مهدی ربوشه : این اولین بار نیست که محمد مایلی‌کهن با کلمات تند خود به تیتر یک روزنامه‌های ورزشی تبدیل می‌شود.

 او در یک سال گذشته روند عجیبی را در این خصوص پشت سر گذاشته است. در برهه‌ای که به سرمربیگری تیم ملی رسید با انبوهی از بیانیه‌ها و یادداشت‌ها به سراغ مربیانی چون امیر قلعه‌نویی و فیروز کریمی رفت. کریمی را عامل دوپینگ دانست و درباره قلعه‌نویی بیانیه‌ای منتشر کرد که خیلی‌ها از خواندن آن حیرت‌زده شدند.

اگرچه در فاصله زمانی کوتاهی بسیاری از اهالی فوتبال ادبیات وی را سئوال‌برانگیز و قابل نقد دانستند و نسبت به مواضع مایلی‌کهن واکنش‌های منفی از خود نشان دادند اما مرد خبرساز فوتبال ایران در یکی از بیانیه‌ها روحیات خود را نیز با ادبیاتی کنایه‌آمیز به چالش کشید و این فرصت خوبی بود تا مخالف سرسخت او در فدراسیون فوتبال یعنی علی کفاشیان حکم به برکناری او از سمت سرمربیگری تیم ملی بدهد و افشین قطبی را جانشین مایلی‌کهن کند.

سرمربی سایپا که دیگر در کادر فنی تیم ملی سمتی نداشت سیاست سکوت را در پیش گرفت تا جایی که خیلی‌ها پس از دیدن آرامش او در بازی با استقلال گمان کردند محمد مایلی‌کهن تغییر کرده است. اما این اتفاق رخ نداده بود. تنها گذشت چند هفته کافی بود تا سرمربی سایپا دور جدید انتقاداتش را با سوژه‌ای به نام افشین قطبی کلید بزند. مایلی‌کهن که تا همین چند هفته پیش نتایج قابل‌قبولی را با نارنجی‌پوشان کسب کرده بود سعی کرد به طور جدی وارد مسائل حاشیه‌ای نشود اما طولی نکشید که او تصمیم خود را عوض کرد.

او که در هفته‌های اخیر چهار باخت متوالی را تجربه کرده است حالا همزمان به دوره‌ای بازگشته که روزنامه‌ها هر روز منتظر تیتر جنجالی از سوی او هستند. البته دور جدید انتقادهای محمد مایلی‌کهن یک تفاوت جدی با اظهارات همیشگی او دارد. او این بار حرف‌هایی را به زبان آورده که پیگیری آن به‌خصوص از سوی امیر قلعه‌نویی می‌تواند محرومیت‌های سنگینی را برای وی به همراه داشته باشد. اگر چه کمیته انضباطی نشان داده است درباره رسیدگی به اتهامات محمد مایلی‌کهن حداقل اختیارات را داشته است.

جنجال‌های مایلی‌کهن

محمد مایلی‌کهن دور جدید انتقادهایش را به طور جدی در برنامه 90 شروع کرد. وقتی در مقام دفاع از مجید جلالی روی خط این برنامه آمد. وی تلویحا امیر قلعه‌نویی و استقلال سال گذشته را به دوپینگ متهم کرد. وی به اظهارات سال گذشته قلعه‌نویی اشاره کرد و گفت: «چرا تیمی‌که خط حمله‌اش در لیگ داخلی ما با بارسلونا مقایسه می‌شد در لیگ قهرمانان آسیا به آن شکل حذف شد، چون آقایان نمی‌توانستند کارهایی که در لیگ داخلی انجام می‌دادند را در آنجا تکرار کنند.» با توجه به موضوع برنامه 90 به نظر می‌رسید که مایلی‌کهن به طور غیرمستقیم می‌خواهد امیر قلعه‌نویی را عامل دوپینگ معرفی کند. یک روز بعد اگر چه امیر قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای سعی کرد با حفظ احترام سرمربی سایپا از خود و تیم سال گذشته‌اش دفاع کند اما این پایان ماجرا نبود.

سرمربی سایپا پس از باخت در هفته شانزدهم بار دیگر امیر قلعه‌نویی را آماج اتهامات خود قرار داد؛ اتهاماتی که بیشتر به توهین می‌زد تا مسائل مربوط به فوتبال. برخی روزنامه‌ها در توصیف تازه‌ترین احوالات مرد جنجالی فوتبال ایران نوشته‌اند که او پس از یک سلسله شکست دوباره به روزهای بیانیه‌نویسی بازگشته است. اظهارات تند مایلی‌کهن شاید پاسخی است برای همان یک جمله امیر قلعه‌نویی که تاکید کرده بود: «مایلی‌کهن اراجیف می‌گوید.»

