گروه ادب و هنر: پنجشنبه آینده، همزمان با سالروز پیوند ملکوتی حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) در مجتمع فرهنگی شهید سلیمانی، هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان افتتاح می‌شود

اعظم بروجردی، دبیر این جشنواره که چندی پیش از موانع موجود بر سر راه برگزاری جشنواره تئاتر بانوان گفته بود، حالا پیش دستی کرده و یک هفته زودتر، خبر برگزاری و محل افتتاحیه این جشنواره را اعلام کرده است.

بروجردی گفت: با رفع مشکلات و مساعدت سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر بانوان، همزمان با گشایش رسمی مجتمع فرهنگی شهید سلیمانی - از سالن‌های تازه تاسیس شهرداری تهران - برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم در سالروز پیوند فرخنده دخت رسول اکرم‌(ص) و نخستین امام شیعیان حضرت علی‌(ع) برگزار می‌شود. به همین مناسبت برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای این مراسم درنظر گرفته شده است.

دبیر هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان با ابراز خرسندی از برگزاری مراسم افتتاحیه گفت: از بابت رفع مشکلات برگزاری مراسم افتتاحیه باید از سرپرست سازمان فرهنگی هنری تقدیر کرد.

دکتر سید محمدجواد شوشتری با در اختیار قرار دادن مجتمع فرهنگی سلیمانی دغدغه‌های ما را  برای برگزاری جشنواره  بر طرف کردند. خوشحال هستیم که مراسم افتتاحیه در این سالن تازه تاسیس با امکانات مناسب برگزار می‌شود.

مجتمع فرهنگی شهید سلیمانی در یکی از مناطق محروم شهر تهران با بهترین امکانات ساخته شده است و خرسندیم که این سالن مجهز با جشنواره تئاتر بانوان گشایش رسمی می‌یابد.

درهمین حال، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از حضور تیمی متخصص برای آسیب‌شناسی علمی جشنواره تئاتر بانوان در دوره هشتم جشنواره خبر داد.

شهرام کرمی در این باره به مهر گفت: ما همیشه سعی کردیم آسیب‌ها را شناسایی کنیم ولی این کار به‌صورت علمی و پژوهشی نبوده و بیشتر به‌صورت شفاهی صورت گرفته است. زمانی که قصد اعلام فراخوان دوره هشتم را داشتیم بسته به اهداف خود بخش‌های مختلف جشنواره را انتخاب کردیم و آسیب‌شناسی ما مبتنی بر تحلیل شفاهی بود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: برای نخستین بار در جشنواره تئاتر بانوان، یک تیم تحقیقاتی به آسیب‌شناسی  علمی جشنواره می‌پردازد.
 ما از این تیم خواستیم تا آسیب‌شناسی مناسب در طول جشنواره انجام شده و راهکارهای اجرایی نیز ارائه شود  و  امسال برای نخستین بار بعد از پایان جشنواره به‌صورت جدی و علمی آسیب‌های جشنواره را به ما اعلام می‌کنند.

کرمی ادامه داد: این جشنواره مانند سایر جشنواره‌ها به‌صورت تعریف‌شده مسیر خود را طی می‌کند و تعریفی پیدا کرده است. ما به‌دنبال این هستیم که در شیوه برگزاری تغییر ایجاد کنیم که به تئاتر کشور و مخاطبان تئاتری کمک کند.

جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایثار

اما کیلومترها دورتر از پایتخت، نخستین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایثار، صبح دیروز با حضور میهمانان و هنرمندان شرکت‌کننده در گلزار شهدای کرمانشاه با غبارروبی و گلباران مزار شهدا آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، مراد کوشکی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه در این مراسم گفت: هنر متعالی جایگاه بسیار بارزی در جامعه ما دارد و نمایش به‌علت اینکه هنری زنده و احساسی است، می‌تواند درصورت پرداختن به ارزش‌ها و مفاهیم معنوی و فرهنگی، نقشی تأثیرگذار و ماندگار  داشته باشد.

وی حضور گسترده هنرمندان نمایش کشور در این جشنواره را نشانه آغاز حرکتی مثبت در عرصه انتقال مفاهیم ایثار و شهادت در نسل نوجوان و خردسال خواند و ادامه داد: حرکت شما در عرصه کارهای آیینی و ایثار، مقدس و بسیار تاثیرگذار است و رویکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در کشور و استان نیز رویکردی مبارک در توجه به هنرمندان فعال در عرصه ایثار است.

‌١٣ گروه نمایشی از استان‌های کرمانشاه، تهران، مرکزی، اصفهان، گلستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و زنجان در این جشنواره حضور دارند.در حاشیه این جشنواره 3 روزه، کارگاه آموزشی نقد تئاتر کودک و نوجوان با حضور دکتر قطب‌الدین صادقی برگزار می‌شود.