تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۷

گروه ورزشی: تیم ملی والیبال ایران برای شرکت در مسابقات جایزه بزرگ (جام بین ‌قاره‌ای) امشب از طریق تهران – دبی راهی اوزاکای ژاپن می‌شود.

تیم ایران در حالی پس از نایب‌قهرمانی در مسابقات ماه پیش جام ملت‌های آسیا در
مانیل فیلیپین، نخستین حضور خود را در این رویداد تاریخی تجربه می‌کند که با وجود چهار بار راهیابی به مسابقات قهرمانی مردان جهان و یک بار صعود به جام جهانی، تاکنون قدم به چنین میدان بزرگی نگذاشته است. جدال با قهرمانان قاره‌های مختلف و رویارویی با همه قدرت‌های تراز اول والیبال جهان در بازی‌های دوره‌ای، فرصتی است که هیچ‌گاه در مسابقات جهانی برای تیمی مثل ایران به وجود نمی‌آید؛ فرصتی که در یک سال مانده به شروع مسابقات قهرمانی مردان جهان در رم ایتالیا می‌تواند به آمادگی هر چه مطلوب‌تر پروسه آماده‌سازی تیم ملی منجر شود.

بدون‌تردید بازی با مدعیان بزرگ امروز والیبال جهان، لهستان قهرمان اروپا، برزیل قهرمان آمریکای‌جنوبی و کوبا قهرمان آمریکای مرکزی و شمالی و همچنین دو تیم تقریبا همسطح ژاپن و مصر را باید فرصت باارزشی دانست. این رقابت‌ها از روز چهارشنبه 28 آبان‌ماه با دیدار دو تیم ایران و مصر در شهر اوزاکا آغاز می‌شود. البته تیم ایران و پنج تیم شرکت‌کننده پس از گذشت دو روز از بازی‌ها، سه بازی بعدی خود را در شهر ناگویا برگزارخواهند کرد.

تیم ایران با دو تغییر در ژاپن

تیم ملی والیبال ایران در حالی راهی ژاپن می‌شود که پس از بازگشت از رقابت‌های
جام ‌ملت‌های آسیا به دلیل شروع مسابقات لیگ برتر، فرصتی برای آماده‌سازی همه‌جانبه نداشت. بعد از پایان بازی‌های هفته سوم لیگ برتر، طی روزهای پنجشنبه تا شنبه این تیم تنها 6 جلسه تمرین کرد و حضور زودهنگام تیم ایران در اوزاکا، این امکان را به کادر فنی خواهد داد تا طی سه روز قبل از دیدار با مصر ادامه تمرینات را در این شهر پیگیری کند.

تیم ملی والیبال ایران در سفر به مسابقات جام بین‌قاره‌ای، دو تغییر نسبت به مسابقات جام ملت‌های آسیا دارد؛  آرش کشاورزی پس از غیبتی یک‌ماهه به همراه آرش کمالوند جانشین فرهاد نظری‌افشار و احسن‌الله شیرکوند شدند. سایر نفرات تیم ملی را همان بازیکنان نام‌آشنای گذشته همچون سعید معروف، مهدی مهدوی، علیرضا نادی، عادل غلامی، محمد موسوی، آرش صادقیانی، حمزه زرینی، عبدالرضا علیزاده، محسن عندلیب و محمد محمدکاظم تشکیل می‌دهند.

حسین معدنی به عنوان سرمربی، بهروز عطایی و محمود افشاردوست (مربی)، امیر خوش‌خبر سرپرست، حسینعلی مهران‌پور مدیر فنی، منوچهر جواهری (ماساژور)، علی فرهادی (پزشک) و ایوان کرکوویچ (آنالیزور) اعضای کادر فنی را تشکیل می‌دهند. تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جام بین‌قاره‌ای به ترتیب با تیم‌های مصر، برزیل، ژاپن، لهستان و کوبا روبه‌رو می‌شود.

نتایج دور از انتظار

هفته سوم لیگ برتر والیبال ایران در شرایطی چهارشنبه‌شب به پایان رسید که در این هفته شاهد نتایج دور از انتظاری بودیم. شکست 3 بر 2 پتروشیمی در گنبد از جمله حوادث مهم هفته سوم بود. تیم جواهری گنبد که با دو باخت وضعیتی متزلزل در جدول داشت در مصاف با شاگردان کارخانه در یک جدال نزدیک، به یک برد ارزشمند رسید. خلیل آزموده، سرمربی جواهری در مورد دلایل برتری این تیم مقابل پتروشیمی گفت: «پرداخت به موقع پیش‌قسط قرارداد بازیکنان و آنالیز دقیق حریف به خصوص ضعف دریافت بازیکنان خارجی پتروشیمی باعث شد تا شاگردانم در یک شب استثنایی موفق به کسب پیروزی ارزشمندی شوند.»

به جز جواهری گنبد، کاله آمل نیز به عنوان یکی از مدعیان جدید این فصل در تهران از سد میزبان خود بانک کشاورزی گذشت. کاله در روزی که صادقیانی و سجادی، پراشتباه ظاهر شده بودند به لطف پدیده این فصل خود رضا قرا موفق به شکست تیم منسجم بانک کشاورزی شد.

در تیم بانک کشاورزی چند مهره از جمله علیرضا مباشری و دانشی هم درخششی قابل‌توجه داشتند. کاله 3 بر 2 بانک کشاورزی را برد. در دیگر دیدار تهران، پرسپولیس با همه تلاشی که از خود در دو ست اول و دوم نشان داد، در نهایت در سه ست پیاپی مغلوب سایپا شد. با بازگشت عندلیب و ترکاشوند سایپا صاحب سومین برد پیاپی خود شد. در سیرجان، گل‌گهر در حالی که دو ست اول و دوم را برابر سنگ‌ آهن بافق با شکست پشت سر گذاشته بود، در سه ست پیاپی با برد 3 بر 2 شکست را جایگزین پیروزی کرد.

در کرمان، تیم بدون نام ارومیه مقابل میزبانش برق کرمان 3 بر صفر شکست خورد و در رشت نیز داماش با برتری 3 بر صفر مقابل ارتعاشات به صدر جدول رسید. شاگردان حسین معدنی، سرمربی تیم ملی در جدالی برنامه‌ریزی شده موفق به شکست ارتعاشات صدرنشین شدند. معدنی نقش تماشاگران حامی تیمش را 50درصد موفقیت در بازی‌های خانگی دانست و گفت: «در رشت همه تیم‌ها محکوم به شکست خواهند بود.»