گروه اقتصادی: تحولات بازار نفت به‌ویژه اظهارنظرهای وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در روزهای اخیر مورد توجه محافل رسانه‌ای غرب قرار دارد. محور این اظهارات واکنش مجدد اوپک به روند رو به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

با  جواد یارجانی رئیس امور اوپک وزارت نفت و نماینده ملی جمهوری اسلامی ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت گفت‌وگو کرده‌ایم.

* تحولات اخیر بازار نفت به اظهارات مختلفی از سوی مقامات این سازمان منجر شده است و اغلب بر کاهش تولید در صورت نیاز در اجلاس آینده این سازمان تاکید کرده‌اند. به نظر شما اوپک آیا تولید را بار دیگر کاهش می‌دهد؟
- تاثیر تصمیم اوپک بر بازار هنوز زود است و باید تا اواسط دسامبر انتظار کشید. در حال حاضر روند کاهش قیمت‌ها از زمان تصمیم اوپک بهبود یافته و شرایط بازار بهتر است؛ به این ترتیب که بازار به تصمیم اوپک واکنش مثبت نشان داده است. با این وجود در صورت ادامه کاهش قیمت نفت تا زمان اجلاس ماه آینده میلادی، اوپک بار دیگر تولید را کاهش خواهد داد. در روزهای اخیر اکثر وزرای نفت اوپک از جمله عربستان سعودی، ایران، ونزوئلا و رئیس دوره‌ای این سازمان و جانشین دبیرکل این سازمان که در هفته گذشته در ایران بود بر کاهش مجدد تولید در صورت ضرورت تاکید کرده‌اند.
* یک منبع خارجی از قول رئیس دوره‌ای اوپک از کاهش 500  هزار بشکه‌ای تولید این سازمان در اجلاس آینده این سازمان در نیجریه خبر داده است. تا چه حد این خبر قابل قبول است؟
- به نظر می‌رسد که تعیین میزان کاهش تولید اوپک در اجلاس آینده در زمان حاضر کمی زودهنگام است. اجلاس در ماه دسامبر است و این‌که تا آن زمان چه تحولاتی رخ خواهد داد را باید در همان زمان به بحث گذاشت و در مورد آن در اجلاس اوپک تصمیم گرفت. اگر رییس این سازمان نیز سخنی در این زمینه بیان کرده باشد بیشتر یک حدس و گمان است و نمی‌تواند یک موضع قاطع باشد. در حال حاضر همه اعضای این سازمان نسبت به افزایش عرضه که ناشی از افزایش سطح ذخایر تجاری در کشورهای مصرف کننده است، ابراز نگرانی کرده‌اند. این مسئله به بی‌ثباتی بازار منجر می‌شود و طبیعی است که باید اوپک در این زمینه اقدام کند تا تعادل عرضه و تقاضا برهم نخورد.
* برخی منابع غربی  بر عدم تعهد اعضاء به سقف کاهش تولید اوپک تاکید کرده و آمارهایی نیز منتشر کرده‌اند. آیا این آمارها قابل قبول است؟
-  در این زمینه نیز برخی منابع به‌طور  زودهنگام اقدام به انتشار‌ آمارهایی کرده‌اند. برخی شرکت‌های پیمانکاری هستند که نقل و انتقال نفت را کنترل می‌کنند و این آمارها را منتشر می‌کنند. به این آمارها نمی‌توان اتکا کرد؛  چرا که هنوز کامل نیست و بر اساس داده‌هایی محدود است. یکی از این منابع  از رشد 150 هزار بشکه‌ای صادرات اوپک خبر داده است ولی این میزان در مقایسه با زمستان سالهای قبل بسیار کمتر است و نشان از کاهش عرضه اوپک دارد. بنابراین،  باید برای بررسی تعهد اعضاء نیز تا ماه دسامبر انتظار کشید. در عین حال،  باید تاکید کرد که اعضای اوپک به کاهش تولید متعهد شده‌اند و این کاهش به‌طور قطع محقق می‌شود.