 3 وزیر پینشهادی را دریافت کردیم به ایسنا گفت: حمیدرضا حاجی بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو به عنوان وزیران آموزش و پرورش، رفاه و نیرو معرفی شده اند.

در صورت اعلام وصول این نامه، جلسه رای اعتماد 24 آّبان برگزار خواهد شد. از سوی دیگر گفته می شود نامه استعفای محمدرضا میرتاج الدینی که نامش برای معاونت پارلمانی ریاست جمهوری مطرح شده است امروز تقدیم هیات رئیسه می شود و 24 آبان به رای گذاشته می شود.