همشهری آنلاین: دستگاه سی تی اسکن صنعتی سه بعدی در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران ساخته شد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، رضا قلی پور، مجری طرح ساخت سی تی اسکن صنعتی سه بعدی گفت سی تی اسکن صنعتی کاربردهای وسیع در صنعت دارد و هم اکنون در کشورهای صنعتی از این دستگاه برای کنترل کیفیت قطعات و محصول نهایی استفاده     می‌شود.

قلی پور در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: از آنجا که روش‌های معمول تصویر برداری یا آزمون‌های فیزیکی نمی‌توانند بخش داخلی قطعات فلزی، پلیمری یا بتونی را نشان دهند و وجود حفره یا نقص داخلی می تواند موجب کاهش کیفیت و نقص در محصول نهایی شود، این دستگاه با نشان دادن بخش داخلی و کشف این نقایص می تواند نقش مهمی در اطمینان از کیفیت محصول و کارکرد خط تولید از جمله در صنایع خودروسازی یا قطعات بتنی باشد.

قلی پور تصریح کرد: در این روش قطعات مورد نظر و حتی محصول نهایی مانند خودرو از برابر چشمه مولد پرتوی گاما عبور می‌کند و در این حال با ثبت میزان عبور این پرتو ویژگی‌های داخلی شیئ ثبت می‌شود.

مجری طرح امکان حرکت در سه جهت و تشخیص حفره‌هایی تا قطر 2 میلی متر در قطعات مورد آزمایش را از ویژگی‌های دستگاه ساخته شده در این طرح ذکر کرد و گفت: ما امکان ساخت نمونه‌های نیمه صنعتی و صنعتی این سی تی اسکن را که هم اکنون نمونه‌های خارجی آن در صورت خرید با قیمت زیاد و بدون پشتیبانی عرضه می‌شود، داریم.

قلی پور مرحله بعدی کار خود را استفاده از دانش فنی ساخت این نوع سی تی اسکن برای طراحی دستگاه پیشرفته تصویربرداری پت (PET) ذکر کرد و افزود: هم اکنون ما مشغول طراحی نمونه اولیه این دستگاه برای آزمایش روی حیوانات کوچک هستیم.

براساس این گزارش، دستگاه پت با درجه تشخیص بالا می‌تواند سلول‌های سرطانی را در اوایل شکل گیری تشخیص دهد و هم اکنون از امکانات آن در تشخیص‌های پیشرفته پزشکی استفاده می‌شود.