تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: به‌کارگیری نیروهای نالایق و ناکار آمد در وزارت آموزش و پرورش موجب شده تا این وزارتخانه از نظر مالی و مدیریتی در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آموزش و پرورش یک مجموعه از هم پاشیده که در دولت نهم و در ابتدای دولت دهم از نظر نیروی انسانی کاملا متلاشی شده است.

علی عباسپور تهرانی فرد در این باره به همشهری گفت: از نظر ما مهم‌ترین اقدام وزیر جدید آموزش و پرورش باید این باشد که این وزارتخانه را از اعمال نظرات سیاسی و جناح‌های سیاسی و باندبازی‌هایی که دچار آن شده رها کند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش منبع عظیمی از نیروهای کارآمد است و اصلا نیاز ندارد که افرادی خارج از این مجموعه در آن به‌کار گرفته شوند، بلکه باید دقت شود تا افراد توانمند و متخصص و متعهد به نحو مطلوبی استفاده شوند.

عباسپور افزود: در دولت نهم در وزارت آموزش و پرورش کارهای بزرگ به افراد کوچک و کارهای کوچک به افراد بزرگ واگذار شد و این آفت بود که آموزش و پرورش گرفتار آن شد. وی تصریح کرد: حاجی بابایی باید بدون توجه به سفارش‌ها، با استفاده از نیروهای توانمند، کارآمد و شایسته، در آموزش و پرورش مدیریت علمی و با ثباتی را پیاده کند.

کسری 2 هزار و 700 میلیارد تومانی

به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس با آنکه اعلام شده بود با تزریق 10 هزار میلیارد تومان اعتبار به آموزش و پرورش این وزارتخانه امسال کسری بودجه نخواهد داشت، اخیرا طی نامه‌ای اعلام شده که آموزش و پرورش با 2 هزار و 700 میلیارد تومان کسری مواجه است.

وی  اظهار کرد: پس از گذشت 8 ماه از سال و اختصاص بودجه‌ای مناسب، این وزارتخانه 30درصد کسری دارد.

تناقض در گفتار و عمل

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در باره به‌کارگیری نیروهای شرکتی در آموزش و پرورش گفت: وزیر سابق آموزش و پرورش بارها اعلام کرد که این وزارتخانه با نیروی مازاد روبه‌روست و نیازی به استخدام معلمان حق‌التدریسی نیست و با همین استدلال با جذب 60 هزار معلم حق‌التدریسی شدیدا مخالفت کرد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که ابتدای دولت دهم به یکباره آموزش و پرورش از معلمان آزاد شرکتی استفاده می‌کند. سرپرست وزارتخانه هم در پاسخ به اعتراض کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که شدیدا با کمبود نیرو مواجه‌اند.