مهندس علی ربیعی ژدر گفتوگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص سهمیه بنزین خودروهای عمومی گفت: بر این اساس سهمیه بنزین خودروهای عمومی تا پایان سال طبق سهمیه بنزین آذرماه توزیع میشود.
وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور سهمیه بنزین خودروهای شخصی از دی ماه سال جاری و در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، 80 لیتر در ماه در نظر گرفته شده است.
معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور همچنین در نشست خبری خود به وضعیت خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از اول بهمن ماه سال جاری تردد خودروهای بالای 35 سال سن در کشور ممنوع بوده و راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از تردد این خودروها جلوگیری میکند در عین حال کارت سوخت این دسته از خودروها نیز ابطال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه متوسط مصرف سوخت خودروهای کشور هم اکنون 5/8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که این رقم با استانداردهای جهانی فاصله دارد افزود: بر اساس طرح جدیدی که بزودی ابلاغ میشود خودروسازان موظفند مصرف سوخت خودروها را تا سال 1393 به پنج لیتر در هر صد کیلومتر کاهش دهند چرا که در غیر این صورت خودروسازان متخلف جریمه شده و برای خودروهایی که بیش از این میزان مصرف سوخت داشته باشند عوارض دریافت میشود.
معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص سن فرسودگی خودروها در سال جاری افزود: خودروهای سواری 25 سال، دولتی 15 سال، تاکسی 10 سال، مینی بوس 15 سال، اتوبوس شهری 10 سال، اتوبوس برون شهری 15 سال، کامیون 25 سال و وانت و موتورسیکلت 15 سال در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 500 هزار خودروی فرسوده باید تا پایان سال 1390 از رده خارج شود گفت: این در حالیست که تا کنون حدود 611 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است.
به گفته معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور هم اکنون سقف تسهیلات اعطایی به خودرهای فرسوده یک میلیون و 500 هزار تومان است که از سال 1390 به بعد دیگر هیچ کمکی از سوی دولت به خودروهای فرسوده پرداخت نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی موظف است تسهیلات اعطایی برای خودروهای فرسوده اختصاص دهد گفت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده تسهیلات اعطایی تا سقف یک و نیم میلیون تومان حداکثر ظرف 45 روز به مالکان خودروهای فرسوده پرداخت میشود.
معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تقاضا برای خودروهای فرسوده را به دو شکل نقدی و جایگزین تقسیم بندی و تاکید کرد: مالکان آن دسته از خودروهای فرسوده که تمایلی به دریافت خودروی جایگزین ندارند میتوانند با مراجعه به مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده نسبت به از رده خارج کردن خودروی خود اقدام و طبق جدول ابلاغی تا سقف یک و نیم میلیون تومان با توجه به مدل خودرو خود پول نقد دریافت کنند. از سوی دیگر مالکان آن دسته از خودروهای فرسوده که قصد دارند خودروی جایگزین بگیرند بر اساس مذاکرات انجام شده با شرکتهای ایران خودرو و سایپا میتوانند به نمایندگیهای این خودروسازان مراجعه کرده و نسبت به دریافت خودروی جایگزین اقدام کنند.
وی در خصوص از رده خارج کردن کامیونهای فرسوده نیز گفت: امسال بانک مرکزی موظف شده است یک هزار میلیارد تومان کمک در بخش کامیونهای فرسوده اختصاص دهد که بر این اساس دولت به ازای هر دستگاه کامیون فرسوده 5 میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده و تا سقف 80 درصد قیمت خودرو نیز تسهیلات بانکی تا میزان 60 میلیون تومان به این دسته از خودروها پرداخت خواهد شد.
معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تاکید کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده اولویت طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده با کامیونهایی است که سن آنها بیشتر است که اجرای این طرح هم اکنون توسط وزارت راه آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون توسعه بخش ریلی در کشور سالانه تنها 150 کیلومتر انجام میشود خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای تحقق سند چشم انداز باید سالانه یک هزار کیلومتر توسعه خطوط ریلی در کشور صورت گیرد.
به گفته معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور مصرف انرژی در بخش ریل یک ششم جاده بوده و ایمنی آن بسیار بالاتر از بخش هوایی و جادهای است.