تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۸

مرتضی درخشان: خط‌کشی‌ معابر، تابلوهای راهنمایی‌ و ‌رانندگی هستند که در کف خیابان قرار دارند و برای دقت و توجه به آن نیازی نیست که چشم از مسیر برداریم.

 شاید به همین دلیل است که انواع خط‌کشی‌ همواره رو به تکامل هستند و اشکال جدیدی از خط‌کشی‌ در جای‌جای دنیا در حال استفاده است. نیاز خیابان‌ها به خط‌کشی‌ نیز بر کسی پوشیده نیست؛ نیازی که رفع آن یکی از موضوعات مهم شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

حد و مرز معابر را باید خط‌کشی‌‌ها‌ی موجود در خیابان‌ها‌ دانست. خط‌کشی‌‌ها‌ی اغلب سفید‌رنگی که محل عبور عابر‌پیاده را نشان می‌دهد تا حد و مرز جاده و شانه‌ها‌ی خاکی و جدول را.تصور یک‌جاده یا خیابان بدون خط‌کشی‌ چندان برای ما مطلوب نیست. چشم‌ها‌ی ما این‌قدر به این علایم راهنمایی و رانندگی عادت کرده‌اند که اگر روزی در خیابانی بدون این نشانه‌ها‌ قرار بگیریم، حتی اگر برای خودمان خط‌کشی‌ ذهنی ایجاد نکنیم، دچار سردرگمی ‌می‌شویم.

واقعیت این است که خط‌کشی‌‌ها‌ی خیابان علایم و تابلوهای عمودی بر روی سطوح هستند که هر شکلی از آن‌ها مفهوم و منظوری خاص را تداعی می‌کند. به ‌طوری که حالا ‌خط‌کشی‌‌ها‌ی خیابان‌ها ‌آن‌قدر متنوع و کامل شده‌اند که گاهی اوقات می‌روند تا جای تابلوهای راهنمایی و رانندگی را بگیرند.

برای توجه به خط‌کشی‌‌ها‌ نیازی نیست که چشم از مسیر برداشت. در واقع خط‌کشی‌‌ها‌ به‌زودی تبدیل به شکل پیشرفته‌ای از تابلوها می‌شوند که امنیت بیشتری دارند و حتی می‌توانند رانندگی را آسان‌تر کنند.خیابان‌ها‌ی فاقد خط‌کشی‌ در واقع دفتر‌ها‌ی بدون خطی هستند که هر کسی می‌تواند در هر کجای آن شکلی یا حرفی قرار دهد و خط‌کشی‌ در واقع به دفاتر چندین هزار برگ خیابان‌ها‌ی شهرمان نظم می‌دهد‌.

اما این خط‌کشی‌‌ها‌ نیز در برخی اوقات دچار مشکلاتی می‌شوند که به رفع مشکل یا اجرای مجدد نیاز دارند و این وظیفه در شهرها برعهده شهرداری‌ها‌ست.از باران و برف گرفته تا تردد خودروها، خط‌کشی‌‌ها‌ را با آسیب مواجه می‌کند و حتی در برخی موارد کارهای عمرانی مسیر این خط‌کشی‌‌ها‌ را تغییر می‌دهد که همین مسأله مسیرها را نیازمند ترمیم یا تجدید خط‌کشی‌ می‌کند.در‌حال‌حاضر برخی معابر تهران نیازمند خط‌کشی‌ هستند که به بررسی و علت این موضوع خواهیم پرداخت.

معابر مورد‌دار در اولویت مناطق

شهرداری تهران برای پیدا کردن معابری که نیازمند این علامت‌گذاری، یعنی خط‌کشی‌ هستند،  اطلاعات جمع‌آوری کرده است و در این میان جاده ساوه و بزرگراه نیایش در صدر لیست این معابر قرار گرفته‌اند.مهندس نعمت‌الهی، مدیر مرکز کنترل ترافیک در این خصوص می‌گوید:

«‌براساس اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک، بزرگراه نیایش و جاده ساوه از مهرماه‌87 تا تیرماه امسال بیشترین نیاز را به خط‌کشی داشته‌اند».
گرچه بزرگراه نیایش و جاده ساوه از پر‌تردد‌ترین مسیر‌ها‌ی تهران محسوب می‌شوند، اما تا به‌حال این موضوع به چشم بسیاری از ما شهروندان تهرانی که از این محورها عبور می‌کنیم، نیامده است.

این اطلاعات از دوربین‌ها‌ی مرکز استخراج شده است و پس از بررسی به مناطق مربوطه ارسال می‌شود: «‌براساس اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک، محورهای دارای بیشترین فراوانی نیاز به خط‌کشی در تهران شناسایی شده‌اند. این اطلاعات در اختیار مسئولان ذی‌ربط و مناطق قرار گرفته تا نسبت‌به خط‌کشی معابری که بیشترین نیاز را به ترمیم و خط‌کشی مجدد دارند، اقدام کنند».

نعمت‌الهی در این خصوص به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌اطلاعات سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک نشان می‌دهد از تاریخ 1/7/87 تا 20/4/88 جاده ساوه 45‌متری زرند، بزرگراه نیایش-‌سعادت‌آباد و بزرگراه نیایش‌-‌شهید پاک‌نژاد، بزرگراه‌هایی بودند که بیشترین فراوانی نیاز به خط‌کشی را داشته‌اند».

اما برخی خیابان‌ها‌ی دیگر نیز در این میان وجود دارند که نیاز به تجدید یا ترمیم خط‌کشی‌ دارند. مهندس نعمت‌الهی برخی از این معابر را نام می‌برد: «‌‌خیابان آزادی، محدوده خیابان آذربایجان، خیابان آفریقا‌-‌شهید مدرس و خیابان وحدت اسلامی‌-‌بهشت نیز معابر و خیابان‌ها‌یی بودند که در این مدت به خط‌کشی نیاز داشته‌اند».

البته به این لیست برخی تقاطع‌ها‌ را نیز باید اضافه کرد. تقاطع‌ها‌ی بزرگراه شهیدچمران‌-‌ولیعصر(عج)، خیابان ملاصدرا‌-‌شیراز، بزرگراه آزادگان‌-‌شهید تندگویان نیز تقاطع‌ها‌یی هستند که براساس اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک بیشترین نیاز را به خط‌کشی داشته‌ و باید در لیست ترمیم یا تجدید خط‌کشی‌ قرار بگیرند.

اما این ردیابی محل‌های نیازمند خط‌کشی‌، کمکی برای مناطق است و مرکز کنترل ترافیک راسا مسئولیت رفع این مشکلات را به عهده نخواهد داشت: «شناسایی نقاطی که بیشترین نیاز به خط‌کشی را دارند، این امکان را به وجود می‌آورد که مناطق، رفع مشکلات خط‌کشی در این نقاط را در اولویت قرار دهند».

مهندس نعمت‌الهی در پایان می‌گوید: «‌در‌ مجموع خیابان‌ها‌ و بزرگراه‌ها‌‌ها‌ی نیایش ، شهید‌تندگویان‌-‌بزرگراه آزادگان‌، جاده ساوه، شهیدمدرس، خیابان آزادی، آفریقا، وحدت اسلامی، شیراز-‌ملاصدرا،  شهیدبابایی‌، بسیج‌، شهیدچمران‌، شهیدحقانی‌، رسالت‌، ‌آیت‌ا... شهیدصدر، کاشانی، کردستان و شهید محلاتی بیشترین نیاز به خط‌کشی را در این مدت داشته‌اند و این اطلاعات در اختیار مسئولان و مناطق شهردار قرار گرفته است».

همشهری مسافر