مایلی‌کهن در تازه‌ترین اظهاراتش درباره قلعه‌نویی گفته است: «اینکه من سوار بهترین ماشین شوم و خود را گم کنم و بگویم آدم شدم، درست نیست. من ناگزیرم بگویم این آدم کوچولو وقتی بهترین ماشین را سوار می‌شود هم نمی‌تواند بزرگ شود.» وی ادامه داده است: «این آدم ادعا می‌کند شاگرد من بوده اما من شرمم می‌آید که بگویم چنین شاگردی داشته‌ام. آدم نباید اصل و نسب‌اش را گم کند.

ایشان مدام می‌گوید من بچه جنوب شهرم اما اسم 4 تا خیابان جنوب شهر را نمی‌شناسد. اگر به فامیلی این آقا نگاه کنی...»مایلی‌کهن در حالی قلعه‌نویی را به داشتن پشتوانه‌ای محکم متهم کرده است که البته عده‌ای معتقدند رئیس سازمان لیگ اصلی‌ترین حامی سرمربی سایپا به حساب می‌آید به‌طوری که حتی کمیته انضباطی نیز تاکنون نتوانسته به طور جدی با مایلی‌کهن برخورد کند.

مجتبی شریفی همواره پیرامون سبک رفتاری محمد مایلی‌کهن در فوتبال ایران از هرگونه اظهارنظری پرهیز کرده است. وی در خصوص جنجال تازه مایلی‌کهن نیز حاضر به گفت‌وگو با همشهری نشد و تاکید کرد: «آقای کفاشیان از من خواسته است تا به صورت موردی با مطبوعات مصاحبه نداشته باشم.»اما حملات مایلی‌کهن نسبت به قلعه‌نویی این‌گونه ادامه پیدا کرده است: «این آقا پشتوانه دارد.

یک‌بار در اصفهان سر آزمایش دوپینگ شیشه شکسته‌اند اما هیچکس مقابلش نایستاد. اما بعد از اینکه مدعی می‌شوند که همپای تیم بارسلونا گل زده‌اند، می‌روند و در آسیا می‌بازند. به هر حال از ایشان حمایت می‌شود، حالا من نمی‌خواهم بگویم از طرف کجا و کی؟ ‌علی کریمی گفته من بروم به تیم خودم برسم. این انتقاد ورزشی بوده و من ناراحت نمی‌شوم، تازه سن کریمی از این آدم کوچولو کمتر است. ایشان کوچک‌تر از این است که با این حرف‌ها من را خراب کند.»

واکنش‌های متفاوت عزیزمحمدی

گفته می‌شود عزیزمحمدی اصلی‌ترین حامی محمد مایلی‌کهن محسوب می‌شود. اما نکته اینجا است که سازمان لیگ در خصوص اظهارات جنجالی محمد مایلی‌کهن تاکنون کوچک‌ترین واکنشی از خود نشان نداده است. چه سرمربی سایپا در تازه‌ترین مصاحبه خود درباره
اصل و نسب امیر قلعه‌نویی با کنایه وحشتناکی سخن گفته است. آیا این صحبت‌ها وی را شامل بندهای منشور اخلاقی نمی‌کند؟

سکوت معنادار سازمان لیگ در حالی برای رسانه‌ها و اهالی فوتبال به محل سئوال تبدیل شده است که سردار عزیزمحمدی اتفاقا در واکنش به مصاحبه برخی دیگر از مربیان لیگ برتر واکنش‌های تند و سریعی از خود نشان داده است. عزیزمحمدی دراین‌باره اما نظر دیگری دارد. او می گوید: «ما با هیچ مربی‌ای خصومت شخصی نداریم.» وی که اخیرا چالش سختی را با فرهاد کاظمی پشت سر گذاشته است در گفت‌وگو با همشهری تاکید می‌کند: «با کاظمی و هیچ مربی دیگری خصومت شخصی ندارم. او باید مدارک خود را به طور کامل به سازمان لیگ تحویل دهد و از طرفی پرونده مالی‌اش در شورای استیناف حل شود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عزیزمحمدی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها گفته است: «کاظمی‌کاری نکند که مشکل اصلی‌اش را بگویم.»هر چند که وی این جمله را تکذیب می‌کند اما با همه این حرف‌ها به نظر می‌رسد سازمان لیگ در خصوص مربیانی که همچنان شایعاتی درباره‌شان مطرح است عملکرد قابل دفاعی ندارد. برخی مربیان در حالی در لیگ برتر فعالیت می‌کنند که پیش از اینها به منشوری‌بودن متهم بودند و از سویی دیگر با برخی مربیان لیگ حتی در صورت تخلف ابدا برخورد تنبیهی صورت نمی‌گیرد.

در حالی که مدیران ابومسلم می‌گویند در خصوص همکاری با فرهاد کاظمی از فدراسیون فوتبال استعلام گرفته‌اند و فدراسیون معتقد است که او مشکلی برای همکاری با تیم‌ مشهدی ندارد، به نظر می‌رسد عزیزمحمدی مانع اصلی صدور کارت مربیگری کاظمی است. این در حالی است که در لیگ برتر و لیگ یک مربیانی هستند که پرونده داشته و دارند اما بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.